Uddannelsesordførerne for aftalepartierne (Velfærdsaftalen)

 

   

 

 Kære ordførere

 

I forbindelse med behandlingen af L 96 har vi modtaget følgende forslag fra Christine Antorini (S ) og Margrethe Vestager (RV):

 

”Længden af kombinationsforløbene: Der bør gives mulighed for flere kombinationsforløb for den enkelte elev. Hvis et kombinationsforløb på 5 uger viser sig ikke at give nogle brugbare erfaringer for den unge, er mulighederne opbrugt for at etablere et nyt forløb senere under opholdet på produktionsskolen. Det er en voldsom begrænsning i forhold til den gældende 1/3-ordning hvor 1/3 af undervisningen kan foregå efter anden lovgivning. Den foreslåede regel om max. 5 uger bygger på en rationel, men fuldstændig urealistisk forståelse af at når eleven har truffet et valg så et det det rigtige valg. Vi foreslår derfor at reglerne etableres med en øvre grænse på 5 uger pr. påbegyndt halvår, hvilket vil give meget mere fleksible muligheder og dermed modsvare de meget forskellige behov de unge har.”

 

Jeg kan oplyse, at 1/3-ordningen ikke afskaffes med lovforslaget, men to til fem uger af 1/3-undervisningen bliver med visse undtagelser obligatorisk og skal bestå af meritgivende undervisning fra kompetencegivende uddannelser, medens resten af 1/3-undervisningen kan anvendes frit til fremme af formålet med den enkelte elevs forløbsplan. Til meritgivende kombinationsforløb på indtil fem uger får skolen et særligt tillægstaxameter, som ikke ydes for den øvrige 1/3-undervisning.

 

Fem ugers kompetencegivende undervisning udgør en ikke ubetydelig del af et typisk grundforløb i en erhvervsuddannelse, og med de muligheder, som ligger i det samlede lovforslag, herunder forslaget i § 2, nr. 3, om samarbejde mellem skoleformer om at dele af erhvervsuddannelsernes grundforløb kan gennemføres på produktionsskole, vil der blive bedre betingelser for at tilrettelægge forløbsplaner for produktionsskoleelever, som indebærer en flydende udslusning til en erhvervsuddannelse.

 

Jeg vedlægger et bilag med en række tænkte eksempler på uddannelsesforløb, som blandt andet illustrerer de rigelige muligheder lovforslaget indebærer for 1/3 undervisning og kombinationsforløb i fleksible varianter.

 

En udvidelse af de obligatoriske kombinationsforløb vil i øvrigt medføre merudgifter til tillægstaxameter ud over aftalen af 2. november 2006 om globaliseringspuljen og opfølgning på Velfærdsaftalen, som danner grundlag for lovforslaget.

 

Spørgsmålet vil imidlertid kunne tages op på et senere tidspunkt, da initiativerne i aftalen som hovedregel skal evalueres i 2009 med henblik på at beslutte, om de skal fortsætte, justeres eller omprioriteres.

 

 

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Bertel Haarder