Til

                      Folketinget - Skatteudvalget

 

 

L 85 - Forslag til Lov om ændring af ligningsloven og skattekontrolloven (Forhøjelse af fradraget for gaver til almenvelgørende foreninger mv. samt obligatorisk indberetning for disse).

 

Hermed sendes i 5 eksemplarer svar på spørgsmål nr. 1 af 24. november 2006.

 

 

Kristian Jensen

                                                                 /  Birgitte Christensen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Spørgsmål 1: Idet der henvises til en artikel i Skatteborgeren, november 2006: Retssikkerhed og SKAT, hvoraf det fremgår, at alle lovforslag på Skatteministeriets område, skal have en retssikkerhedsmæssig vurdering, bedes ministeren redegøre for, hvad retssikkerhedschefens retssikkerhedsmæssige vurdering har været af nærværende lovforslag? Ministeren bedes desuden redegøre for, hvorfor den retssikkerhedsmæssige vurdering - så vidt vides - hverken fremgår af dette eller af de øvrige forslag, der er blevet fremsat i denne samling?

 

Svar: L 85 (Forhøjelse af fradraget for gaver til almenvelgørende foreninger mv. samt obligatorisk indberetning for disse) vurderes ikke at have selvstændige retssikkerhedsmæssige konsekvenser. Dette er omtalt i afsnittet om lovforslagets indhold under de almindelige bemærkninger.

L 85 er fremsat som opfølgning på finanslovsaftalen for 2007. Lovforslaget er derfor blevet udarbejdet under særdeles stramme tidsfrister.

Under udarbejdelsen af L 85 har Skatteministeriet haft uformel kontakt med Retssikkerhedschefen, som har tiltrådt formuleringen af de retssikkerhedsmæssige konsekvenser i lovforslaget.

Retssikkerhedschefen har ikke afgivet et høringssvar i forbindelse med høringen, der fandt sted fra den 10. til den 17. november 2006. Der er derfor ikke gengivet bemærkninger fra Retssikkerhedschefen i det høringsnotatet, som den 21. november 2006 blev sendt til skatteudvalget.

Jeg har i øvrigt forstået, at skatteudvalget har sendt L 85 til høring i Retspolitisk Forening, PROSA, Digital Rights, Institut for Menneskerettigheder og Råd For IT- og Persondatasikkerhed med henblik på en vurdering af de retssikkerhedsmæssige konsekvenser af forslaget. Retssikkerhedschefen har overfor mig tilkendegivet, at hun på baggrund af disse organisationers høringssvar nærmere vil kommentere den del af lovforslaget, der vedrører obligatorisk indberetning for almenvelgørende foreninger mv.

Generelt kan jeg oplyse, at det nye tiltag på Skatteministeriets område om, at lovforslag skal indeholde bemærkninger om retssikkerhedsmæssige konsekvenser, og at SKATs Retssikkerhedschef skal vurdere disse, gælder for lovforslag, der fremsættes i folketingsåret 2006/07 og senere. Skatteministeriet, SKAT og retssikkerhedschefen gør sig derfor for øjeblikket de første erfaringer på området.

Som eksempler på andre lovforslag, der omtaler de retssikkerhedsmæssige konsekvenser, kan jeg nævne L 32 (Videreførelse af det forhøjede befordringsfradrag for pendlere i udkantskommuner), hvor konsekvenserne er omtalt i punkt 12 i de almindelige bemærkninger, og L 84 (Syn og skøn under skatteankenævnsbehandling m.v.), hvor konsekvenserne er omtalt i punkt 8 under de almindelige bemærkninger.

I en række lovforslag er omtalen af de retssikkerhedsmæssige konsekvenser udeladt, fordi forslagene ikke vurderes at have retssikkerhedsmæssige konsekvenser.

Jeg vil på baggrund af de erfaringer, vi har draget i forbindelse med de indtil nu fremsatte lovforslag, se nærmere på processen og den mest hensigtsmæssige placering af de retssikkerhedsmæssige konsekvenser i lovforslagene.