Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 0. december 2006
3. udkast
(Optryk af svar)
Betænkning
over
 Forslag til lov om ændring af ligningsloven og skattekontrolloven
(Forhøjelse af fradraget for gaver til almenvelgørende foreninger m.v. og obligatorisk indberetning for disse)
[af skatteministeren (Kristian Jensen)]
1. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 15. november 2006 og var til 1. behandling den 23. november 2006. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i <> møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget blev sendt i høring samtidig med fremsættelsen. Den 21. og 22. november 2006 sendte skatteministeren de indkomne høringssvar samt et notat herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget skriftlige henvendelser fra:
Foreningen af Statsautoriserede Revisorer (FSR),
ISOBRO og
Ældre Sagen.
Skatteministeren har over for udvalget kommenteret de skriftlige henvendelser.
Deputationer
Endvidere har ISOBRO mundtligt over for udvalget redegjort for sin holdning til lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 8 spørgsmål til skatteministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret. Nogle af udvalgets spørgsmål og skatteministerens svar herpå er optrykt som bilag 2 til betænkningen.
2. Indstillinger og politiske bemærkninger
<>
Siumut, Tjóðveldisflokkurin, Fólkaflokkurin og Inuit Ataqatigiit var på tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.Der gøres opmærksom på, at et flertal eller et mindretal i udvalget ikke altid vil afspejle et flertal/mindretal ved afstemning i Folketingssalen.
 Kim Andersen (V)  Charlotte Antonsen (V)  Peter Christensen (V) nfmd. Lars Christian Lilleholt (V)  Torsten Schack Pedersen (V)  Mikkel Dencker (DF)  Colette L. Brix (DF)  Charlotte Dyremose (KF)  Jakob Axel Nielsen (KF)  Frode Sørensen (S)  René Skau Björnsson (S) fmd. Jens Peter Vernersen (S)  John Dyrby (S)  Klaus Hækkerup (S)  Poul Erik Christensen (RV)  Morten Homann (SF)  Frank Aaen (EL)
Siumut, Tjóðveldisflokkurin, Fólkaflokkurin og Inuit Ataqatigiit havde ikke medlemmer i udvalget.
Folketingets sammensætning
|
||||
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) |
52 |
|
Enhedslisten (EL) |
6 |
Socialdemokratiet (S) |
47 |
|
Siumut (SIU) |
1 |
Dansk Folkeparti (DF) |
24 |
|
Tjóðveldisflokkurin (TF) |
1 |
Det Konservative Folkeparti (KF) |
18 |
|
Fólkaflokkurin (FF) |
1 |
Det Radikale Venstre (RV) |
17 |
|
Inuit Ataqatigiit (IA) |
1 |
Socialistisk Folkeparti (SF) |
11 |
|
|
|
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 85
Bilagsnr. |
Titel |
1 |
Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget |
2 |
Bemærkninger til høringssvarene, fra skatteministeren |
3 |
Høringssvar fra skatteministeren |
4 |
Henvendelse af 22/11-06 fra Foreningen af Statsautoriserede Revisorer |
5 |
Skatteministerens kommentar til henvendelse af 21/11-06 fra RÃ¥det for Frivilligt Socialt Arbejde |
6 |
1. udkast til betænkning |
7 |
Meddelelse om, at forslaget er blevet sendt i høring med frist til onsdag den 29. november 2006 |
8 |
Henvendelse af 24/11-06 fra Ældre Sagen |
9 |
Kommentar fra skatteministeren til henvendelse af 24/11-06 fra Ældre Sagen |
10 |
Skatteministerens kommentar til henvendelse af 22. november 2006 fra Foreningen af Statsautoriserede Revisorer |
11 |
Høringssvar fra Dansk Retspolitisk Forening |
12 |
Yderligere høringssvar fra PROSA |
13 |
Yderligere høringssvar fra Institut for Menneskerettigheder |
14 |
Henvendelse af 4/12 fra ISOBRO |
15 |
2. udkast til betænkning |
16 |
Yderligere høringssvar fra Digital Rights |
17 |
Skatteministerens kommentar til høringssvar fra Digital Rights af 29/11-06 |
18 |
Skatteministerens kommentar til høringssvar fra Dansk Retspolitisk Forening, Institut for Menneskerettigheder samt PROSA |
