Folketinget Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
|
København, den 23. februar 2007  |
Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har ved skrivelse af 15. februar 2007 udbedt sig min besvarelse af følgende spørgsmål:
Spørgsmål 5:
â€Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 14/2-07 fra Aktive Fritidsfisker i Danmark, jf. L 109 – bilag 9â€.
Svar:
Aktive Fritidsfiskere giver udtryk for stor utilfredshed med at Danmarks Sportsfiskerforbund efter deres opfattelse har for stor indflydelse på fiskerilovgivningen om fiskeriforholdene i Danmark.
I forhold til lovforslaget er der bl.a. utilfredshed med muligheden for at få frataget retten til lyst- og fritidsfiskeri i en periode på op til 1 år efter to overtrædelser af fiskerilovgivningen inden for 5 år, især på baggrund af, at overtrædelser af 100 m grænsen kan have denne konsekvens. Denne grænse - 100 m fra kystlinjen, fra laveste opskyl - er efter Aktive Fritidsfiskeres opfattelse vanskelig at definere generelt.
Aktive Fritidsfiskere er bekymret for, om man, når der sættes garn, kan vurdere, hvor langt man er fra kysten. Praksis på området er, at garnet åbenlyst og klart skal stå inden for 100 m linien, før der rejses sag. På dette punkt sker der ingen ændringer.
Som anført i bemærkningerne til lovforslaget, vil de angivne minimumsbøder alene være vejledende. Ud fra en konkret vurdering vil der kunne idømmes såvel lavere som højere bøder.
Synspunktet om, at antallet af overtrædelser ikke berettiger til at indføre højere bøder og mulighed for at inddrage retten til at drive rekreativt fiskeri i en periode på op til 1 år, er jeg ikke enig i. Dette, at der kan konstateres et stort set stabilt antal overtrædelser gennem de senere år, er for mig snarere et udtryk for, at de nuværende sanktioner ikke har tilstrækkelig afskrækkende effekt.
I øvrigt vil skærpede sanktioner pÃ¥ omrÃ¥det være til fordel for den absolut overvejende del af fritids- og lystfiskerne, som overholder reglerne, og derfor ikke bliver berørt pÃ¥ anden mÃ¥de end ved, at de kan fÃ¥ forbedrede fiskemuligheder som følge af mindre ulovligt fiskeri.Â
Jeg mener derfor ikke, at der er grund til ændre i det sanktionssystem, som fremgår af lovforslaget. Det er min forventning, at der herved kan opnås en præventiv effekt, som vil afspejle sig i en nedgang i antallet af overtrædelser.
Jeg vil også gerne understrege, at jeg mener, at forbuddet mod fiskeri med garn inden for 100 m fra kystlinjen bør opretholdes, idet formålet er at beskytte de vandrende fisk langs kysten, dvs. især laks og ørred.
Afslutningsvis må jeg afvise, at Danmarks Sportsfiskerforbund skulle være specielt tilgodeset med dette lovforslag. Lystfiskere vil være omfattet af de skærpede sanktioner ligesom øvrige personer, der overtræder reglerne for rekreativt fiskeri.
Hans Chr. Schmidt
/Lars B.F. Poulsen