Folketingets Uddannelsesudvalg

Christiansborg

I forbindelse med behandlingen af (L 11) Forslag til lov om ændring af lov om adgang til udøvelse af visse erhverv i Danmark, lov om statsautoriserede revisorer, lov om omsætning af fast ejendom, lov om translatører og tolke og lov om dispachører samt ophævelse af lov om registrerede arkitekter (Forenkling af adgang til udøvelse af lovregulerede erhverv i Danmark) har Folketingets Uddannelsesudvalg i brev af 7. december 2006 stillet mig følgende spørgsmål:

 

Spørgsmål 7:

”Hvordan kontrolleres udenlandske personers og virksomheders kvalifikationer, og hvordan sammenlignes der med de danske krav?”

 

Svar

Direktiv 2005/36/EF af 7. september 2005 om anerkendelse af erhvervsmæssige kvalifikationer og lovforslaget (L 11) regulerer alene anerkendelse af fysiske personer. Juridiske personer (virksomheder) er ikke omfattet af reguleringen.

 

Direktivet indeholder som noget nyt bestemmelser, hvorefter en tjenesteyder fra et andet EU-land, et EØS-land eller Schweiz midlertidigt og lejlighedsvist kan udøve en tjenesteydelse her i landet, uden at tjenesteyderen er fast etableret her.

 

Direktivet lader det være op til medlemslandene at bestemme, om sådanne midlertidige tjenesteydere inden udøvelsen af tjenesteydelsen skal anmelde sig til den kompetente myndighed i det land, hvor de midlertidigt og lejlighedsvist agter at udøve tjenesteydelser fx i Danmark. Krav om skriftlig anmeldelse kræver lovhjemmel.

 

En sådan anmeldelsespligt er eksempelvis indsat i lovforslagets § 2, nr. 3, for revisorer fra et andet EU-land, et EØS-land eller Schweiz, som midlertidigt og lejlighedsvist leverer visse revisorydelser her i landet. En tilsvarende anmeldelsespligt er indsat for ejendomsmæglere i lovforslagets § 3, nr. 5.

 

Tilsvarende vil der på andre lovregulerede erhvervsområder blive taget stilling til, hvorvidt en midlertidig og lejlighedsvis udøvelse af erhvervet her i landet skal anmeldes til den danske kompetente myndighed for erhvervet.

 

Derudover er der i hovedtræk tale om en videreførelse af de direktiver, der allerede er implementeret i dansk ret. Efter disse direktiver gives der i dag bl.a. mulighed for etablering med henblik på udøvelse af lovregulerede erhverv i et andet medlemsland fx i Danmark efter to ordninger:

 

Den sektorale ordning:

Den gensidige automatiske anerkendelse, som er sikret med fælles minimumuddannelseskrav på områderne sygeplejersker, læger, tandlæger, dyrlæger, jordemødre, farmaceuter og arkitekter.

 

Den generelle ordning:

For de øvrige områder gælder den generelle ordning om umiddelbar anerkendelse af erhvervsudøveres erhvervsmæssige kvalifikationer. De erhvervsmæssige kvalifikationer fra en anden medlemsstat anerkendes, medmindre værtslandets kompetente myndigheder påpeger væsentlige forskelle mellem de medbragte uddannelseskvalifikationer og de uddannelseskrav, som stilles i værtslandets lovgivning.

 

Svaret er koordineret med Økonomi- og Erhvervsministeriet.

 

Dette svar fremsendes i 5 eksemplarer.

 

 

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Bertel Haarder