Til

Folketinget - Skatteudvalget

 

Vedlagt fremsendes høringssvar samt høringsnotat i forbindelse med L 82 - forslag til lov om ændring af lov om afgift af mineralvandsafgift m.v. samt emballageafgiftsloven (nedsættelse af mineralvandsafgiften samt emballageafgiften for kildevandsflasker).

 

 

Kristian Jensen

 

 

                                                                                         /John Fuhrmann

 

 


Oversigt over modtagne høringssvar med bemærkninger og kommentarer hertil

 

 

Organisation

Høringssvar

Kommentar

Advokatsamfundet

Ingen bemærkninger

 

affald danmark

Efterlyser en egentlig samfunds- og miljøøkonomisk analyse over forslagets konse-kvenser fsva. nedsættelsen af emballageafgiften og udvidel-sen af pant- og retursystemet.

Forventer at, Miljøministeriet vil informere kommunerne m.v. om, at potentialet for de indsamlinger, der nu er iværk-sat med henblik på indsamling af bl.a. denne type emballager, er reduceret med 100 mio. enheder.

Skatteministeriet og Miljøministeriet har noteret sig bemærkningerne.

Bryggeriforeningen

Er positive overfor nedsættel-sen af mineralvands- og embal-lageafgiften og dermed udvi-delsen af pant- og retursystemet med kildevandsflasker.

Bryggeriforeningen henstiller dog vedr. mineralvandsafgif-ten:

  1. at afgiften sættes yderligere ned og på sigt fjernes helt
  2. at afgiftsnedsættelsen ikke medfører reduktion af kontrollen, men at det ulovlige salg fortsat bekæmpes
  3. at afgiftsnedsættelsen først træder i kraft den 1. marts 2007, idet ikke alle læskedrikfabrikan-ter kan nå at varsle prisreguleringer overfor deres kunder til den 8. januar 2007
  4. at der snarest udarbej-des en ny lovbekendt-gørelse

og vedr. emballageafgiften:

  1. at loven i nær fremtid forenkles
  2. at pant- og retursyste-met også udvides med kildevand med smag samt iste

og vedr. godtgørelsesord-ningen:

  1. at det i godtgørelsesbestemmelsen præciseres, hvilken afgift, der godtgøres
  2. at overgangsordningen for indførelse af pant tilrettelægges, så der ikke er behov for at søge godtgørelse
  3. at det i de almindelige lovbemærkninger tilføjes, at provenutabet mere end opvejes af de kommende års stigende provenu af emballageafgiften, der skyldes en stigende markedsandel for engangsemballager til øl og kulsyreholdige læskedrikke efter indførslen af det frie emballagevalg til øl og kulsyreholdige læskedrikke i år 2002.
  4. at ordet ”pantgebyr” i de almindelige bemærkninger ændres til ”logistik- og indsamlingsgebyr”.

Ad. 1.

Skatteministeriet har noteret sig ønsket.

Ad. 2.

Afgiftsnedsættelsen medfører ikke en reduktion af kontrollen af det ulovlige salg.

Ad. 3.

Lovforslaget er en del af finanslovsaftalen og her har man lagt sig fast på en ikraft-trædelse den 1. januar 2007.

Ad. 4.

Der var faktisk udarbejdet en ny lovbekendtgørelse, men den er berostillet, således at også dette lovforslag kan indarbej-des, såfremt det vedtages. Så den vil være klar først i det nye år.

Ad. 5.

Skatteministeriet ser løbende på forenklinger af afgiftslov-givningen og vil på et tidspunkt også se på emballageafgiften.

Ad. 6.

I finanslovsaftalen har man valgt at inddrage beholdere med kildevand, idet netop disse var en del af B 86 fra folke-tingsåret 2005/06.

Kildevand med sukker, sødemiddel eller aroma samt iste er ikke omfattet af dette lovforslag af flere årsager. Man har således endnu ikke fundet en praktisk løsning på, hvordan vand med aroma samt iste kan udskilles fra øvrige læskedrik-ke. Derudover skal markedet undersøges nærmere, idet over-vejelser om udvidelse af pant- og retursystemet skal have et miljømæssigt sigte og de drikkevarer, som evt. skal indgå, skal kunne afgrænses på en logisk og forståelig måde.

Ad. 7.

Bestemmelsen er til dels præci-seret.

Ad. 8.

Miljøstyrelsen har tidligere tilrettelagt overgangsordninger, således at der i vidt omfang ikke bliver behov for at søge godtgørelse.

Ad. 9.

Provenubemærkningerne i dette lovforslag vedrører kun dette lovforslag.

Ad. 10.

Skatteministeriets er enig i, at pantgebyr ikke er den korrekte betegnelse, men det er ikke længere muligt at ændre lovforslagets bemærkninger, idet lovforslaget er fremsat.

Dansk Handel & Service

Er positive overfor nedsættel-sen af mineralvands- og embal-lageafgiften.

Bemærker at årsskiftet udgør den travleste tid på året for detailhandlen, hvorfor det vil være en væsentlig administrativ forenkling, såfremt fristen for lageropgørelse udskydes endnu 1 uge.

