Folketingets Finansudvalg

Christiansborg

1240 København K

Dato             . november 2006

J. nr.          

 

  

 

Finansudvalget har i brev af 1. november 2006 stillet mig 1 spørgsmål ad Forslag til finanslov for finansåret 2007 vedr. § 28 Transport- og Energiministeriet, som jeg hermed besvarer.

 

Spørgsmål 1 ad § 28.6 Banetrafik:

I Forlængelse af ”Aftale af 26. oktober 2006 om trafik for 2007” ønskes en oversigt over, hvorledes og på hvilke hoved- og underkonti aftalen vil blive indbudgetteret i forbindelse med finansministerens fremsættelse af ændringsforslag til FFL 2007?

 

Svar:

Nedenstående oversigt viser indarbejdelsen af Aftale om trafik for 2007 på ændringsforslaget til FFL 2007 specificeret på hoved- og underkontoniveau. Samtidig er den aftalte bevilling i senere finansår angivet i tabellen.

 

Mio. kr.

2007

2008

2009

2010

Senere

I alt

Bemærkninger

Baneområdet

448,7

944,3

910,1

576,6

1.851,5

4.738,6

 

28.61.01 Betaling til indkøb af offentlig service jernbanetrafik

 

 

 

 

 

 

 

10. Betaling til DSB, jf. forhandlet kontrakt

 

40,0

 

 

 

40,0

Leje af dobbeltdækkervogne

 

 

 

 

 

 

 

 

28.62.01 Trafikstyrelsen for Jernbane og Færger

 

 

 

 

 

 

 

10. Almindelig virksomhed

16,3

1,3

1,3

 

 

18,9

Signalanalyse

20. Forberedelse af anlægsprojekter

60,0

91,0

77,0

6,0

 

234,0

VVM-analyse af København-Ringsted

 

 

 

 

 

 

 

 

28.63.01 Banedanmark

 

 

 

 

 

 

 

10. Driftsbudget, egentlig drift

5,2

8,7

12,8

13,8

29,5

70,0

Normprojekt og it-investeringer

 

 

 

 

 

 

 

 

28.63.02 Banedanmark

 

 

 

 

 

 

 

70. Anlægs- og udlånsbevillinger

99,1

207,3

285,9

224,7

203,1

1.020,1

Togradioer (428,6), KØR1) (135,0), Fordelingsstation Vestfyn (27,0), puljer (374,5), øvrigt (55,0)

 

 

 

 

 

 

 

 

28.63.05 Banedanmark – fornyelse og vedligeholdelse af jernbanenettet

 

 

 

 

 

 

 

10. Driftsbudget, egentlig drift

268,1

596,0

533,1

332,1

1.626,3

3.355,6

Genopretning af jernbanenettet

 

 

 

 

 

 

 

 

Vejområdet

416,0

685,8

819,6

664,6

1.569,0

4.155,0

 

28.11.01 Departementet

 

 

 

 

 

 

 

10. Almindelig virksomhed

5,0

 

 

 

 

5,0

 

 

 

 

 

 

 

 

 

28.11.13 Anlægsreserve

 

 

 

 

 

 

 

10. Anlægsreserve

16,5

62,3

76,6

72,9

 

228,3

Reserve til projektfordyrelser2)

 

 

 

 

 

 

 

 

28.21.10 Vejsektoropgaver, styring og samordning

 

 

 

 

 

 

 

20. Vejsektoropgaver

3,1

5,7

2,1

3,9

1,0

15,8

Modulvogntog

30. Planlægning af anlægsarbejder

14,0

23,0

18,0

 

 

55,0

Beslutningsgrundlag

 

 

 

 

 

 

 

 

28.21.20 Anlæg af hovedlandeveje m.v.

 

 

 

 

 

 

 

10. Anlæg og forbedringer af hovedlandeveje

268,5

437,7

615,4

480,1

1.350,0

3.151,7

Nye anlægsprojekter3)

 

 

 

 

 

 

 

 

28.21.21 Anlæg til fremme af sikkerhed og miljø

 

 

 

 

 

 

 

10. Anlæg, sikkerhed og miljø

75,6

123,7

74,1

74,1

151,4

498,9

Små projekter på amtsveje (430,2) og modulvogntog (68,7)

