HØRINGSPART |
HØRINGSSVAR |
Kompetente myndigheder for lovregulerede erhverv |
|
Arbejdstilsynet |
|
Beredskabsstyrelsen |
|
Energistyrelsen |
|
Erhvervs- og Byggestyrelsen |
|
Erhvervs- og Selskabsstyrelsen |
|
Finanstilsynet |
|
Færdselsstyrelsen |
|
Fødevarestyrelsen |
|
Justitsministeriet, Civil- og Politiafdelingen |
|
Justitsministeriet, Rigspolitiets Færdselsafdeling |
|
Kirkeministeriet |
|
Kort- & Matrikelstyrelsen |
|
Københavns Politi |
|
Lægemiddelstyrelsen |
|
Miljøstyrelsen |
|
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri |
|
Plantedirektoratet |
|
Psykolognævnet |
|
Sikkerhedsstyrelsen |
|
SU-styrelsen |
|
Sundhedsstyrelsen |
|
Søfartsstyrelsen |
|
|
|
HØRINGSPART |
HØRINGSSVAR |
Ministerier m.fl. |
|
Beskæftigelsesministeriet |
|
Finansministeriet |
|
Forsvarsministeriet |
|
Indenrigs- og Sundhedsministeriet |
|
Justitsministeriet |
|
Kulturministeriet |
|
Ligestillingsafdelingen |
|
Miljøministeriet |
|
Ministeriet for Flygtninge, Indvandrere og Integration |
|
Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling (Universitets- og Bygningsstyrelsen) |
|
Rigspolitichefen |
|
Socialministeriet |
|
Statsministeriet |
|
Transport- og Energiministeriet |
|
Udenrigsministeriet |
|
Undervisningsministeriet |
|
Økonomi- og Erhvervsministeriet |
|
|
|
HØRINGSPART |
HØRINGSSVAR |
Rektorforsamlinger, ledelsessammenslutninger og fritstående institutioner |
|
CVU-Rektorkollegiet |
Ingen bemærkninger |
Danmarks Forvaltningshøjskole |
|
Danmarks Journalisthøjskole (DJH) |
Positiv over for forslaget. DJH undrer sig over, at lovforslaget ikke gælder universitetsområdet, som er netop det område DJH samarbejder med i tilfælde af merit. DHJ har en gennemarbejdet struktur og vejledning til studerende forud for udvekslingsophold og forventer, at mange klager herved undgås. I lyset af den nye struktur med professionsbachelorer og universitetsbachelorer forudser DJH, at de nye klagemuligheder kan medføre et stigende antal klager fra studerende, der ikke opnår forhåndsmerit. |
Danmarks Skolelederforening |
|
Den Grafiske Højskole |
|
Ergoterapeutskolernes Rektorforsamling |
|
Foreningen af Frie Samarbejdende MVU-Institutioner |
Foreningen af Frie Samarbejdende MVU-Institutioner (FSI) støtter intentionen om at forbedre muligheden for at få merit og sikre en ensartet praksis, og finder at lovforslaget indfrier denne intention. FSI vurderer, at forslaget vil medføre væsentligt flere ansøgninger om merit med øget belastning af institutionernes administrative ressourcer til følge. FSI anmoder om, at der foretages en vurdering af institutionernes ressourceanvendelse, som kan medtages, når taxametertaksterne skal fastsættes på ny. |
Foreningen af Skoleledere ved de Tekniske skoler |
|
Fysioterapeutskolernes Rektorforsamling |
|
Gymnasieskolernes Rektorforening |
|
HFI |
Ingen bemærkninger |
Kulturministeriets Rektorer |
Kulturministeriets Rektorer henholder sig til Kulturministeriets svar. |
Lærerseminariernes Rektorforsamling |
|
Pædagogseminariernes Rektorforsamling |
|
Rektorforsamlingen for de sociale højskoler |
|
Rektorforsamlingen for Sygeplejerskeuddannelsen |
|
Rektorkollegiets sekretariat |
Rektorkollegiet finder forslagets intention om at sikre bedre mulighed for meritoverførsel på uddannelser under Undervisnings- og Kulturministeriet positivt. Rektorkollegiet finder det fornuftigt, hvis Kvalifikationsnævnet som minimum forpligtes til at høre den part, hvis afgørelse indbringes for Nævnet, inden der træffes en afgørelse. Rektorkollegiet bemærker desuden, at ankebestemmelserne, som angivet i forslagets § 5, stk. 2 og 3, kan være i modstrid med det overordnede princip om, at faglige vurderinger, herunder meritvurderinger, alene er et ansvar for det ansvarlige studienævn og den ansvarlige institution, som det fremgår af § 72 i bekendtgørelse nr. 338 af 6. maj 2004 om bachelor- og kandidatuddannelser ved universiteterne og § 76, hvorefter alene retlige klager kan påankes til ministeriet. Dette følger af det overordnede princip i Universitetslovens § 34, der også alene vedrører klageadgang for retlige spørgsmål. Rektorkollegiet forventer, at forslag om etablering af meritankenævn på universiteterne, der kan behandle klager over meritafgørelser truffet af et studienævn, kommer i særskilt høring på universiteterne. Lovudkastet har været i høring på universiteterne. Heraf har Syddansk Universitet (SDU) og Aalborg Universitet (AAU) afgivet høringssvar, mens Københavns Universitet, Aarhus Universitet, Roskilde Universitetscenter og Danmarks Tekniske Universitet har meddelt, at de ingen bemærkninger har til lovudkastet.
