Folketingets Udvalg for Fødevarer,                                  København, den  23. marts 2007                           

Landbrug og Fiskeri                                                         Sagsnr.: 5641

Christiansborg

1240 København K

                                                 

 

 

 

 

Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har ved skrivelse af 21. marts 2007 anmodet om min bevarelse af følgende spørgsmål nr. 14 ad L 102.       

           

Spørgsmål nr. 14 ad L 102 :

 

”Vil ministeren uddybende præcisere bemærkningerne til lovforslagets § 2, nr. 1, litra b, hvori det omtales, at ansøgere er de bedriftsrådgivningstjenester der udbyder rådgivning om regler for krydsoverensstemmelser og arbejdssikkerhed og oplyse, om det skal forstås således, at det er alle udbydere af rådgivning, der kan søge og ikke kun bestemte rådgivningstjenester?” 

 

Svar:

 

I medfør af den gældende lov om støtte til udvikling af landdistrikterne (landdistrikts-støtteloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 1015 af 9. oktober 2006, blev der i begyndelsen af 2006 iværksat en tilskudsordning, hvorefter der kunne ydes tilskud til rådgivning af landmænd om overholdelse af regler vedrørende krydsoverensstemmelse og til ud-arbejdelse af naturplaner. Det var en betingelse for at opnå tilskud, at landbrugeren skulle anvende rådgivere, godkendt af Direktoratet for FødevareErhverv i henhold til bekendtgørelse nr. 436 af 6. juni 2005, om godkendelse af virksomheder og deres medarbejdere til bedriftsrådgivning. Bekendtgørelsen om bedriftsrådgivning var et led i udmøntningen af den i 2003 vedtagne reform af EU’s landbrugspolitik (CAP-reformen), hvorefter der skulle etableres et bedriftsrådgivningssystem senest den 1. januar 2007.

 

For at blive godkendt til at yde bedriftsrådgivning stilles der efter bekendtgørelsen alene kvalitative krav til virksomheden og dens medarbejdere, herunder krav om, at virksom-heden er i stand til at gennemføre en kvalificeret faglig rådgivning over for land-brugerne om krydsoverensstemmelse og miljø- og naturforhold. Der stilles ikke krav om organisatoriske tilhørsforhold eller lignende.

 

 

 

 

 

 

Princippet er således, at alle udbydere af bedriftsrådgivning, der opfylder de kvalitative krav, bliver  godkendt til at yde bedriftsrådgivning og ikke kun bestemte rådgivnings-tjenester.

 

Ved iværksættelse af en tilskudsordning om bedriftsrådgivning efter § 2, nr. 1, litra b, i lovforslaget, vil der fortsat alene blive stillet kvalitative krav til den rådgivningsvirk-somhed, som tilskudsmodtagerne skal anvende.

 

 

 

Hans Chr. Schmidt

 

 

                                                                                                               / Søren Sørensen