Til

Folketinget - Skatteudvalget

 

 

Ad L 85 - Forslag til Lov om ændring af ligningsloven og skattekontrolloven (Forhøjelse af fradraget for gaver til almenvelgørende foreninger mv. samt obligatorisk indberetning for disse)

Hermed sendes min kommentar til en henvendelse af 21. november 2006 fra Rådet for Frivilligt Socialt Arbejde angående ovennævnte lovforslag.

./.                    Rådets udtalelse vedlægges som bilag.

 

 

Kristian Jensen

                                                                /K.- H. Ludolph

                        


Skatteministeriet har efter fristen den 17. november d.å. for bemærkninger til ovennævnte lovforslag modtaget en henvendelse af 21. november d.å. fra Rådet for Frivilligt Socialt Arbejde.

Udtalelsen fra RÃ¥det for Frivilligt Socialt Arbejde

Rådet finder det positivt, at man med forslaget fordobler det maksimale fradrag for gaver til almengørende foreninger, da disse gaver udgør en stor del af eksistensgrundlaget for mange foreninger.

Rådet finder det derimod problematisk, at foreningerne forpligtes til at indberette modtagne gaver til SKAT, idet det efter rådets opfattelse vil medføre store økonomiske og ressourcemæssige omkostninger for foreningerne. Rådet kritiserer i den forbindelse, at forslaget ikke indeholder nogen vurdering af de økonomiske og administrative konsekvenser, forslaget vil have for de almenvelgørende foreninger.

Rådet finder ydermere, at forslaget vil påvirke fortrolighedsforholdet mellem en bidragsyder og en modtager, og medføre et faldende antal borgere, der vil yde gavebidrag til almenvelgørende foreninger.

Rådet foreslår derfor, at kravet om foreningernes indberetning bortfalder, samt at ministeriet indgår i dialog med foreningerne om indberetning af bidragsydere.

Endelig finder Rådet det problematisk at et forslag af så omfattende betydning for foreningslivet sendes i høring hos en meget begrænset kreds af interessenter, herunder kun en forening med relation til foreningslivet.

Skatteministerens kommentar

Som det også fremgår af lovforslagets almindelige bemærkninger, er forslaget om en obligatorisk indberetningsordning et led i finanslovaftalen for 2007.

Det er rigtigt, at lovforslaget ikke indeholder nogen omtale af de administrative og økonomiske konsekvenser for foreningerne. Det skyldes beklageligvis en fejl.

ISOBRO skønner i sit høringssvar, at de samlede omkostninger til en administration af en obligatorisk indberetningsordning vil udgøre ca. 10 mio. kr.

Som det fremgår af kommentaren til ISOBROs høringssvar, vurderes det, at SKAT i forbindelse med udsendelsen af forskudsopgørelsen 2008 vil kunne bidrage til annonceringen af den nye ordning over for skatteydere, der har tage fradrag efter ligningslovens § 8 A og § 12, stk. 1-3, det foregående år. Herudover påtænkes gennemført en generel informationskampagne om de nye regler. Dette skønnes umiddelbart at kunne halvere udgifterne til de almennyttige foreninger.

Også ISOBRO er i sit høringssvar inde på, at indberetningsordningen vil skade fortrolighedsforholdet mellem bidragyder og foreningen. I kommentaren til ISOBROs høringssvar anføres det, at bidragyder efter forslaget kan undlade at give  foreningen sit cpr.nr. Det har dog den konsekvens, at bidragyder ikke kan opnå fradrag for gavebeløbet. Angående sikkerheden omkring foreningernes opbevaring af cpr.nr. er der i kommentaren henvist til Datatilsynets høringssvar, og i kommentaren til dette høringssvar er det anført, at der i administrative retningslinjer, som vil blive fastsat om indberetningen, vil være en omtale af persondatalovens bestemmelser på dette punkt.

Endelig mener jeg ikke, at ISOBROs medlemsorganisationer udgør en begrænset kreds af interessenter. Lovforslaget har i forbindelse med udsendelsen på ekstern høring været lagt på Skatteministeriets hjemmeside, således at også andre end de hørte organisationer og myndigheder har kunnet kommentere forslaget. Gennem en tilmelding til abonnementsordningen på Skatteministeriets hjemmeside, ville modtager automatisk have kunnet fået underretning om lovforslaget. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


                                                         

 

 

 

 

 

Skatteministeriet

Nicolai Eigtveds Gade 28

1402 København K.


 

                                                                                      

København d. 21. november 2006

 

 

Vedr. forslag til lov om ændring af ligningsloven og skattekontrolloven

Rådet for Frivilligt Socialt Arbejde er blevet bekendt med, at forslag til lov om ændring af ligningsloven og skattekontrolloven har været sendt i høring hos et begrænset udsnit af høringsparter. Da Rådet finder, at forslaget er af stor betydning for de frivillige sociale organisationer, tillader Rådet sig hermed at kommentere på forslaget. Rådet er bekendt med, at høringsfristen er overskredet.

 

Forslaget er en del af finanslovsaftalen for 2007 og udmønter den del af aftalen, der har til formål at gøre det mere attraktivt for borgerne at give bidrag til velgørende foreninger. Det foreslås således, at det maksimale fradrag for gaver til almenvelgørende foreninger m.v. fordobles til 13.600 kr. Endvidere udmøntes den del af aftalen, hvorefter foreningerne skal indberette modtagne gaver til SKAT.

 

Rådet finder det positivt, at man med forslaget fordobler det maksimale fradrag for gaver til almengørende foreninger, da disse gaver udgør en stor del af eksistensgrundlaget for mange foreninger. Derudover bidrager gaverne til aktiv deltagelse fra civilsamfundets side i almenvelgørende formål. Det er Rådets håb, at fordoblingen af fradraget vil øge borgernes bidrag til almenvelgørende formål.

 

Rådet finder det derimod problematisk, at foreningerne forpligtes til at indberette modtagne gaver til SKAT. Det vil medføre store økonomiske og ressourcemæssige omkostninger for foreningerne at skulle etablere registreringssystemer, der gør det muligt at indberette alle bidragsydere med navn, CPR-nr. og gavebeløb. Rådet bemærker endvidere, at hvor det i forslaget vurderes, at forslaget ikke vil have økonomiske og administrative konsekvenser for stat, kommuner, regioner og erhvervsliv samt at det vil lette borgernes selvangivning i forhold til årsopgørelsen, foretages der i forslaget ingen vurdering af de økonomiske og administrative konsekvenser, forslaget vil have for de almenvelgørende foreninger. Rådet finder dette forhold meget kritisabelt, da forslaget netop konkret går på en øget administrativ foranstaltning i foreningerne.

 

Rådet finder ydermere forslaget kritisabelt, da det kan forventes at ville påvirke det fortrolighedsforhold, der i dag er etableret mellem en bidragsyder og en modtager, og det kan frygtes, at forslaget, der netop har til formål at øge antallet af bidragydere, derfor vil medføre et faldende antal borgere, der vil yde gavebidrag til almenvelgørende foreninger. Rådet vil derfor foreslå, at kravet om foreningernes indberetning bortfalder, samt at ministeriet indgår i dialog med foreningerne om indberetning af bidragsydere.

 

Endelig ønsker Rådet at bemærke, at man finder det problematisk at et forslag af så omfattende betydning for foreningslivet sendes i høring hos en meget begrænset kreds af interessenter, herunder kun en forening med relation til foreningslivet.

 

 

 

Med venlig hilsen

 

 

RÃ¥det for Frivilligt Socialt Arbejde