Til

Folketinget - Skatteudvalget

 

L 82 – forslag til lov om ændring af lov om afgift af mineralvand m.v. samt emballageafgiftsloven (nedsættelse af mineralvandsafgiften samt emballageafgiften for kildevandsflasker).

Hermed sendes et ændringsforslag til L 82, som jeg ønsker at stille ved 2. behandlingen af lovforslaget.

 

 

Kristian Jensen

                                           /John Fuhrmann

                        


Ændringsforslag

til

2. behandling af forslag til lov om ændring af lov om afgift af mineralvand m.v. samt emballageafgiftsloven (nedsættelse af mineralvandsafgiften samt emballageafgiften for kildevandsflasker)

 

a

Ændringsforslag om deling af lovforslaget

1) Lovforslaget deles i to lovforslag med følgende titler og indhold:

A. ”Forslag til lov om ændring af lov om afgift af mineralvand m.v. (Nedsættelse af mineralvandsafgiften)” omfattende § 1, § 3, stk. 1, 3, og 4, samt § 4, stk. 1, 3, 4, 5, og 7.

B. ”Forslag til lov om ændring af emballageafgiftsloven. (Ændring af emballageafgiften for kildevandsflasker)” omfattende § 2, § 3, stk. 1 og 2 samt § 4, stk. 2, 3, 4, 6, og 8.

[Forslag om deling af lovforslaget]

 

b

Ændringsforslag til det under A nævnte lovforslag

Til § 2

2) Efter nr. 6 indsættes som nye numre:

”01. I § 3, stk. 1, ændres ”§ 1, nr. 1-4” til: ”§ 1, nr. 1-3”.

[Konsekvens af lovforslagets nr. 3]

02. I § 3, stk. 2, ændres ”§ 1, nr. 5-17” til: ”§ 1, nr. 4-16”.

[Konsekvens af lovforslagets nr. 3]

03. I § 3, stk. 3, ændres ”§ 1, nr. 1-4” til: ”§ 1, nr. 1-3”.

[Konsekvens af lovforslagets nr. 3]

04. I § 3, stk. 4, ændres ”§ 1, nr. 5-17” til: ”§ 1, nr. 4-16”.

[Konsekvens af lovforslagets nr. 3]

05. I § 3a, stk. 1, ændres ”§ 1, nr. 1-4” til: ”§ 1, nr. 1-3” og ”§ 1, nr. 5-17” ændres til: ”§ 1, nr. 4-16”.

[Konsekvens af lovforslagets nr. 3]

06. I § 6, stk. 6, ændres ”§ 1, nr. 17” til: ”§ 1, nr. 16”.

[Konsekvens af lovforslagets nr. 3]

Til § 3

3) Stk. 1, affattes således:

”Stk. 1. Loven træder i kraft den 1. januar 2007.

[Teknisk ændring grundet opdelingen af lovforslaget]

4) I stk. 3, ændres ”Lovens § 1” til: ”Loven”.

[Teknisk ændring grundet opdelingen af lovforslaget]

Til § 4

5) Stk. 4, affattes således:

”Stk. 4. Det er en betingelse for at opnå afgiftsgodtgørelse, at virksomheden overholder regnskabsbestemmelserne i § 12 i lov om afgift af mineralvand.”

[Teknisk ændring grundet opdelingen af lovforslaget]

 

c

Ændringsforslag til det under B nævnte lovforslag

Til § 2

6) Efter nr. 4 indsættes som nye numre:

”01. I § 2, indsættes et nyt stykke efter stk. 6:

”Stk. 7. En virksomhed kan dog vælge at beregne afgift efter stk. 8, og jf. stk. 9-11, når emballagen er lavet af plast (undtagen eps og pvc), sekundært materiale, og beholderen er beregnet til at blive påfyldt varer omfattet af § 1, nr. 2, litra e, eller er påfyldt varer omfattet af § 1, nr. 2, litra e, og indgår i pant- og retursystemet.”

Stk. 7 - 11 bliver herefter til stk. 8 - 12.

