Det lovforslag, vi her har til behandling, L 86 fra skatteministeren, er et rigtig godt eksempel på, at det ikke er alting her i Folketinget, som er meget ideologisk, meget principielt, meget partipolitisk eller en del af en stor finanslovaftale eller en stor reformpakke. Lovforslaget er meget, meget jordnært og indeholder alt godt fra havet, kan man næsten sige. Forskellige elementer er i hvert fald indarbejdet godt og grundigt i forslaget, og det er udtryk for, at her i landet skal vi i såvel store som små sager have en tryg retstilstand og et ordentligt forvaltningsgrundlag på alle ledder og kanter.
Forslaget har tre hovedelementer, og det ene skyldes, at EU-retten har talt angående råstofafgiften på behandlede jordnødder. Derfor ligestiller forslaget importører og producenter af sådanne behandlede jordnødder. Dækningsafgiften foreslås nedsat fra 14,20 kr. pr. kg til 8,50 kr. pr. kg varer, som indeholder behandlede jordnødder, og det betyder, at en importør af coatede jordnødder kommer til at betale den samme afgift som en dansk producent.
Forslaget indeholder også en ændring af forbrugsafgiftsloven, som medfører, at der kan ske fradrag i den afgiftspligtige mængde, f.eks. på grund af datoudløb på kaffe- og teprodukter. Kaffe- og teprodukter har man jo betalt lovformelig afgift af, men der er ikke nogen refusionsregel, hvis nogle af disse varers salgsdato overskrides og de derfor ikke kan sælges, men skal destrueres. For andre afgiftspligtige varer er en sådan refusionsregel gældende, og derfor skal der rettes op på dette lille hjørne, så man også kan få afgiftsrefusion for kaffe og te, som ikke længere kan sælges.
Endelig ændres registreringsafgiftsloven, vægtafgiftsloven og ejerafgiftsloven, så eldrevne køretøjer fortsat kan afgiftsfritages. De har været afgiftsfritaget gennem mange år, og nu er der behov for at forlænge fritagelsen yderligere 3 år, dvs. til og med den 31. december 2009. Eldrevne køretøjer har en række miljømæssige fordele, men teknologiudviklingen af eldrevne køretøjer er ikke sket så hurtigt, som man kunne have troet og måske også håbet, og derfor er der brug for denne afgiftsfritagelse. Man kan ikke på nogen måde undgå afgiftsfritagelse for disse køretøjer, hvis de fortsat skal kunne finde anvendelse i driften og udbredes i konkurrence med diesel- og benzindrevne køretøjer.
Der er tale om tre praktiske tilretninger af ting, som vi kender fra hverdagen. Men i et retssamfund skal det hele foregå ordentligt, hæderligt og redeligt, og derfor støtter Venstre lovforslag nr. L 86 fra skatteministeren.
Tak for ordet, formand.