SDU finder, at ankebestemmelserne, som angivet i forslagets § 5, stk. 2 og 3, kan være i modstrid med det overordnede princip om, at faglige vurderinger, herunder meritvurderinger, alene er et ansvar for det ansvarlige studienævn og den ansvarlige institution, som det fremgår af § 72 i bekendtgørelse nr. 338 af 6. maj 2004 om bachelor- og kandidatuddannelser ved universiteterne og § 76, hvorefter alene retlige klager kan påankes til ministeriet. Dette følger af det overordnede princip i Universitetslovens § 34, der også alene vedrører klageadgang for retlige spørgsmål. SDU ser gerne, at Kvalifikationsnævnet som minimum forpligtes til at høre den part, hvis afgørelse indbringes for nævnet, inden der træffes en afgørelse. AAU har generelt meget få klager over merit for udenlandske uddannelseskvalifikationer, merit i forbindelse med studieskift og forhåndsmerit. Yderligere regulering på området forekommer derfor ikke at være påkrævet. AAU bemærker, at mange ansøgere søger om indskrivning og merit i slutningen af juni med henblik på optagelse pr. 1. september. Afgørelsen foreligger typisk omkring 1. august, og der er således meget kort tid til sagsbehandling, hvis ansøgeren ønsker at klage til et kvalifikationsnævn. Afgørelser på klager risikerer at foreligge efter semesterstart. AAU har både undervisningsministerielle og videnskabsministerielle uddannelser og er generelt interesseret i, at de studerende har samme rettigheder, pligter og muligheder ved at være omfattet af samme eller harmoniseret lovgivning. AAU går ud fra, at de forventede institutionsinterne klagenævn på universitetsområdet kommer til særskilt høring på universiteterne. |
Suhr’s Seminarium |
Ingen bemærkninger. Suhr’s Seminarium tilslutter sig vigtigheden af ensartet praksis for afgørelser om merit for danske uddannelseskvalifikationer og for forhåndsmerit. |
|
|
HØRINGSPART |
HØRINGSSVAR |
Skoleforeninger og bestyrelsesforeninger |
|
Danmarks Erhvervsskoleforening |
|
Dansk Friskoleforening |
|
Dansk Vejlederforening |
Ingen kommentarer |
Danske Landbrugsskoler |
|
Foreningen af Husholdnings- og HÃ¥ndarbejdsskoler |
|
Handelsskolernes Bestyrelsesforening HBF |
|
Lærerseminariernes Bestyrelsesforening |
Ingen kommentarer |
Pædagogseminariernes Bestyrelsesforening |
|
Skole og Samfund |
|
|
|
Studenterorganisationer |
|
Danske Gymnasieelevers sammenslutning |
|
Danske Skoleelever |
|
Danske Studerendes Fællesråd |
|
Erhvervsskolernes Elevorganisation |
|
Foreningen af Universitets- og Handelshøjskolestuderende |
|
Landssammenslutningen af handelsskoleelever |
|
Lærerstuderendes Landskreds |
|
Pædagogstuderendes Landssammenslutning |
|
Studierådet for Ingeniørstuderende i Danmark |
|
Sygeplejestuderendes Landssammenslutning |
|
|
|
HØRINGSPART |
HØRINGSSVAR |
RÃ¥dgivende organer |
|
Erhvervsakademirådet |
Erhvervsakademirådet afgiver intet samlet høringssvar. Dansk Byggeri, som er repræsenteret i Erhvervsakademirådet, vil være tilfredse med lovændringen, da den kan bidrage til en hensigtsmæssig forkortelse af studietiden i konkrete tilfælde, hvor en studerende klager over manglende anerkendelse af gennemført uddannelse og studieophold. Dansk Byggeri bemærker, at forslaget ikke gælder uddannelser i VTU’s regi, og ser frem til, at der iværksættes tilsvarende muligheder for universitetsuddannelserne. |
Grundskolerådet |
|
REU RÃ¥det f. de grundl. erhversrettede udd. |
|
RÃ¥det for erhvervsrettet Voksen- og Efteruddannelse |
|
RÃ¥det for de gymnasiale uddannelser |
|
MVU-RÃ¥det |
Ingen bemærkninger |
|
|
Arbejdsgiverorganisationer, brancheorganisationer m.fl. |
|
Amtsrådsforeningen (Danske Regioner) |
|
Arbejdsgiverforeningen for Transport og Logistik |
|
Dansk Arbejdsgiverforening |
|
Dansk Handel & Service (DH&S) |