Lovforslaget er en del af finanslovsaftalen og her har man lagt sig fast på en ikraft-trædelse den 1. januar 2007, men virkningstidspunktet er skubbet til den 8. januar 2007 for at tage mest muligt hensyn til erhvervslivet.

Dansk Industri

Er positive overfor nedsættel-sen af mineralvands- og embal-lageafgiften.

  1. Mener at lovforslaget bør udformes, så skiftet fra den vægtbaserede afgift til den volumen-baserede afgift ikke resulterer i en øget afgift, når der anvendes regenereret materiale til flaskerne.
  2. Kildevand med smag og iste bør også omfattes af lovforslaget.
  3. Det virker for snævert at benævne mineral-vandsafgiftsloven for sodavandsafgiftsloven.

Ad. 1.

Skatteministeriet er blevet opmærksom på, at man godt må anvende genvundet mate-riale som emballage til føde-varer. Det er derfor korrekt, at lovforslaget i visse tilfælde kan medføre, at afgiften ikke ned-sættes, men rent faktisk bliver højere. Idet dette ikke har været hensigten med lovforslaget, vil Skatteministeriet undersøge sagen nærmere med henblik på at finde en løsning, som tager højde for disse situationer.

Ad. 2.

I finanslovsaftalen har man valgt at inddrage beholdere med kildevand, idet netop disse var en del af B 86 fra folke-tingsåret 2005/06.

Kildevand med sukker, sødemiddel eller aroma samt iste er ikke omfattet af dette lovforslag af flere årsager. Man har således endnu ikke fundet en praktisk løsning på, hvordan vand med aroma samt iste kan udskilles fra øvrige læskedrik-ke. Derudover skal markedet undersøges nærmere, idet over-vejelser om udvidelse af pant- og retursystemet skal have et miljømæssigt sigte og de drikkevarer, som evt. skal indgå, skal kunne afgrænses på en logisk og forståelig måde.

Ad. 3.

Populærbetegnelsen ”sodavandsafgiftsloven” er udgået af lovforslaget inden fremsættelsen.

De samvirkende købmænd

Er positive overfor nedsættel-sen af mineralvands- og embal-lageafgiften og dermed udvi-delsen af pant- og retursystemet med kildevandsflasker.

 

Erhvervs- og Selskabsstyrelsen

Foreslår følgende tekst til lovforslagets bemærkninger om de økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet:

Forslaget har været sendt til Erhvervs- og selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i Erhvervs-Regulering med henblik på en vurdering af, om forslaget skal forelægges Økonomi- og Erhvervsministeriets virksom-hedspanel. Styrelsen vurderer ikke, at forslaget indeholder administrative konsekvenser i et omfang, der berettiger, at lovforslaget bliver forelagt et af Økonomi- og Erhvervsministe-riets virksomhedspaneler.

Skatteministeriet har noteret sig Erhvervs- og selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i Erhvervs-Regulering’s vurdering.

Det er dog ikke længere muligt at rette i lovforslagets bemærk-ninger, idet lovforslaget er fremsat.

Foreningen Danske Revisorer

Ingen bemærkninger.

 

Foreningen af Registrerede Revisorer

Ingen bemærkninger.

 

Foreningen af Statsautoriserede Revisorer

Ingen bemærkninger.

 

Handel, Transport og Service HTSI

Støtter nedsættelsen af mine-ralvandsafgiften og dermed reduktionen af grænsehandlen med sodavand og den illegale indførsel. HTSI mener, at nedsættelsen af mineralvands-afgiften har en positiv effekt på dansk økonomi ligesom det heller ikke kan udelukkes, at nedsættelsen kan have en po-sitiv betydning for sundheds-tilstanden. Ved grænsehandel indkøber man større mængder end når man foretager alminde-lig dagligvareindkøb, og det kan være med til at øge forbru-get af sodavand.

 

HORESTA

Støtter HTSI’s høringssvar.

 

Miljøstyrelsen

Har tidligere afgivet tekniske bemærkninger, som er indar-bejdet i lovforslaget. Efterføl-gende er der kommet enkelte forslag til redaktionelle ændrin-ger.

Det er ikke længere muligt at rette i lovforslagets bemærk-ninger, idet lovforslaget er fremsat.

Skatterevisorforeningen

Ingen bemærkninger.

 

RenoSam

Er enig i, at beholdere til kildevand skal indgå i pant- og retursystemet, men mener ikke at emballageafgiften skal ned-sættes. RenoSam vurderer, at en flytning fra den vægtbase-rede afgift til den volumen-baserede afgift, vil betyde en øget vægt af de flasker, som fremover vil indgå i pant- og retursystemet.

Skatteministeriet har tidligere nedsat emballageafgiften ifm. udvidelse af pant- og retur-systemet.

Afgiftsnedsættelsen skal ses i forhold til det logistik- og ind-samlingsgebyr, der pålægges, når en emballage omfattes af pant- og retur-systemet.