Det er ærgerligt, at det er en fredag, hvor der måske ikke er så mange, der har tid til at følge med i sådan en debat og være i salen, for jeg synes, at vi flytter hegnspæle i dag. Man får nu en klart defineret rettighed i et samfund til at få sine kompetencer vurderet, til, som ufaglært eller faglært, at få et bevis på det, man kan.
Jeg vil godt sige efter de mange år, jeg har beskæftiget mig med uddannelsessystemet, at det er min fornemmelse, at vi har fået gjort en lang række af vores uddannelsesinstitutioner til købmænd med den måde, vi har indrettet vores taksametersystem på. Jeg - og vi i Socialdemokratiet - vil følge det her lovforslag nøje, for vi har jo, også i tidligere regeringer, haft mange spændende intentioner om, at der nu skulle gives merit osv., men på grund af den lidt stramme økonomi, der har været ude på uddannelsesinstitutionerne, har det i virkeligheden været sådan, at man ikke har givet den fornødne merit, fordi man er blevet til købmænd. Det er ikke klassekamp, men kassekamp, vi her taler om, nemlig det, at det nok var mest sikkert for den enkelte, at vedkommende skulle tage hele uddannelsen. Det har været bedst for institutionen, men måske ikke bedst for den enkelte.
Det, at man nu kan få et stykke papir på sine kompetencer, at der er en gratis rettighed for faglærte og ufaglærte til komme videre i uddannelsessystemet, mener jeg er et klart og godt grundlag for, at vi kan sikre og højne vores uddannelsesniveau i Danmark. Men der er også ting i det her forslag, som peger på, at der måske er behov for en større kvalitetssikring af de her realkompetencevurderinger. Vi vil i hvert fald nøje følge de bekendtgørelser, som ministeren kommer med.
Der er heller ingen tvivl om, at der er behov for en ensartet kvalitet og for, at det kompetencebevis, uddannelsesbevis, man får, er brugbart alle steder i samfundet. Det er måske ikke helt godt nok beskrevet i lovforslaget, og vi vil selvfølgelig spørge lidt ind til det undervejs og sikre os, at vi nu får den kvalitetssikring i realkompetencevurderingen, som er helt afgørende for, at det her fælles projekt kan lykkes.
Men jeg vil også sige, at det er tankevækkende, at når man taler med højtuddannede - dem har vi et par stykker af herinde - har de en tendens til altid at overvurdere sig selv rent uddannelsesmæssigt.
Men når vi taler med folk, som måske ikke har fået så meget uddannelse, så sker der tit det, at de undervurderer de kompetencer, de nu har erhvervet sig i livets hårde skole, og dem kan de jo så få bevis på her, og jeg synes i virkeligheden, det er spændende at se, hvor meget det her så kommer til at virke i forbindelse med det. Vi har jo også i fællesskab opbygget et AMU-system og et efteruddannelsessystem, der relaterer sig til erhvervsuddannelsessystemet og den vej videre i systemet.
Der har været lidt kritik af, at man sætter institutionerne til selv at lave de her realkompetencevurderinger. Vi kender det jo fra den grundlæggende voksenuddannelse, hvor vi har set at man bruger realkompetencevurderingerne for lidt - fordi det har været underfinansieret rent taxametermæssigt.
Jeg har noteret mig i høringssvarene, at ministeren mener, at der er sat den fornødne økonomi af. Men da vi nu har en fælles aftale, som ligger i vores velfærdsaftale om det her, globaliseringsaftalen, så vil vi selvfølgelig nøje følge, om den fornødne økonomi er til stede, for at den rettighed, vi nu giver alle mennesker med en kort uddannelse
... (Mobiltelefon ringer) ... hvilket jeg i virkeligheden mener er et demokratisk nybrud, så også kan leve op til de intentioner, vi som lovgivere har haft. Ministeren skal vide, at vi vil holde ham fast på, at økonomien er til stede - det er nemlig forudsætningen. Vi har set, at de steder, hvor der har været behov for det, og hvor man har kunnet gøre det inden for den grundlæggende voksenuddannelse, har den borgerlige regering faktisk skåret så meget i taxameteret, at man ikke har gjort brug af det her. Det er i virkeligheden et knaldgodt instrument, og vi undgår måske - hvis det kommer til at virke
- en masse spildtid, så almindelige mennesker, der har en kort uddannelse, kan få anerkendt deres kompetencer. Det er det, der er helt afgørende. Problemet har været, at vi ikke rigtig har set resultaterne af de mange andre bestræbelser, vi har gjort hidtil, fordi vi har gjort vores uddannelsesfolk for meget til købmænd og ikke til uddannelsesfolk. Så jeg håber og tror på, at det her kan være det skridt, der gør, at vi nu får taget den afgørende beslutning om, at nu vil vi det her. Vi vil holde ministeren og forligskredsen fast på det. Vi er også villige til at sikre den fornødne økonomi og at være med til at sikre kvalitetssikringen af det. Det sidste, jeg skal sige, er, at der også har været rejst kritik i høringssvarene i forbindelse med de personer, som nu bliver akkrediteret eller får mulighed for at lave de her realkompetencevurderinger; det bliver nævnt, at de skal have en fælles uddannelse, at der skal stilles krav til dem. Jeg har noteret mig, at der er en hjemmel til det i lovforslaget, og jeg vil godt bede ministeren om herfra at give et tilsagn om, at der selvfølgelig også skal stilles krav til de mennesker, som skal lave disse realkompetencevurderinger.