DH&S hilser lovforslagets hovedsigte velkomment. DH&S har gennem en årrække efterlyst en ensartet praksis og bedre muligheder for meritoverførsel mellem forskellige fag, uddannelser og institutioner i ind- og udland. Dansk Handel & Service påpeger imidlertid nødvendigheden af, at universiteterne også omfattes af lovforslaget m.h.p. at sikre en så smidig meritoverførsel på alle videregående uddannelsesniveauer som overhovedet muligt. |
Dansk Industri |
Dansk Industri støtter intentionerne om at forbedre de studerendes muligheder for hurtigere at gennemføre et uddannelsesforløb i forbindelse med studieskift eller skift af uddannelsesinstitution. Derudover ingen bemærkninger. |
Erhvervsorganisationen HTSI |
Erhvervsorganisationen HTSI er positiv over for lovforslaget og ser det som et skridt i retning af en endnu større internationalisering af uddannelserne. |
Finansrådet |
Finansrådet tilslutter sig lovforslagets formål. Finansrådet tilføjer desuden, at der er brug for en samordning af de forskellige klageadgange på uddannelsesområdet og at eventuelle barrierer, der gør det sværere at for studerende at gennemføre uddannelser i Danmark, bør nedbrydes. Finansrådet støtter regeringens bestræbelser på at nedbringe studietiden for studerende, hvilket en lettere og hurtigere afgang til godkendelse af merit og tilsagn om forhåndsmerit vil kunne bidrage til. Finansrådet havde gerne set en samlet ordning gældende for studerende ved alle danske uddannelsesinstitutioner. |
Finanssektorens Arbejdsgiverforening (FA) |
FA finder det positivt, at regeringen vil søge at tilrettelægge uddannelser, så forsinkelser i studieforløbet bliver mindst mulige. FA hilser det velkomment, at mulighed for at få godskrevet relevante danske uddannelseskvalifikationer styrkes ved at give klageadgang for institutioners afgørelse om merit i det danske uddannelsessystem. FA beklager imidlertid, at lovforslaget ikke tager fat på problemstillingen om livslang læring til alle på arbejdsmarkedet. FA opfordrer derfor til, at meritafgørelser også kan træffes generelt for private uddannelser og ikke kun individuelt for personer. FA finder, at klageadgang til meritafgørelser bør have sin egen lov for meritgivning for og til danske uddannelser. For brugernes skyld bør lovgivningen ikke udfærdiges af hensyn til ministerielt ressortområde.
|
HORESTA – Hotel, Restaurant og Turisterhvervet |
HORESTA er meget positiv over for, at de studerende bliver sikret ensartede standarder og praksis for behandling af meritklagesager. HORESTA mener ligeledes, at det er vigtigt, at den studerende sikres viden om de muligheder, der er for studieophold i udlandet ved en forhåndsmerit, så unødig forlængelse af uddannelsen undgås. Lovforslaget vil medføre en mere kvalificeret behandling i meritafgørelser, hvilket vil tilskynde flere studerende til at gennemføre studieophold i udlandet. |
HTS-A Arbejdsgiver- og Erhvervsorganisationen |
HTS-A er meget positiv over for bestræbelserne på at lette meritten i uddannelsessystemet, således at der sikres en ensartet behandling ved godkendelse af opnåede kvalifikationer. HTS-A finder, at udvidelsen af Kvalifikationsnævnets kompetence kan være med til at forbedre de studerendes muligheder for hurtigere at gennemføre uddannelser i forbindelse med studieskift i Danmark. HTS-A ser positivt på denne mulighed for at smidiggøre uddannelsessystemet og finder desuden, at lovforslaget kan medvirke til at sikre mere ensartede afgørelser og dermed øge den enkeltes retssikkerhed. HTS-A mener ligeledes, at det er vigtigt, at de studerende sikres viden om muligheden for forhåndsmerit ved studieophold i udlandet, så unødig forlængelse af uddannelsen undgås. HTS-A ser lovforslaget som en del af en større globalisering, hvor det smidiggøres at inddrage udenlandske studier i det danske uddannelsessystem. |
Håndværksrådet |
|