[Virksomheder som i dag betaler vægtbaseret afgift kan vælge at fortsætte med at betale denne afgift frem for at betale den volumenbaserede afgift]

02. I § 2, stk. 9, ændres ”stk. 7” til: ”stk. 8”.

[Konsekvens af ændringsforslagets nr. 01]

03. I § 2, stk. 10, ændres ”stk. 8, 3. pkt.” til: ”stk. 9, 3. pkt.”.

[Konsekvens af ændringsforslagets nr. 01]

04. I § 2, stk. 11, ændres ”stk. 7, nr. 2 og 4” til: ”stk. 8, nr. 2 og 4” og ”stk. 7, nr. 1 eller 3” ændres til: ”stk. 8, nr. 1 eller 3”.

[Konsekvens af ændringsforslagets nr. 01]

05. I § 2, stk. 12, ændres ”stk. 7, nr. 5” til: ”stk. 8, nr. 5”  og ”stk. 7, nr. 3” ændres til: ”stk. 8, nr. 3”.”

[Konsekvens af ændringsforslagets nr. 01]

7) I nr. 8 er Bilag 2 til loven affattet som bilag 2 til lovforslaget. Bilag 2 affattes i stedet således:

”Bilag 2

Oversigt over det afgiftspligtige vareområde i den volumenbaserede emballageafgift

§ 1

Lovtekstens ordlyd – samt den kortere version af navngivningen af varegruppen

Omfattede varegrupper

1)

Ej omfattet af det obligatoriske pant- og retursystem

a.

Spiritus henhørende under position 2208 i EU’s kombinerede nomenklatur.

 

Spiritus

Omfatter følgende:

– Spiritus, likør og andre spiritusholdige drikkevarer – uanset alkoholindhold.

Omfatter ikke følgende:

– Blandinger af ikkealkoholholdige drikkevarer med spiritus med et alkoholindhold på over 0,5 pct. vol., men ikke over 10 pct. vol., som er omfattet af nr. 2, litra c, nedenfor (spiritusbaseret alkoholsodavand).

b.

Vin henhørende under position 2204 eller 2205 i EU’s kombinerede nomenklatur.

 

Vin

Omfatter følgende:

– Vin af friske druer, herunder vin tilsat alkohol og druemost.

– Vermouth og anden vin af friske druer.

Omfatter ikke følgende:

– Kulsyreholdige drikkevarer, herunder druemost, med et alkoholindhold på 0,5 pct. vol. eller derunder, som er omfattet af nr. 2, litra b, nedenfor (kulsyreholdig mineralvand).

– Ikkekulsyreholdige drikkevarer med et alkoholindhold på 0,5 pct. vol. eller derunder, som er omfattet af nr. 3, dvs. den vægtbaserede emballageafgift.

c.

Frugtvin henhørende under position 2206 i EU’s kombinerede nomenklatur, og som har et alkoholindhold på over 10 pct. vol. Endvidere færdigblandet gløgg bestående af rødvin og gløggekstrakt.

 

Frugtvin

Omfatter følgende:

– Frugtvin og andre gærede drikkevarer samt blandinger af gærede drikkevarer med et alkoholindhold på over 10 pct. vol.

– Færdigblandet gløgg bestående af rødvin og gløggekstrakt – uanset alkoholindhold.

Omfatter ikke følgende:

– Andre gærede drikkevarer, blandinger af gærede drikkevarer og gærbaserede alkoholsodavand med et alkoholindhold på 10 pct. vol. eller derunder, som er omfattet af nr. 2, litra d, nedenfor (andre gærede drikkevarer).

– Kulsyreholdige drikkevarer med et alkoholindhold på 0,5 pct. vol. eller derunder, som er omfattet af nr. 2, litra b, nedenfor (kulsyreholdig mineralvand).

– Ikkekulsyreholdige drikkevarer med et alkoholindhold på 0,5 pct. vol. eller derunder, som er omfattet af nr. 3, dvs. den vægtbaserede emballageafgift.

2)

Omfattet af det obligatoriske pant- og retursystem

a.

Øl henhørende under position 2203 i EU’s kombinerede nomenklatur.

 

Øl

Omfatter følgende:

– Øl med et alkoholindhold på over 0,5 pct. vol.

Omfatter ikke følgende:

– Andre gærede drikkevarer med et alkoholindhold på 10 pct. vol. eller derunder, herunder maltbaserede alkoholsodavand, som er omfattet af nr. 2, litra d, nedenfor (andre gærede drikkevarer).

– Andre gærede drikkevarer med et alkoholindhold på over 10 pct. vol., som er omfattet af nr. 1, litra c, ovenfor (frugtvin).

b.

