|
â€Det ønskes oplyst, pÃ¥ hvilken baggrund antallet af helÃ¥rspersoner i AF-aktivering er skønnet, jf. tabel 1 i besvarelsen af ovennævnte spørgsmÃ¥l 4.â€
PÃ¥ FFL07 er det skønnet, at velfærdsaftalen øger AF-aktiverinÂgen (aktivering af forsikrede ledige) i 2007 med ca. 3.700 helÃ¥rspersoner ekskl. voksenlærlinge fra ledighed. Det fordeler sig pÃ¥ ca. 1.900 i uddannelsesaktivering, ca. 1.700 i offentlig løntilskudsaktiveÂring og ca. 100 i privat løntilskudsaktivering. Hertil kommer 200 voksenlærlinge fra ledighed, jf. besvarelse af L 1- § 7 spørgsmÃ¥l 4 stillet 20. november 2006.
Det samlede meraktiveringsomfang som følge af velfærdsaftalen beror på en vurdering af virkningen af de enkelte delinitiativer, som er udarbejdet af Beskæftigelses- og Finansministeriet i fællesskab. Først opgøres størrelsen af målgruppen for det enkelte delinitiativ. Det sker typisk på basis af Beskæftigelsesministeriets forløbsdatabase DREAM, som indeholder oplysninger om alle personer, der har modtaget offentlig forsørgelse. I forbindelse med fremrykning af aktiveringsindsatsen omfatter målgruppen eksempelvis antallet af ledige med mindst 9 måneders dagpengeanciennitet, der endnu ikke er blevet aktiveret.
Fordeling på aktiveringstyper/redskaber (uddannelsesaktivering, løntilskud etc.) og forventet varighed af tilbuddene tager udgangspunktet i den eksisterende aktiveringsindsats baseret på AF’s bestandsstatistik fra 2005 og DREAM-registret. Der kan for det enkelte delinitiativ være forudsat en anden redskabsfordeling end det gennemsnit, der kommer til udtryk i AFs bestandsstatistik fra 2005. Det er fx tilfældet i vurderingen af forslaget om fuldtidsaktivering efter 2½ års ledighed, hvor aktiveringen i henhold til aftalen så vidt muligt skal være virksomhedsrettet.
Målgrupperne er opgjort med udgangspunkt i registerdata fra 2005. Stigningen i beskæftigelsen og faldet i ledigheden fra 2005 til 2006 indebærer isoleret set en reduktion af målgruppen. Samtidig tages højde for, at aktivering er forbundet med en motivationseffekt, som indebærer, at nogle ledige selv finder job, når de står over for aktivering.
På baggrund af størrelsen af målgruppen og den forventede gennemsnitlige varighed af aktiveringsforløbene kan det fuldt indfasede aktiveringsomfang i helårspersoner opgøres. Vurderingen af aktiveringsomfanget i de enkelte år tager samtidig højde for indfasning af selve forslaget.
Den skønnede redskabsfordeling indebærer isoleret set større merudgifter pr. helårsperson end hvis redskabsfordelingen i aktiveringsindsatsen i 2005 var lagt til grund, jf. besvarelse af L 1- § 7 spørgsmål 7 stillet 29. november 2006. Merudgifterne, som knytter sig til, at redskabsfordelingen i de nye aktiveringsaktiviteter afviger fra gennemsnittet tilbage i 2005, bliver imidlertid mere end opvejet af den reduktion af målgruppen, der kan henføres til den nævnte motivationseffekt og justeringen afledt af ledighedsfaldet.