|
â€I besvarelsen af § alm. del - §7 spørgsmÃ¥l 11-12 af 9. november 2006 har ministeren oplyst, at det lavere ledighedsskøn i augustredegørelsen skyldes en større aktiveringsindsats i medfør af velfærdsaftalen.
I denne anledning ønskes oplyst, med hvilket beløb aktiveringsudgifterne pr. helÃ¥rsaktiveret er medregnet i finanslovsforslaget og herunder ønskes en specificering af aktiveringsudgifterne fordelt pÃ¥ hovedudgiftsomrÃ¥der.â€
Fra konjunkturvurderingen i maj til vurderingen i august 2006 er skønnet på den registrerede ledighed i 2007 nedjusteret med 5.000 helårspersoner.[1] Dagpengemodtagere udgør ca. 3.900 helårspersoner og kontanthjælpsmodtagere tilmeldt Arbejdsformidlingen (AF) knap 1.000 helårspersoner.
Udgifter til dagpenge indgår på udgiftssiden i Arbejdsmarkedsfonden, mens udgifter til kontanthjælp ikke indgår i Arbejdsmarkedsfonden. Isoleret set medfører faldet i den registrerede ledighed en nedjustering af udgifterne i Arbejdsmarkedsfonden på FFL07 på ca. 651 mio. kr. (ca. 3.900 helårsmodtagere af dagpenge á ca. 166.800 kr. i gennemsnit).
Ved budgetteringen på FFL07 er der allerede taget højde herfor. Dagpengeudgifterne budgetteres på baggrund af skønnet på ledigheden i Økonomisk Redegørelse, august 2006. Finanslovsteknisk sker der følgende:
· Udgifterne til dagpenge på Beskæftigelsesministeriets paragraf (§17.32.01) på FFL budgetteres på baggrund af Økonomisk Redegørelse i maj. Det skyldes det praktiske forhold, at FFL for så vidt angår §1-28 trykkes før augustredegørelsen er udarbejdet.
· De udgiftsmæssige konsekvenser af en eventuel justering af ledighedsskønnet fra maj til august indarbejdes på de generelle reserver (§35.11.05).
· I det konkrete tilfælde – på FFL07 – er der ikke indarbejdet en korrektion på §35 i forbindelse med nedjusteringen af ledighedsskønnet. Det skyldes, at der allerede er taget højde for en tilsvarende nedjustering af dagpengeledigheden som følge af velfærdsaftalen, jf. nedenfor.
PÃ¥ FFL07 er det skønnet, at velfærdsaftalen øger AF-aktiverinÂgen (aktivering af forsikrede ledige) i 2007 med ca. 3.900 helÃ¥rspersoner, inkl. voksenlærlinge fra ledighed, jf. tabel 1. De væsentligste forslag er fremrykning af aktiveringsindsatsen til efter 9 mÃ¥neder, fuldtidsaktivering efter 2½ Ã¥rs ledighed, videreførsel af uddannelsespuljer, en ny model for ordinær jobformidling og ophævelse af aktiveringsfritagelse for 58-59-Ã¥rige.
Det skønnes isoleret set at indebære merudgifter på 861 mio. kr. til AF-aktivering og mindreudgifter til dagpenge på ca. 651 mio. kr., hvorved den isolerede nettoeffekt på Arbejdsmarkedsfonden som følge af øget AF-aktivering er merudgifter på 210 mio. kr. Øget aktivering reducerer den registrerede ledighed tilsvarende. Samlet set kan nedjusteringen af skønnet på antallet af dagpengeledige i 2007 således henføres til det øgede aktiveringsomfang som følge af velfærdsaftalen.
Hertil kommer samlede merudgifter på 126 mio. kr., der ikke direkte knytter sig til øget AF-aktivering. Det dækker primært over merudgifter til en ny løntilskudsordning målrettet langvarige kontanthjælpsmodtagere, flere voksenlærlinge fra beskæftigelse, en permanent jobrotationsordning og mindreudgifter til forsørgelse som følge af mere systematisk rådighedsvurdering. Således blev velfærdsaftalen i forbindelse med FFL07 samlet set skønnet at indebære merudgifter i Arbejdsmarkedsfonden på 334 mio. kr.
