Beskæftigelsesministerens besvarelse af spørgsmål nr. 7 af 17. januar 2007 fra Folketingets Arbejdsmarkedsudvalg (L 90).

Text Box: Januar 2007

Vores sag
20060049510/0738-0018

Spørgsmål nr. 7:

Kan ministeren bekræfte, at Arbejdstilsynets kontrol også efter den i § 1, pkt. 3 foreslåede præcisering i § 15a, stk. 1, fortsat vil skulle tilrettelægges i overensstemmelse med gældende retstilstand, således som den er fastlagt af Arbejdsmiljøklagenævnet?

 

 

Svar:

Som det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, er baggrunden for forslaget, at Arbejdsmiljøklagenævnet ophævede et påbud fra Arbejdstilsynet om APV. Arbejdstilsynet fandt, at APV’en var indholdsmæssigt mangelfuld, fordi den ikke indeholdt en handlingsplan med tidsangivelse for løsning af virksomhedens arbejdsmiljøproblemer.

 

Nævnet begrundede ophævelsen af påbuddet med, at en APV ikke er et selvstændigt tilsynsobjekt. Arbejdstilsynet kunne derfor kun afgive påbud, hvis virksomhedens APV ikke opfyldte de såkaldte formelle krav, som går ud på, at virksomheden skal have en APV, som er skriftlig og tilgængelig, og sikkerhedsorganisationen skal være inddraget i APV-arbejdet.

 

Som det fremgår af bemærkningerne, tydeliggør og præciserer lovforslaget, at en APV er et selvstændigt tilsynsobjekt, der er omfattet af Arbejdstilsynets sædvanlige kontrol- og tilsynsbeføjelser efter loven.

 

Jeg kan derfor ikke bekræfte, at forslaget er i overensstemmelse med den praksis, som Arbejdsmiljøklagenævnet har fastlagt.

 

Lovforslaget indebærer efter bemærkningerne, at tilsynet med virksomhedernes APV omfatter såvel overholdelse af de nævnte formelle krav som overholdelse af de indholdsmæssige krav. De indholdsmæssige krav, der efter arbejdsmiljøreglerne skal indgå i udarbejdelsen af en APV, er:

 

·               Identifikation og kortlægning af virksomhedens arbejdsmiljøforhold.

·               Beskrivelse og vurdering af virksomhedens arbejdsmiljøproblemer.

·               Inddragelse af virksomhedens sygefravær.

·               Prioritering og opstilling af en handlingsplan til løsning af virksomhedens arbejdsmiljøproblemer.

·               Retningslinjer for opfølgning pÃ¥ handlingsplanen.

 

 

 

Arbejdstilsynet fører ikke tilsyn med, hvordan en virksomheds handlingsplan nærmere er udformet eller med handlingsplanens kvalitet.

 

Arbejdstilsynet vil derimod, som det også fremgår af bemærkningerne, føre tilsyn med, om der foreligger en handlingsplan for uløste væsentlige arbejdsmiljøproblemer, som virksomheden selv har konstateret.

 

Det betyder i praksis, at en APV vil være mangelfuld og kan give anledning til påbud, hvis fx en børnehave selv har konstateret væsentlige indeklimaproblemer, som er angivet i handlingsplanen, men handlingsplanen ikke siger noget om, hvordan problemerne skal løses, og hvornår de skal løses. I modsat fald vil APV´en ikke opfylde sin hensigt.

 

Forslaget skal, som det fremgår af bemærkningerne, sikre, at Arbejdstilsynet kan føre tilsyn med, at virksomhedernes APV opfylder de enkelte krav i arbejdsmiljøloven, således at intentionerne bag arbejdsmiljøreformen fra 2004 kan opfyldes.