19 |
Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 4/12 fra ISOBRO |
20 |
Henvendelse af 6/12-06 fra ISOBRO udleveret under foretræde for udvalget |
|
|
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 85
Spm.nr. |
Titel |
1 |
Spm. om at redegøre for, hvad retssikkerhedschefens retssikkerhedsmæssige vurdering har været af nærværende lovforslag, jf. artikel i Skatteborgeren, november 2006 »Retssikkerhed og SKAT«, til skatteministeren, og ministerens svar herpå |
2 |
Spm. om ministeren i forbindelse med idegrundlaget til dette lovforslag har fundet inspiration i EU-Kommissionens oplæg til forebyggelse og bekæmpelse af finansiering af terrorisme gennem bedre koordinering på nationalt plan og større åbenhed i »non-profit sector« - på dansk kaldet NGO'erne (Kom (2005) 620), til skatteministeren, og ministerens svar herpå |
3 |
Spm. om at oplyse, hvorvidt forslaget er en yderligere udmøntning af FATF Special Recommendation VIII, specielt for så vidt angår at en nærmere analyse har vist behov for en ændring af retstilstanden for at styrke kontrollen over for NGO-sektoren, til skatteministeren, til skatteministeren, og ministerens svar herpå |
4 |
Spm. er tilbagetaget |
5 |
Spm. om sikring af indberetning af CPR-numre vil ske i overensstemmelse med persondataloven, til skatteministeren, og ministerens svar herpå |
6 |
Spm. om sikring for misbrug af oplysninger om, hvilke almenvelgørende foreninger den enkelte borger måtte støtte, til skatteministeren, og ministerens svar herpå |
7 |
Spm. om, hvilke tanker ministeren har til den praktiske tilrettelæggelse af ordningen, som ministeren vil drøfte med ISOBRO, til skatteministeren, og ministerens svar herpå |
8 |
Spm. om ministeren på baggrund af de principielle spørgsmål til retssikkerheden, som er rejst i forbindelse med udvalgsbehandlingen af lovforslaget, er indstillet på at give den fornødne tid til behandlingen af lovforslaget, til skatteministeren, og ministerens svar herpå |
Bilag 2
Nogle af udvalgets spørgsmål til skatteministeren og dennes svar herpå
Spørgsmålene og skatteministerens svar herpå er optrykt efter ønske fra V.
Spørgsmål 5:
Hvorledes vil ministeren sikre, at indberetningen af CPR-numre vil ske i overensstemmelse med persondataloven?
Svar:
Foreningernes behandling af bidragydernes cpr.nr. i forbindelse med indberetningen til SKAT skal ske i overensstemmelse med persondataloven (lov nr. 429 af 31. maj 2000). Tilsynet med, at reglerne i persondataloven følges, ligger hos Datatilsynet.
Datatilsynet påser af egen drift eller efter klage fra en registreret, at behandlingen finder sted i overensstemmelse med loven og regler udstedt i medfør af loven, jf. persondatalovens § 58.
I den bekendtgørelse, som påtænkes udstedt efter det foreslåede stk. 3 til skattekontrollovens § 8 Æ vil der være en henvisning til persondatalovens regler.
Spørgsmål 6:
Hvorledes vil ministeren sikre, at der ikke er mulighed for misbrug af oplysninger om hvilke almenvelgørende foreninger, som den enkelte borger måtte støtte, når der indføres krav om indberetning af CPR-numre for at opnå fradraget?
Svar:
Det fremgår af persondataloven, at offentlige myndigheder kan behandle oplysninger om personnumre med henblik på en entydig identifikation eller som journalnummer. Oplysninger om personnummer er en fortrolig oplysning, som behandles i overensstemmelse med de øvrige personhenførbare oplysninger i SKATs systemer. Medarbejdere ansat i SKAT er omfattet af den særlige tavshedspligt i skatteforvaltningslovens § 17, og skal som sådan iagttage ubetinget tavshed overfor uvedkommende med hensyn til oplysninger om en fysisk eller juridisk persons økonomiske, erhvervsmæssige eller privatlivet tilhørende forhold.
