Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 2 af 13. december 2006 ad Forslag til finanslov for finansåret 2007 vedr. § 28.63.02. Banedanmark (Anlægsbev.) § 28 Transport- og Energiministeriet
Finansudvalget har i brev af 13. december 2006 stillet mig følgende spørgsmål, som jeg hermed skal besvare.
L1 spørgsmål 2 ad § 28.63.02. Banedanmark (Anlægsbev.)
I Forslag til Finanslov for Finansåret 2007 er der i anmærkningerne på side 2396, jf. § 28.63.02.78 Budgetregulering vedrørende arealanvendelse under Fjernstyringscentral til S-banen anført følgende:
â€Som anført pÃ¥ finansloven for 2001 blev kontrakten med leverandøren af det nye fjernstyringssystem ophævet 1. december 2000 som følge af leverandørens varsling af yderligere forsinkelser fra november 2002 og frem til februar 2004. Banedanmark og leverandøren nÃ¥ede ultimo december 2004 til enighed om erstatning og udbetaling af garantistillelse.â€
På baggrund heraf ønskes en uddybende redegørelse for forløbet, og herunder ønskes det belyst,
Svar:
Der blev afsat en samlet bevilling til projektet vedrørende Fjernstyringscentral til S-banen på 272,0 mio. kr. (PL 2002). I forbindelse med projektet indgik Banedanmark (dengang DSB Bane) kontrakt med Bombardier Transportation om levering af nyt fjernstyringssystem til S-banen den 25. juli 1995. Bombardier Transportations leverance af et nyt fjernstyringssystem var en del af et samlet projekt, der havde som formål at forny S-banens fjernstyringssystem. Kontraktsummen med Bombardier Transportation udgjorde et beløb på 61,2 mio. kr.
Udover leverancen fra Bombardier Transportation blev en række andre aktiviteter gennemført, hvoraf kan nævnes:
Projektet blev afsluttet med udgangen af 2000, når der ses bort fra den efterfølgende voldgiftssag. Med udgangen af 2000 var der brugt 169,4 mio. kr. på projektet om fjernstyringscentralen samt 25,1 mio. kr. på 3 mindre projekter vedrørende afledte administrative IT-systemer m.v., herunder kundeinformationssystemer. Af den resterende del af bevillingen på 77,5 mio. kr. blev der anvendt 6,3 mio. kr. til gennemførsel af fornyet udbud i forbindelse med nyt projekt for fjernstyringssystem på S-togsnetttet, mens de resterende 71,2 mio. kr. blev overført til det nye projekt via aktstykke C af 26. november 2002 (Fortrolighed ophævet ved brev af 14. december 2005, aktstykke 81 2005/2006). Det nye projekt har i videst muligt omfang genbrugt/bygget videre på dele fra det tidligere projekt, herunder den driftscentral, der blev indrettet. Det nye projekt forventes afsluttet inden for den afsatte bevilling ultimo 2007 med en oprydning efter den gamle fjernstyring.
Slutterminen for Bombardier Transportations leverance af fjernstyringssystemet var i kontrakten af 25. juli 1995 aftalt til 28. februar 1998. Den oprindelige kontrakt blev i projektforløbet justeret ved 4 tillægsaftaler, hvoraf én omfatter en justering af slutterminen:
Den samlede leverancekontrakt inklusiv tillæg mellem Banedanmark og Bombardier Transportation udgjorde 61,2 mio. kr. Heraf var der udbetalt 33,7 mio. kr. i rateudbetalinger til Bombardier Transportation inden kontrakten blev søgt ophævet. De 33,7 mio. kr. indgår i projektets samlede udgifter på 169,4 mio. kr.
I medfør af kontrakten inklusive tillægsaftalerne stillede Bombardier Transportation garantier på i alt 52 mio. kr. Garantierne fordelte sig på følgende komponenter:
De to førstnævnte typer garantier er sædvanlige for Banedanmarks anlægskontrakter, mens den sidste garanti blev aftalt i forbindelse med Tillægskontrakt II som et ekstra incitament til Bombardier Transportation om at overholde det aftalte. Hvis aftalen ikke blev overholdt, ville Bombardier Transportation miste de 8 mio. kr., som den ekstra garanti lød på, svarende til den bod Bombardier Transportation ifølge Banedanmark var ifalden på det tidspunkt, hvor Tillægskontrakt II blev forhandlet. Der var således tale om en udskydelse af bodsbetalingen, dog således at Banedanmark var villig til at frafalde kravet, hvis Tillægskontrakt II blev overholdt.
Ultimo 1999 udmeldte leverandøren nye forsinkelser, hvilket gav anledning til forhandlinger mellem parterne i løbet af 2000. Ultimo 2000 erkendte Banedanmark, at det ikke var muligt at opnå et acceptabelt forhandlingsresultat, hvor Banedanmark kunne have tillid til leverandørens evner til at overholde det aftalte.
Den 1. december 2000 benyttede Banedanmark sig af kontraktens ophævelsesbestemmelser og ophævede kontrakten med Bombardier Transportation. På daværende tidspunkt havde leverandøren oplyst, at en realistisk sluttermin var den 17. februar 2004. Bombardier Transportation anerkendte ikke Banedanmarks ret til at ophæve kontrakten. Dermed begyndte 2 voldgiftssager, den ene vedrørende ophævelsen af kontrakten og den anden vedrørende Banedanmarks leje af en fjernstyring af Nordbanen (strækningen mellem Hellerup og Hillerød), som Bombardier Transportation nåede at levere, inden kontrakten blev ophævet.
Begge voldgiftssager blev afsluttet med forlig mellem parterne efter udveksling af klageskifter og svarskrifter mellem parterne samt efterfølgende forhandlinger.
Finansministeriet har ultimo februar 2005 tilsluttet sig, at der blev indgået forlig mellem Banedanmark og Bombardier Transportation. Forliget betød, at staten opnåede en erstatning på 50 mio. kr. ud over garantistillelsen på 52 mio. kr., som Banedanmark havde indløst inden forliget.
Banedanmark har således modtaget i alt 102 mio. kr. i erstatning og indløst garantistillelse fra Bombardier Transportation som afslutning på voldgiftssagen. Af de 102 mio. kr. er anvendt godt 5 mio. kr. til dækning af sagsomkostninger, mens 52 mio. kr. er anvendt til medfinansiering af ny fjernstyringscentral. 45 mio. kr. blev overført til § 28.63.05. Banedanmark – fornyelse og vedligeholdelse af jernbanenettet (Statsvirksomhed) som en reserve, jf. aktstykke 25 af 1. november 2005. Idet reserven ikke blev anvendt, blev den i overensstemmelse med aktstykket tilbageført til staten i forbindelse med bevillingsafregningen for 2005. Reserven på de 45 mio. kr. er efterfølgende medgået til finansieringen af Aftale om trafik for 2007 af 26. oktober 2006.