Â
Tabel 1 |
|||||
Forøgelse af AF-aktiveringsomfang som følge af velfærdsaftalen og merudgifter, der kan medregnes i Arbejdsmarkedsfonden for 2007, opgjort i forbindelse med FFL07 |
|||||
|
|||||
|
 |
Antal i helårspersoner i AF-aktivering |
Merudgift pr. helårsperson, kr. |
Samlet merudgift, mio. kr. |
|
|
Uddannelsesaktivering |
1.900 |
81.900 |
155 |
|
|
Løntilskudsaktivering, offentligt |
1.700 |
27.000 |
45 |
|
|
Løntilskudsaktivering, privat |
100 |
- |
- |
|
|
Flere voksenlærlinge fra ledighed 1) |
200 |
48.000 |
10 |
|
|
I alt 2) |
3.900 |
- |
210 |
|
|
Flere voksenlærlinge fra beskæftigelse |
- |
- |
50 |
|
|
Permanent jobrotationsordning |
- |
- |
44 |
|
|
Løntilskud målrettet langvarige kontanthjælpsmodtagere |
- |
- |
118 |
|
|
Systematisk rådighedsvurdering mv. |
- |
- |
-98 |
|
|
Øvrigt |
- |
- |
12 |
|
|
I alt 2) |
3.900 |
- |
334 |
|
|
|
|
Forøgelsen af AF-aktiveringsomfanget med 3.900 helÃ¥rspersoner fordeler sig pÃ¥ ca. 1.900 i uddannelsesaktivering, ca. 1.700 i offentlig løntilskudsaktiveÂring, ca. 1.00 i privat løntilskudsaktivering og 200 voksenlærlinge fra ledighed. Herved fremkommer de nævnte merudgifter pÃ¥ 210 mio. kr., der knytter sig til et øget AF-aktiveringsomfang, jf. tabel 1. Der henvises til bilaget for en opgørelse af aktiveringsudgifter pr. helÃ¥rsperson.
I forbindelse med udarbejdelsen af ÆF07 er skønnet på merudgifterne i Arbejdsmarkedsfonden i 2007 som følge af velfærdsaftalen opjusteret til 559 mio. kr. Det kan bl.a. henføres til opjustering af skønnet på udgifterne ved fremrykning af aktiveringsindsatsen til efter 9 måneder, opjustering af udgifterne til målrettet løntilskud og nedjustering af udgifterne til voksenlærlinge.
Ledige under aktivering indgår ikke i den registrerede ledighed. Derfor medfører overgang til aktivering dels merudgifter til aktivering dels mindreudgifter til dagpenge/forsørgelse.
I forbindelse med uddannelsesaktivering (vejledning og rådgivning) i AF-systemet modtager deltageren forsørgelse i form af aktiveringsydelse i stedet for dagpenge. Satsen svarer til dagpengesatsen. Deltagerens indkomstniveau er således uændret. De samlede merudgifter svarer dermed til udgiften ved uddannelsen – i gennemsnit ca. 82.000 kr. pr. helårsperson. Bruttoudgiften til aktivering udgør imidlertid ca. 249.000 kr. pr. helårsperson, jf. tabel 2.
I forbindelse med aktivering i et løntilskudsjob modtager personen løn af virksomheden i stedet for dagpenge. Merudgiften ved løntilskudsaktivering hos offentlige arbejdsgivere er herefter i gennemsnit ca. 27.000 kr. pr. helårsperson. Næsten hele stigningen i løntilskudsaktivering som følge af velfærdsaftalen finder sted hos offentlige arbejdsgivere.
Ved løntilskudsaktivering hos private arbejdsgivere overstiger løntilskuddet ikke den sparede forsørgelse. Derfor indregnes ikke merudgifter ved løntilskudsaktivering i privat regi. Velfærdsaftalen skønnes kun i begrænset omfang at øge omfanget af løntilskudsaktivering hos private arbejdsgivere.
Tabel 2 |
|||||||
Aktivering i AF-systemet (forsikrede ledige) – brutto- og nettomerudgifter pr. helårsperson – gennemsnitsudgifter, anvendt ved FFL07 |
|||||||
|
|||||||
|
kr. |
Uddannelses- aktivering (§17.46.11/ §17.46.12) |
Løntilskud ved offentlige arbejdsgiv. (§17.46.51) |
Aktiveringsydelse (§17.46.31) |
A--dagpenge (§17.32) |
Samlet merudgift |
|
|
Merudgift ved uddannelsesaktivering |
81.900 |
- |
166.800 |
-166.800 |
81.900 |
|
|
Merudgift ved off. løntilskudsaktiver. |
- |
193.800 |
- |
-166.800 |
27.000 |
|
|
|
|
[1] Den præcise nedjustering er knap 4.900 helårspersoner. Pga. afrunding er det i Økonomisk Redegørelse, august 2006 opgjort til 5.000.