Mineralvand, limonade og andre varer, som indeholder kulsyre, henhørende under position 2201 og 2202 i EU’s kombinerede nomenklatur.

 

Kulsyreholdigt mineralvand

Omfatter følgende:

– Kulsyreholdige drikkevarer med et alkoholindhold på 0,5 pct. vol. eller derunder, herunder:

– Vand af »dansk vand-typen«, naturligt mineralvand og kildevand med naturligt eller tilsat indhold af kulsyre, hvad enten disse er aromatiserede eller ej.

– Sødede eller aromatiserede læskedrikke med kulsyre.

– Andre ikkealkoholholdige drikkevarer med kulsyre, såsom lavalkoholholdigt øl, vin og frugtvin, herunder æble- og pærecider m.v., med et alkoholindhold på 0,5 pct. vol. eller derunder.

Omfatter ikke følgende:

– Ikkekulsyreholdige drikkevarer med et alkoholindhold på 0,5 pct. vol. eller derunder, herunder bl.a. frugt- og grønsagssafter eller -most og drikkeklare drikkevarer på basis af mælk eller kakao og mælk, som er omfattet af nr. 3, dvs. den vægtbaserede emballageafgift.

c.

Blandinger af ikkealkoholholdige drikkevarer med spiritus henhørende under position 2208 i EU’s kombinerede nomenklatur, som har et alkoholindhold på 10 pct. vol. eller derunder. Ikkealkoholholdige drikkevarer omfatter ud over position 2201 og 2202 i EU’s kombinerede nomenklatur tillige position 2009.

 

Spiritusbaseret alkoholsodavand

Omfatter følgende:

– Blandinger af spiritus med:

– Kulsyreholdige ikkealkoholholdige drikkevarer, jf. litra b.

– Ikkekulsyreholdige drikkevarer, herunder bl.a. kakaomælk eller mælk.

– Frugt- eller grønsagssafter eller -most.

Såfremt blandingens alkoholindhold er på over 0,5 pct. vol., men ikke over 10 pct. vol.

Omfatter ikke følgende:

– Hvis de ovennævnte blandingers alkoholindhold overstiger 10 pct. vol., hvorved blandingen omfattes af nr. 1, litra a (spiritus).

d.

Andre gærede drikkevarer og blandinger af gærede drikkevarer henhørende under position 2206 i EU’s kombinerede nomenklatur samt blandinger af ikkealkoholholdige drikkevarer med gærede drikkevarer henhørende under position 2206 i EU’s kombinerede nomenklatur, hvis drikkevarens eller blandingens alkoholindhold er på 10 pct. vol. eller derunder. Undtaget er dog færdigblandet gløgg bestående af rødvin og gløggekstrakt, jf. nr. 1, litra c. Ikke-alkoholholdige drikkevarer omfatter ud over position 2201 og 2202 i EU’s kombinerede nomenklatur tillige position 2009.

 

Andre gærede drikkevarer

– herunder gærbaserede alkoholsodavand (vin-, frugtvins- og maltbaserede)

Omfatter følgende:

– Andre gærede drikkevarer og blandinger af drikkevarer med et alkoholindhold på 10 pct. vol. eller derunder.

– Blandinger af gærede drikkevarer, dvs. øl, vin eller frugtvin, med:

– Kulsyreholdige ikkealkoholholdige drikkevarer, jf. litra b.

– Ikkekulsyreholdige drikkevarer, herunder bl.a. kakaomælk eller mælk.

– Frugt- eller grønsagssafter eller -most.

Såfremt blandingens alkoholindhold er på over 0,5 pct. vol., men ikke over 10 pct. vol.

Omfatter ikke følgende:

– Hvis de ovennævnte drikkevarers eller blandingers alkoholindhold overstiger 10 pct. vol., hvorved drikkevaren eller blandingen omfattes af nr. 1, litra c (frugtvin).

– Færdigblandet gløgg bestående af rødvin og gløggekstrakt, som er omfattet af nr. 1, litra c (frugtvin).

e.

Mineralvand, som er uden kulsyre, henhørende under position 2201 samt vand, når emballager med disse varer indgår i pant- og retursystemet.

 

Ikkekulsyreholdigt mineralvand

 

Omfatter følgende:

Vand, herunder naturligt mineralvand eller kildevand uden naturligt eller tilsat indhold af kulsyre, ikke tilsat sukker eller andre sødemidler og ikke aromatiseret samt is og sne.

