Også for Enhedslistens vedkommende kan vi sige, at det altid er godt, når man afbureaukratiserer nogle dele af det offentlige system og i det her tilfælde arbejdsgivernes bidrag til erhvervssygdomssikringen og til elevrefusionen.
Vi går varmt ind for enhver form for afbureaukratisering. Vi kunne måske ønske os, at den samme forkærlighed for afbureaukratisering også kom til at gælde for almindelige menneskers omgang med, indbetalinger til og udbetalinger fra det offentlige system. Men i det her tilfælde er det altså arbejdsgiverne, som får en administrativ lettelse, og det er for os at se også en god ting.
Man kan også sige om det her forslag, at det jo har en bivirkning for forholdet mellem de virksomheder, der har mange deltidsansatte, og de virksomheder, der har få deltidsansatte, forstået på den måde at det på grund af beregningsmetoden vil blive fordyrende for virksomheder med mange deltidsansatte. Det kan man sige både godt og skidt om.
Man kan sige det gode, at det i sig selv vil være et incitament, om end et meget lille et, til i større udstrækning at sørge for at give folk en fuldtidsbeskæftigelse. Vi har jo set de senere år, at antallet af deltidsbeskæftigede, dvs. folk, der er underbeskæftigede, har været kraftigt stigende, for ikke at sige eksplosivt stigende, og det gælder både inden for det private og inden for det offentlige.
Til gengæld kan man jo også sige, at af flere forskellige årsager har specielt kommunerne gjort brug af deltidsansættelser. Og det vil sige, at der vil være et fordyrende element for kommunerne i den udstrækning, hvor de ikke sørger for at få flere fuldtidsbeskæftigede. Det vil vi se på under udvalgsarbejdet og specielt hæfte os ved spørgsmålet fra Kommunernes Landsforening om en kompensation til kommunerne, som har de mange deltidsbeskæftigede.
Men med de bemærkninger kan vi altså støtte forslaget.