|
|
â€PÃ¥ FFL 2007 er opført et ikke ubetydeligt antal tekstanmærkninger, der giver hjemmel til fastsættelse af størrelsen af gebyrer pÃ¥ finansloven og som har været opført pÃ¥ FL i længere tid.. Hvorledes harmonerer dette med det i Finansudvalgets beretning anførte om, at hjemmel til opkrævning af samt fastsættelse af størrelsen af gebyrer m.v. bør, hvor der er tale om ordninger af permanent karakter, fastsættes ved lov eller administrativ forskrift med hjemmel i lov, ikke pÃ¥ finansloven? Hvilke initiativer har ministeren taget og agter ministeren at tage med henblik pÃ¥ at opfylde ministerens i beretningen refererede tilsagn om, at ministeriet vil foranledige, at hjemmel til opkrævning og fastsættelse af gebyrer, medmindre væsentlige grunde taler herimod vil blive søgt indarbejdet i gældende lovgivning med henblik pÃ¥, at sÃ¥danne tekstanmærkninger pÃ¥ finansloven udgÃ¥r? Hvilke tekstanmærkninger af denne type, som var opført pÃ¥ FL 2006, er udgÃ¥et pÃ¥ FFL 2007?â€
Svar:
Bestemmelser om fastsættelse af gebyrer bør som hovedregel fremgå af den lovgivning, som i øvrigt regulerer det pågældende forhold. Baggrunden herfor er blandt andet hensynet til borgere mv., bør kunne finde alle bestemmelser om et givet forhold i den samme lov.
Som eksempel på, at bestemmelser om gebyrfastsættelse er udgået af finansloven kan nævnes tekstanmærkning nr. 100 på § 7. Finansministeriet, der udgik fra og med 2004.
I flere år frem til og med 2003 indeholdt tekstanmærkning nr. 100 en helt generelt gældende bestemmelse, hvorefter ministrene, hvor andet ikke er fastsat ved eller i henhold til lov, kunne fastsætte, at der skulle betales gebyr for erindringsskrivelser vedrørende for sen betaling.
I anmærkningerne til tekstanmærkningen blev anført, at det forudsattes, at ministerierne fortsat ved revision af den relevante lovgivning at indarbejde bestemmelser om opkrævning af rykkergebyrer i den pågældende lovgivning. I forbindelse med udarbejdelsen af finansloven for 2004 var bestemmelsen som følge af dette revisionsarbejde i ministerierne blevet overflødig, og bestemmelsen kunne derfor udgå.
Jeg er som nævnt enig i, at gebyrbestemmelser som udgangspunkt bør indarbejdes i anden lovgivning, og jeg vil derfor som anført i svaret på spørgsmål 2 tage initiativ til, at der i retningslinjerne om tekstanmærkninger kommer til at stå, at det i anmærkningerne til eventuelle gebyrbestemmelser skal anføre, hvorfor disse ikke alternativt søges indarbejdet i gældende lovgivning.
Vedrørende det konkrete spørgsmål om indarbejdelse af tekstanmærkninger, der hjemler opkrævning af gebyrer, kan jeg oplyse, at 1 af de 30 tekstanmærkninger, der indgår på ministerparagrafferne på finansloven for 2006, men ikke indgår på finanslovforslaget for 2007, vedrører hjemmel til opkrævning af gebyrer.