Til

                      Folketinget - Skatteudvalget

 

 

L 83 - Forslag til Lov om ændring af aktieavancebeskatningsloven og forskellige andre skattelove (Bedre mulighed for generationsskifte).

 

Hermed sendes i 5 eksemplarer høringssvar og oversigt over de indkomne høringssvar med kommentarer.

Lovforslaget blev den 23. oktober 2006 sendt i høring hos organisationer og myndigheder som en del af et udkast til Forslag til Lov om ændring af selskabsskatteloven, aktieavancebeskatningsloven, fusionsskatteloven og andre skattelove (Skattefri omstrukturering af selskaber og justering af sambeskatningsreglerne). Høringsfristen var den 17. november 2006.

De vedlagte høringssvar indeholder også bemærkninger til andre dele af det udkast til lovforslag, der har været i høring. Derfor er bemærkninger, der vedrører den del, der er fremsat selvstændigt som L 83, markeret med streger.

 

 

Kristian Jensen

                                                                 / Lise Bo Nielsen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lovforslaget har været i høring hos følgende organisationer og myndigheder:

Advokatrådet, ATP, Business Danmark, CEPOS – Center for Politiske Studier, Dansk Iværksætterforening, Dansk Byggeri, Dansk Landbrug, Dansk Handel & Service, Dansk Industri, Dansk Told & Skatteforbund, Center for Kvalitet i  Reguleringen, Finansrådet, Foreningen Danske Revisorer, Forsikring & Pension, Foreningen Registrerede Revisorer, Foreningen af Statsautoriserede Revisorer, HTS – Handel, Transport og Serviceerhvervene, Den Danske Fondsmæglerforening, HTS-A Arbejdsgiverforeningen, Håndværksrådet, InvesteringForeningsRaadet, It-Branchen, Kommunernes Landsforening, Landbrugsraadet, Ledernes Hovedorganisation, Landsorganisationen i Danmark, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Økonomi- og Erhvervsministeriet, Realkreditrådet, Dansk Aktionærforening, Danmarks Rederiforening, Skatterevisorforeningen, SKAT, Den Danske Skatteborgerforening, Københavns Fondsbørs og Finansministeriet.

I oversigten nedenfor er gengivet indholdet af høringssvarene. Desuden er høringssvarene kommenteret. Høringssvar, hvori der ikke har været indholdsmæssige bemærkninger til lovforslaget, er ikke nævnt i oversigten.

 

Organisationer

Høringssvar

Kommentarer

Advokatrådet

Lovforslaget indebærer en positiv og smidiggørelse af lovgrundlaget for generationsskifte.

Reglen i aktieavancebeskatningslovens § 34, stk. 3, der afskærer succession i forhold til erhververe, der er skattemæssigt hjemmehørende i udlandet, er næppe forenelig med EU-retten. I stedet foreslås, at § 34, stk. 3, erstattes af en regel, der sikrer mulighed for succession, hvis erhververen påtager sig forpligtelser svarende til, hvad der ville gælde, hvis successionsoverdragelsen var gennemført inden erhververens skattepligtsophør.

 

 

Efter Skatteministeriets opfattelse er reglen i aktieavancebeskatningslovens § 34, stk. 3, forenelig med EU-retten.

Erhvervs- og Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i ErhvervsRegulering

Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet:

Forslaget om at forhøje grænsen for de finansielle aktiver fra 50 pct. til 75 pct. og dermed grænsen for, hvornår succession afskæres, vurderes at medføre positive strukturelle erhvervsøkonomiske konsekvenser. Dette skyldes, at de gældende regler som følge af grænsen på 50 pct. i visse tilfælde kan hindre hensigtsmæssig succession af velkonsoliderede virksomheder. Efter forslaget forhøjes denne grænse, hvilket øger virksomhedernes mulighed for at foretage et generationsskifte.

Forslaget vurderes ikke at medføre direkte eller afledte erhvervsøkonomiske konsekvenser.

Administrative konsekvenser for erhvervslivet:

Forslaget vurderes ikke at medføre administrative konsekvenser for erhvervslivet, som berettiger, at det bliver forelagt et virksomhedspanel. Forslaget bør derfor ikke forelægges af Økonomi- og Erhvervsministeriets virksomhedspaneler.  

 

Dansk Handel & Service

Det er positivt, at man har efterkommet de tidligere påpegede problemstillinger vedrørende pengetanksreglen ved generationsskifte. Den foreslåede forhøjelse af grænsen vil komme mange mindre og mellemstore virksomheder, der ejer fast ejendom, til gode.

Ønsker dog reglen helt fjernet, alternativt at der foretages en konkret vurdering af virksomhedens erhvervsmæssige aktiviteter med henblik på gennemførelsen af en skattefri succession ved et generationsskifte.

 

 

 

 

 

Det er mest enkelt at regulere satsen frem for at indføre regler om konkret vurdering.

Dansk Industri

Finder forslaget meget positivt.

 

Finansrådet

Finder det positivt, at mulighederne for generationsskifte forbedres. Er enig i, at de nuværende regler alt for ofte risikerer at afskære muligheden for skattemæssig succession, blot fordi en virksomhed har haft et ønske om at oparbejde en stor likviditet. Derfor er det fornuftigt at hæve grænsen for, hvor stor en del af en virksomheds indtægt eller aktivitet, som må stamme fra pengeanbringelse eller udlejning af fast ejendom. Grænsen foreslås fastsat til 75 pct. Finansrådet så dog gerne grænsen sat højere endnu.

 

Foreningen Registrerede Revisorer – FRR

Hilser det velkomment, at det foreslås at lempe den såkaldte pengetankregel ved at hæve grænsen fra 50 pct. til 75 pct. i aktieavancebeskatningsloven m.v.

 

Man bør dog være konsekvent og også foretage lempelsen i etableringskontolovens § 7, stk. 2, nr. 2.

 

 

 

 

Der vil blive stillet ændringsforslag til L 83 om ændring af etableringskontolovens § 7, stk. 2, nr. 2, som foreslået af FRR.

HTS

Ser positivt på ændringen. Er ikke i tvivl om, at en forhøjelse af satsen fra 50 pct. til 75 pct. vil betyde, at der i langt flere situationer kan ske skattefri succession.

Finder dog, at reglen burde ophæves. I stedet burde indføres en regel om, at der foretages en konkret vurdering af, om der er erhvervsmæssig aktivitet i den virksomhed, der ønskes overdraget.

 

 

 

Det er mest enkelt at regulere satsen frem for at indføre regler om konkret vurdering.

Agro Skat

Foreslår, at samme regel i etableringskontolovens § 7, stk. 2, nr. 2, ændres på samme måde som pengetanksreglen.

Der vil blive stillet ændringsforslag til L 83 om ændring af etableringskontolovens § 7, stk. 2, nr. 2, som foreslået af Agro Skat.