Uddannelsesudvalget 2006-07
L 96 Bilag 7
Offentligt
TilFolketingets UddannelsesudvalgVedr. anmodning om deputation i forbindelse med behandlingen af forslag til
Lov om ændring af lov om erhvervsgrunduddannelse m.v. og lov om
produktionsskoler
På vegne af Produktionshøjskolernes Lærerforening (DPL), Forstanderkredsen forproduktionsskoler/produktionshøjskoler og Produktionsskoleforeningen vil vi somudgangspunkt tilkendegive at vi er enige i lovforslagets intentioner. Men hvismålsætningen om at få 95 pct. af alle unge i et gavnligt og holdbartuddannelsesforløb skal indfries, kan lovforslaget efter vores mening forbedres påvisse centrale punkter.Erhvervsgrunduddannelse (egu)
Der etableres mulighed for udbetaling af skoleydelse i op til 12 uger i førstedel af en praktikperiode
Målsætningen indeholdt i lovforslaget er, at antallet af årligt igangsatte egu-forløb skal stige betragteligt – dermed også antallet af praktikpladser. Menlovforslagets §1, stk. 6 om praktikerklæring er ikke vidtrækkende nok for atskaffe tilstrækkeligt mange praktikpladser. Hvis virksomhederne skal tage egu-elever i lønnet praktik, kan en tilskyndelse være, at op til 12 uger afpraktikperioden forløber som en art prøveperiode med skoleydelse, for dermedat give virksomhederne mulighed for skadesløst at afprøve og justeresamarbejdet med eleven. En sådan ydelse kan evt. afhænge af specifikkeindholdskrav til denne del af den samlede praktikperiode.Kombinationsforløb
Kombinationsforløb skal som minimum have en varighed på mindst 2 uger,og der kan for den enkelte elev højst iværksættes kombinationsforløb på ialt 5 uger pr. påbegyndt halvår
Tidsrammen for kombinationsforløbene bør være mere fleksibel for atimødekomme produktionsskoleelevernes meget forskellige behov for afklaring.Ovenstående forslag giver mulighed for etablering af både korte, længere og flerekombinationsforløb for den enkelte elev.Produktionsskolen skal som minimum hver 3. måned tage stilling til om oghvornår der skal iværksættes kombinationsforløb
Bestemmelsen om at der ”som hovedregel” skal indgå meritgivendekombinationsforløb efter tre måneder bør opblødes, idet der tages hensyn til at
1/2
produktionsskolernes målgruppe ofte vil have brug for længerevarendekvalificerende forløb på produktionsskolen, før de er klar til at møde denneudfordring. Den individuelle vejledning, der som minimum foregår hver tredjemåned på produktionsskolen, har netop til formål som led i forløbsplanen atvurdere om den enkelte unge er klar til ungdomsuddannelse. En umiddelbariværksættelse af kombinationsforløb efter 3 måneder bør skulle begrundes medbaggrund i en vejledningsfaglig vurdering.Kombinationstaxameteret skal udgøre den fulde pris som produktionsskolenskal betale for kombinationsforløbet
En række af de samarbejdsaftaler, som produktionsskolerne har indgået mederhvervsskoler, indebærer, at den betaling, som er aftalt mellem de toskoleformer for en produktionsskoleelev i kombinationsforløb på enerhvervsskole, ligger væsentligt over det vanlige taxameter for lignende forløb.Hvis produktionsskolens indtægter ikke skal være afhængig af faktorer som fxden enkelte skoles forhandlingsevne, må det udmålte kombinationstaxameterforhøjes, samtidig med at det ordinære taxameter (drifts- ogbygningstaxameter) bibeholdes til dækning af produktionsskolens forpligtelser,der følger af den unges deltagelse i kombinationsforløbet. Det vil medføreøgede samarbejds-, vejlednings- og administrationsudgifter, samtidig med atproduktionsskolen normalt ikke vil kunne tage nye elever ind på de pladser,som eleverne i kombinationsforløb efterlader på skolen.Når en Erhvervsskole udskriver en frafaldselev, skal denne skole vurdere,om eleven vil kunne gennemføre dele af et grundforløb på enproduktionsskole
For at optimere samarbejdet mellem produktionsskolerne og erhvervsskolerne,bør det overvejes, om erhvervsskolen ikke skal forpligtes til at vurdere, om enelev med fordel kan gennemføre dele af et grundforløb på en produktionsskole,hvis elevens frafald fra ungdomsuddannelsen skyldes manglende personlige,sociale eller faglige kompetencer.
Vejle den 22. januar 2007
2/2