40. Anskaffelser vedr. trafikledelsessystemer

5,3

5,3

5,3

5,3

10,6

31,8

Små projekter på amtsveje

50. Anskaffelser vedr. trafiktællinger m.v.

3,0

3,0

3,0

3,0

6,0

18,0

Små projekter på amtsveje

 

 

 

 

 

 

 

 

28.21.30 Drift og vedligeholdelse af infrastruktur

 

 

 

 

 

 

 

10. Drift og vedligeholdelse af veje og broer

25,0

25,0

25,0

25,0

50,0

150,0

Små projekter på amtsveje

 

 

 

 

 

 

 

 

28.22.01 Færdselsstyrelsen

 

 

 

 

 

 

 

10. Almindelig virksomhed

 

0,1

0,1

0,3

 

0,5

Modulvogntog

 

 

 

 

 

 

 

 

Anlægspulje

0,0

0,0

0,0

0,0

0,0

0,0

 

28.11.11 Pulje til sikkerhed og bedre kvalitet

 

 

 

 

 

 

 

10. Anlægspulje

-31,6

-3,5

 

 

 

-35,1

Udmøntning af puljen

 

 

 

 

 

 

 

 

28.21.21 Anlæg til fremme af sikkerhed og miljø

 

 

 

 

 

 

 

30. Anlægspuljeprojekter

17,1

3,5

 

 

 

20,6

Støjprojekter (9,6) og cykelstiprojekt (11,0)

 

 

 

 

 

 

 

 

28.63.02 Banedanmark

 

 

 

 

 

 

 

70. Anlægs- og udlånsbevillinger

14,5

 

 

 

 

14,5

Niveaufri skæring ved Taulov (14,5)

 

 

 

 

 

 

 

 


 

Finansiering4)

-1.121,3

-670,8

-289,4

80,0

91,0

-1.910,5

 

28.11.66 Aktieudbytte m.v.

 

 

 

 

 

 

 

60 Udbytte fra DSB og DSB S-tog a/s

-232,0

-20,2

-7,8

 

 

-260,0

Øget udbytte

 

 

 

 

 

 

 

 

28.21.20 Anlæg af hovedlandeveje m.v.

 

 

 

 

 

 

 

80. Rammeændring som følge af kommunalreformen

-265,0

-265,0

-265,0

-265,0

 

-1.060,0

Udmøntning af reserve på FFL07

 

 

 

 

 

 

 

 

28.61.01 Betaling til indkøb af offentlig service jernbanetrafik

 

 

 

 

 

 

 

10. Betaling til DSB, jf. forhandlet kontrakt

-399,2

-30,9

 

 

 

-430,1

Kontraktreduktion

 

 

 

 

 

 

 

 

28.63.02 Banedanmark

 

 

 

 

 

 

 

70. Anlægs- og udlånsbevillinger

-215,1

-354,7

-16,6

345,0

91,0

-150,4

KØR (-135,0), Bortfald af bevilling til Gedserbanen (-15,4)

 

 

 

 

 

 

 

 

28.63.05 Banedanmark – fornyelse og vedligeholdelse af jernbanenettet

 

 

 

 

 

 

 

10. Driftsbudget, egentlig drift

-10,0

 

 

 

 

-10,0

EU-finansiering af signalanalyse.

 

1) Der er med ændringsforslaget ikke ændret på den samlede bevilling til KØR-projektet på 842,3 mio. kr., men der er foretaget en ændret årsfordeling af bevillingen. Der er med trafikaftalen truffet beslutning om anvendelsen af 135 mio. kr. af projektet. Den resterende del besluttes senere. Disse 135 mio. kr. er medregnet i trafikaftalen, og finansieres af bevillingen, der i forvejen var afsat til projektet på FFL07.

 

2) Reserven vedrører projekter, der budgetteres efter ny budgetteringsmetode, jf. Akt 16 af 24. oktober 2006. Der vil også blive afsat reserve i årene efter 2010 ud af den forudsatte bevilling efter 2010 på 28.21.20, men den opgøres først i forbindelse med de kommende bevillingslove.

 

3) Projekterne er specificeret i spørgsmål 16.

 

4) Der er med trafikaftalen en fuld finansiering af de igangsatte initiativer. Der angives i tabellen de finansieringselementer, der indgår i Transport- og Energiministeriets ændringsforslag. Den resterende finansiering vedrører primært udmøntning af trafikinvesteringsråderummet og salg af ejendomme og arealer.