Til
                     Folketinget - Skatteudvalget
L 110 - Forslag til Lov om ændring af selskabsskatteloven, aktieavancebeskatningsloven, fusionsskatteloven og andre skattelove (Skattefri omstrukturering og justering af sambeskatningsreglerne m.v.).
Hermed sendes i 5 eksemplarer svar på spørgsmål nr. 67 af 21. marts 2007.
Kristian Jensen
                                                                / Lise Bo Nielsen
Spørgsmål 67: Ministeren anmodes om at belyse følgende vedrørende ændringsforslag 4 (Skatterådet gives mulighed for at uddelegere kompetencen vedrørende omlægning af regnskabsår):
a) Hvorledes vil ministeren sikre, at muligheden for omlægning af regnskabsår ikke udnyttes til utilsigtede skattefordele ved omlægning af regnskabsår i forbindelse med den planlagte nedsættelse af selskabsskatteprocenten i indkomståret 2007?
b) Kan ministeren bekræfte, at ansøgning om omlægning af administrationsselskabets skattemæssige regnskabsår efter bestemmelsen i selskabsskattelovens § 31 B, stk. 1, ikke kræver, at ansøgningen er indsendt inden udløbet af regnskabsåret og således ikke er omfattet af bestemmelsen i selskabsskattelovens § 10, stk. 2, 3. pkt.?
Svar:
Ad a): Selskabsskattelovens § 31 B, stk. 1, 3. pkt., har følgende ordlyd: â€SkatterÃ¥det kan tillade, at omlægning af indkomstÃ¥r ved etablering af koncernforbindelsen sker pÃ¥ anden mÃ¥de end foreskrevet i § 10, stk. 5, hvis administrative hensyn til selskaberne taler herfor og der ikke opnÃ¥s særlige skattemæssige fordele herved.â€
Denne mulighed er især relevant, når det er enklere at omlægge administrationsselskabets indkomstår, så det svarer til indkomståret i erhvervede datterselskaber, end omvendt. Med ændringsforslaget får Skatterådet mulighed for at uddelegere kompetencen til SKAT. Ændringsforslaget medfører ingen ændringer af betingelserne for at imødekomme anmodninger efter bestemmelsen.
Den gældende formulering af bestemmelsen giver mulighed for at afslå anmodninger om omlægning af indkomstår, hvis formålet med den ønskede (alternative) omlægning er at spekulere i at flytte indkomst mellem to indkomstår, hvor selskabsskatteprocenten ikke er den samme. Dette påses af Skatterådet/SKAT ved behandlingen af anmodningen.
Ad b): De â€almindelige†regler om omlægning af indkomstÃ¥r findes i selskabsskattelovens § 10. I henhold til bestemmelsen i § 10, stk. 2, 3. pkt., er det en betingelse, at anmodning om omlægning skal indgives inden udløbet af det indkomstÃ¥r, der ønskes omlagt. Hverken ordlyden af selskabsskattelovens § 31 B, stk. 1, eller forarbejderne hertil angiver imidlertid, at der ogsÃ¥ skal gælde et sÃ¥dant krav i relation til denne bestemmelse.
Jeg kan derfor bekræfte, at selskabsskatteskattelovens § 31 B, stk. 1, giver mulighed for at imødekomme anmodninger om omlægning af indkomstår, selv om anmodningen er indgivet efter udløbet af det pågældende indkomstår. Det kan eksempelvis være relevant i tilfælde, hvor et (administrations)selskab med bagudforskudt indkomstår kort tid efter indkomstårets udløb erhverver en koncern, hvis indkomstår følger kalenderåret.
SkatterÃ¥det/SKAT kan dog lade anmodningstidspunktet indgÃ¥ i vurderingen og eksempelvis nægte omlægning, hvis det â€senere†anmodningstidspunkt er udtryk for, at selskabet efterfølgende har konstateret en ændring i indkomstforholdene, der gør det skattemæssigt fordelagtigt at omlægge indkomstÃ¥ret efter bestemmelsen i stedet for at følge de almindelige regler.