Kommunernes Landsforening (KL) |
KL finder, at lovforslaget er et positivt skridt i den rigtige retning m.h.p. at fremme merit for allerede opnåede udenlandske kvalifikationer og kompetencer. KL ser frem til, at der sættes fokus på at inddrage aftagerne (her: de kommunale arbejdsgivere) i kommende realkompetencevurderinger af personer, hvor eventuelle afkortelser af praktik/uddannelse kan medføre, at personer med udenlandske kvalifikationer kan blive vurderet i forbindelse med deres arbejdserfaring. |
Landbrugsrådet |
|
Sammenslutningen af Landbrugets Arbejdsgiverforeninger (SALA) |
Ingen bemærkninger |
|
|
HØRINGSPART |
HØRINGSSVAR |
Arbejdstagerorganisationer |
|
Arbejdsløshedskassernes Samvirke |
|
Akademikernes Centralorganisation |
|
Børne- og Kulturchefforeningen |
|
Danmarks Lærerforening |
|
Dansk Journalistforbund |
|
Dansk Laborantforening |
|
Dansk Sygeplejeråd (DSR) |
DSR Henholder sig til FTF’s svar. |
Fagforening for højtuddannede (DM) |
|
Foreningen af socialchefer i Danmark |
|
Funktionærernes og Tjenestemændenes Fællesråd (FTF) |
FTF er positiv over for lovforslaget. Det er FTF’s opfattelse, at forslaget vil styrke de studerendes retssikkerhed og sikre en ensartet praksis for afgørelse om merit for danske uddannelseskvalifikationer. FTF forventer, at den nye klageadgang vil forbedre de studerendes mulighed for hurtigere at gennemføre et uddannelsesforløb i forbindelse med studieskift. |
Gymnasielærernes Lærerforening |
|
Ingeniørforeningen i Danmark (IDA) |
|
Handels- og Kontorfunktionærernes Forbund (HK) |
HK er særdeles positiv over for forslaget, men finder dog, at ankemuligheden også bør omfatte dispensationsansøgninger for optagelseskriterier på de pågældende uddannelser. En sådan ankemulighed har ikke tidligere eksisteret, hvorfor mange ansøgere og studerende på de danske uddannelsesinstitutioner i realiteten har været retsløse i tilfælde af afslag om optagelse og/eller merit. HK’s oplevelse har været, at praksis på dette område har været meget forskellig på de forskellige uddannelsesinstitutioner. HK finder desuden, at ankemuligheden også bør omfatte uddannelser udbudt under Universitetsloven. HK håber, at initiativet kan medvirke til at skabe større åbenhed om institutionernes dispensationspraksis samt måske bidrage til en mere ensartet og dermed retfærdig praksis. |
Landsorganisationen i Danmark (LO) |
LO er af den opfattelse, at der er behov for mere ensartet praksis og bedre muligheder for meritoverførelse i forbindelse med studieskift. LO finder det således positivt, at der skabes mulighed for at anke uddannelsesinstitutionernes meritvurderinger. LO finder, at muligheden også bør omfatte uddannelser udbudt under Universitetsloven. Ligeledes bør ankemuligheden også omfatte dispensationsansøgninger for optagelseskriterierne. |
Ledernes Hovedorganisation |
|
Lærernes Centralorganisation |
|
Politiforbundet i Danmark |
|
Statsansattes Kartel |
Positiv over for udvidelsen af klagemuligheder. Ingen yderligere bemærkninger. |
Statstjenestemændenes Centralorganisation II (COII) |
|
|
|
Andre institutioner m.fl. |
|
Danmarks Evalueringsinstitut |
|
Dansk Ungdoms Fællesråd |
|
De Samvirkende Invalideorganisationer |
|
Det Centrale Handicapråd |
|
Foreningen til Unge Handelsmænds Uddannelse (FUHU) |
|
Kvinderådet |
Ingen bemærkninger |
Udlændingeservice |
Ingen bemærkninger |
|
|
Indvandrerorganisationer |
|
Akademikere for etnisk ligestilling - Akelin |
|
Dansk Flygtningehjælp |
|
Dansk Røde Kors |
|
Dokumentations- og rådgivningscentret om racediskrimination |
Ingen bemærkninger |
Foreningen Nydansker |
|
Mellemfolkeligt Samvirke |
|
RÃ¥det for Etniske Minoriteter |
RÃ¥det for Etniske Minoriteter finder det positivt, at forslaget styrker de studerendes retssikkerhed og sikrer en klageadgang for de studerende. |