Om persondatalovgivningens generelle regler kan jeg oplyse, at efter § 5 i den bekendtgørelse, som er udstedt med hjemmel i persondataloven (sikkerhedsbekendtgørelsen) skal den dataansvarlige myndighed fastsætte nærmere interne bestemmelser om sikkerhedsforanstaltninger i myndigheden til uddybning af de regler, der fremgår af denne bekendtgørelse. Bestemmelserne skal navnlig omfatte organisatoriske forhold og fysisk sikring, herunder sikkerhedsorganisation, administration af adgangskontrolordninger og autorisationsordninger samt kontrol med autorisationer.
Dette gælder også det indberetningssystem, som vil blive etableret som opfølgning på gennemførelsen af lovforslaget.
Efter bekendtgørelsens § 11 må kun de personer, som autoriseres hertil, have adgang til de personoplysninger, der behandles. Der må kun autoriseres personer, der er beskæftiget med de formål, hvortil personoplysningerne behandles. De enkelte brugere må ikke autoriseres til anvendelser, som de ikke har behov for.
Efter § 12 skal der træffes foranstaltninger for at sikre, at kun autoriserede brugere kan få adgang, og at disse kun kan få adgang til de personoplysninger og anvendelser, som de er autoriserede til.
Endelig skal det efter § 17 sikres, at de autoriserede personer fortsat opfylder betingelserne for behandling. Kontrol heraf skal foretages mindst en gang hvert halve år.
Der skal foretages registrering af alle afviste adgangsforsøg, jf. § 18. Hvis der inden for en fastsat periode er registreret et nærmere fastsat antal på hinanden følgende afviste adgangsforsøg fra samme arbejdsstation eller med samme brugeridentifikation, skal der blokeres for yderligere forsøg. Der skal løbende ske opfølgning i myndigheden.
Efter § 19 skal der foretages maskinel registrering (logning) af alle anvendelser af personoplysninger. Registreringen skal mindst indeholde oplysning om tidspunkt, bruger, type af anvendelse og angivelse af den person, de anvendte oplysninger vedrørte, eller det anvendte søgekriterium.
Ved overtrædelse af loven kan der rejses disciplinærsag, ligesom straf efter straffelovens § 155 kan komme på tale. Denne bestemmelse siger, at misbruger nogen, som virker i offentlig tjeneste eller hverv, sin stilling til at krænke privates eller det offentliges ret, straffes han med bøde eller fængsel indtil 4 måneder. Sker det for at skaffe sig eller andre uberettiget fordel, kan fængsel indtil 2 år anvendes.
Spørgsmål 7:
Hvilke tanker har ministeren til den praktiske tilrettelæggelse af ordningen, som ministeren vil drøfte med ISOBRO?
Svar:
Det er hensigten, at indberetningen af gaver ydet til velgørende foreninger mv. skal ske i virksomhedernes TastSelv, enten som indtastning af enkelte bidrag eller som en overførsel af mange oplysninger samlet i en fil.
Med hensyn til mængdeindberetning kan indberetningerne til SKAT udmærket opstilles i et almindeligt regneark. Indholdet af regnearket er ikke endeligt fastlagt, men hver række vil indeholde foreningens CVR-nr., CPR-nr. på giveren, gavebeløb og årstal. Navn- og adresse skal ikke indberettes. Selve indberetningsfilen dannes med regnearkets indbyggede funktioner, nemlig ved at gemme regnearket som komma- eller semikolonsepareret fil.
Ved overførslen af indberetningen til SKAT vil der ske en øjeblikkelig validering af alle filens felter. Findes fejl i indberetningen, modtager foreningen en meddelelse herom, og den vil så umiddelbart kunne rette filen og foretage en ny indberetning.
Mængdeindberetning kan altså ske fra en almindelig pc og ved anvendelse af gængse standardprogrammer. Men foreningerne vil selvfølgelig også kunne udtrække oplysningerne fra deres eventuelle edb-programmer.
Ud over mængdeindberetningen med filer vil foreningerne også kunne indtaste oplysninger om enkelte gaver i en indtastningsmaske. Denne den af løsningen vil også kunne anvendes til rettelser og suppleringer af allerede indsendt materiale.
SKAT vil i øvrigt snarest invitere ISOBRO til et møde om den praktiske tilrettelæggelse af indberetningsordningen.