|
†Det ønskes oplyst, pÃ¥ hvilken baggrund udgifterne til aktivering pr. helÃ¥rsperson er skønnet, jf. Tabel 1 i besvarelsen af spørgsmÃ¥l 4.â€
På FFL07 er AF-meraktiveringsomfanget[1] som følge af velfærdsaftalen fordelt med ca. 52 pct. uddannelsesaktivering, ca. 3 pct. privat løntilskudsaktivering, ca. 44 pct. offentlig løntilskudsaktivering og ca. 1 pct. anden aktivering.
Samlet er det skønnet, at AF-meraktiveringen som følge af velfærdsaftalen vil indebære gennemsnitlige merudgifter på ca. 53.300 kr. pr. helårsperson, jf. tabel 1. Det indebærer, at merudgifterne samlet set udgør 199 mio. kr., når AF-meraktivering i 2007 udgør ca. 3.700 helårspersoner, jf. besvarelse af L 1- § 7 spørgsmål 4 stillet 20. november 2006.
Tabel 1 |
|||||||
Forudsat redskabsfordeling ved AF-meraktivering som følge af velfærdsaftalen i 2007 og gennemsnitlige merudgifter |
|||||||
|
|||||||
|
|
Uddann. |
Priv. løntilsk. |
Off. løntilsk. |
Andet 1 |
I alt/ Gns. |
|
|
Redskabsfordeling, pct. |
52 |
3 |
44 |
1 |
100 |
|
|
Merudgift, kr. |
81.900 |
-51.900 |
27.000 |
- |
53.300 |
|
|
|
|
1) Kategorien dækker primært virksomhedspraktik og er ikke forbundet med merudgifter.
Ifølge AF’s bestandsstatistik udgjorde uddannelsesaktivering ca. 56 pct. af det samlede aktiveringsomfang, mens privat løntilskudsaktivering udgjorde ca. 14 pct., offentlig løntilskudsaktivering ca. 27 pct. og anden aktivering ca. 3 pct. i 2005. Det medfører gennemsnitlige merudgifter på ca. 46.000 kr. pr. helårsperson, jf. tabel 2. Med en gennemsnitsudgift på 46.000 kr. pr. helårsperson ville aktivering af ca. 3.700 personer have medført merudgifter på ca. 172 mio. kr., dvs. ca. 27 mio. kr. mindre end skønnet i forbindelse med FFL07.
Forskellen i gennemsnitspriser kan henføres til, at aktiveringsinitiativerne i velfærdsaftalen skønnes at have en anden redskabsfordeling end den faktiske aktiveringsindsats i 2005.
Redskabsfordeling i AF-systemet i 2005 (AF’s bestandsstatistik) og gennemsnitlige merudgifter |
|||||||
|
|||||||
|
|
Uddann. |
Priv. løntilsk. |
Off. løntilsk. |
Andet 1 |
I alt |
|
|
Redskabsfordeling, pct. |
56 |
14 |
27 |
3 |
100 |
|
|
Merudgift, kr. |
81.900 |
-51.900 |
27.000 |
- |
46.000 |
|
|
|
|
1)      Kategorien dækker primært virksomhedspraktik og er ikke forbundet med merudgifter.
Den lavere uddannelsesandel i velfærdsaftalen skal bl.a. ses i lyset af, at forslaget om fuldtidsaktivering efter 2½ Ã¥r i henhold til velfærdsaftalen sÃ¥ vidt muligt skal være virksomhedsÂrettet, hvilket medfører en lavere uddannelsesandel.
Fordelingen mellem privat og offentligt løntilskud afspejler initiativet i velfærdsaftalen om pligt for offentlige arbejdsgivere til at oprette løntilskudspladser. Samtidig skal det bemærkes, at det er de private virksomheder, som bestemmer omfanget af antallet af aktiverede i private løntilskud, og at det offentlige har ikke styringsredskaber, der understøtter oprettelsen af væsentligt flere løntilskudspladser hos private arbejdsgivere. Andelen af aktiverede i privat løntilskud i AF-regi i 2005 var højere end gennemsnittet for perioden 2000-2006, hvor andelen i gennemsnit var godt 9 pct.
Â