Folketingets Uddannelsesudvalg
 I forbindelse med behandlingen af (L 96) Forslag til Lov om ændring af lov om erhvervsgrunduddannelse m.v. og lov om produktionsskoler (Modernisering af erhvervsgrunduddannelsen, målretning af produktionsskoler mod kompetencegivende uddannelse m.v.) har Folketingets Uddannelsesudvalg i brev af 15. januar 2007 stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 7:
â€Det fremgÃ¥r af bemærkningerne til lovforslagets enkelte bestemmelser til § 2, nr. 1, at der som hovedregel skal indgÃ¥ et meritgivende kombinationsforløb efter 3 mÃ¥neder pÃ¥ produktionsskolen. I de to eksempler der gives for at fravige hovedreglen, gÃ¥r det ene eksempel ud pÃ¥, at unge efter 3 mÃ¥neder slet ikke behøver et kombinationsforløb, hvis de er klar til en ordinær uddannelse. Det andet eksempel gÃ¥r ud pÃ¥, at unge ikke behøver et kombinationsforløb, hvis de i stedet skal udsluses til et fleksjob eller lignende.Â
Â
Ministeren bedes uddybe fortolkningen af disse bemærkninger, herunder redegøre for, om unddragelsesmuligheden også bruges, hvis en produktionsskole vurderer, at den unge har brug for et længere forløb end 3 måneder for at være klar til et kombinationsforløb. Samtidig bedes ministeren supplere med eksempler på, hvor produktionsskolen kan vælge anderledes efter 3 måneder?
Â
Til sidst bedes ministeren oplyse, hvem der i sidste ende har retten til at vurdere, hvilket forløb, der vil være det bedst mulige for den unge pÃ¥ produktionsskolen, for at fÃ¥ vedkommende gjort parat til at fortsætte i et andet uddannelsestilbud? â€
Svar:
De to eksempler i lovforslagets bemærkninger er udtryk for yderpunkterne af eksempler, som kan begrunde en fravigelse af hovedreglen om, at der skal indgå meritgivende kombinationsforløb til kompetencegivende uddannelse i et produktionsskoleforløb af mere end tre måneders varighed.
Jeg kan om det første spørgsmål i spørgsmål 7 i det hele henvise til svaret på spørgsmål 5.
For så vidt angår det andet spørgsmål kan jeg oplyse, at skolen og deltageren i fællesskab - og efter en grundig vejledningsproces fra skolens side - skal nå frem til, hvilket forløb der må antages at være mest gavnligt for deltageren.
Skolen har den endelige afgørelse med hensyn til, hvad der kan skrives ind i deltagerens individuelle forløbsplan.
Â
Dette svar fremsendes i 5 eksemplarer.