Beskæftigelsesministerens besvarelse af spørgsmål nr. 2 af 15. januar 2007 fra Folketingets Arbejdsmarkedsudvalg (L90). |
Spørgsmål nr. 2:
Ad § 1, nr. 9
Der indføres en rÃ¥dgivningspligt som jf. bemærkningerne kan gives nÃ¥r der er gentagne overtrædelser. F.eks. fører 15 overtrædelser af samme emne pÃ¥ flere produktionsenheder under samme juridiske enhed inden for samme periode til, at der skal gives pÃ¥bud til den juridiske enhed. Vil udmøntningen af denne bestemmelse betyde, at et anket pÃ¥bud pÃ¥ produktionsenheden kun kan medtælles til at udløse rÃ¥dgivningspÃ¥bud i den juridiske enhed sÃ¥fremt der pÃ¥ tidspunktet for klagenævnets stadfæstelse af pÃ¥buddet i øvrigt er minimum 14 relevante pÃ¥bud inden for den fastsatte periode? Ministeren bedes endvidere oplyse, om denne â€forældelse†vil gælde alle typer af emner, eksempelvis ogsÃ¥ emner om det formelle arbejdsmiljøarbejde.
Svar:
Ved rådgivningspåbud, der gives ved gentagne arbejdsmiljøproblemer, består rådgivningsbehovet i, at der skal ske en koordinering på tværs i den juridiske enhed inden for en given periode på maksimalt ét år. Hvis et af de udløsende påbud påklages, har det opsættende virkning for rådgivningspåbuddet.
Â
Hvis Arbejdsmiljøklagenævnet stadfæster Arbejdstilsynets afgørelse inden for den periode, hvor de øvrige påbud tælles sammen, har rådgivningspåbuddet igen virkning.
Hvis afgørelsen først stadfæstes efter denne periode, tæller afgørelsen med i en ny periode. Dette vil gælde, uanset om der er tale om formelle eller materielle pÃ¥bud. Â
Hvis der er tale om strakspåbud eller forbud, har en eventuel klage ikke opsættende virkning. Derfor vil rådgivningspåbuddet fortsat være gældende, selv om der klages over strakspåbud eller forbud.