 

”

 

Til § 3

8) Stk. 2, affattes således:

”Stk. 2. Skatteministeren fastsætter tidspunktet for ikrafttrædelse.”

[Teknisk ændring grundet opdelingen af lovforslaget]

Til § 4

9) I stk. 2, slettes: ”af § 2”.

10) Stk. 4, affattes således:

” Stk. 4. Det er en betingelse for at opnå afgiftsgodtgørelse, at virksomheden overholder regnskabsbestemmelserne i emballageafgiftslovens § 9.”

[Teknisk ændring grundet opdelingen af lovforslaget]

11) I stk. 6, slettes to steder: ”af § 2”.

[Teknisk ændring grundet opdelingen af lovforslaget]

 

 

Bemærkninger

Til nr. 1

Forslaget er en del af finanslovsaftalen for 2007 mellem regeringen (Venstre og Det Konservative Folkeparti) og Dansk Folkeparti. Under 1. behandlingen blev der ytret ønske om en opdeling af lovforslaget. Der er enighed blandt finanslovsparterne om at imødekomme ønsket, således at lovforslaget deles op i to selvstændige lovforslag, der kan vedtages hver for sig.

 

Til nr. 2

Ændringerne er alle tekniske ændringer, som er en konsekvens af lovforslagets nr. 3.

 

Til nr. 3

Teknisk ændring grundet opdelingen af lovforslaget. Henvisningen i stk. 1 til stk. 2 slettes, idet denne vedrører lovforslagets del B.

 

Til nr. 4

Teknisk ændring grundet opdelingen af lovforslaget. Henvisningen til § 1 slettes, idet der efter opdelingen kun er én paragraf i del A udover ikrafttrædelses- og godtgørelsesbestemmelsen.

 

Til nr. 5

Teknisk ændring grundet opdelingen af lovforslaget. Stk. 4 i godtgørelsesbestemmelsen omhandlede både mineralvandsafgiftsloven og emballageafgiftsloven. Nu henviser den kun til mineralvandsafgiftsloven.

 

Til nr. 6

Det foreslås, at der indsættes et nyt stykke efter stk. 6, som giver virksomheder, der i dag beregner emballageafgift efter den vægtbaserede afgiftssats, mulighed for at vælge at fortsætte hermed.

Emballageafgiften opererer med to afgiftssatser. En volumenbaseret afgift og en vægtbaseret afgift. Den volumenbaserede afgift omfatter bl.a. emballager til øl og sodavand. Emballager med disse varer er omfattet af det obligatoriske pant- og retursystem. Den vægtbaserede afgift omfatter bl.a. kildevand, sæbe, maling og parfume.

Med lovforslaget foreslås, at emballager med kildevand, som inddrages i pant- og retursystemet, ikke længere skal betale den vægtbaserede afgift, men den volumenbaserede afgift. Overførslen til den volumenbaserede afgift medfører, at emballager af plast (som typisk bruges til kildevandsflasker) vil opleve en nedsættelse af afgiften. Eksempelvis nedsættes afgiften af en 50 cl plastflaske med 10 øre (fra 26 øre til 16 øre).

Det har imidlertid vist sig under høringen af lovforslaget, at nogle kildevandsproducenter anvender genvundet plast (sekundært materiale) til kildevandsflaskerne. Den vægtbaserede afgift på emballager af genvundet plast er i dag lavere end afgiften efter den volumenbaserede afgiftssats.

Med dette ændringsforslag foreslås derfor, at virksomheder, som anvender genvundet plast til kildevandsflasker, og som omfattes af pant- og retursystemet, kan fortsætte med at betale den vægtbaseret afgift frem for den volumenbaserede afgift.

Indsættelsen af et nyt stk. 7 medfører en række konsekvensændringer i de efterfølgende stykker.

 

Til nr. 7

Efter at høringen var afsluttet, har en høringspart gjort opmærksom på, at definitionen af vand, som affattet i lovforslagets bilag 2 ikke svarede til den definition, der anvendes for mineralvand med brus. Bilaget ændres derfor i overensstemmelse hermed.

 

Til nr. 8

Teknisk ændring grundet opdelingen af lovforslaget. Henvisningen til § 2 slettes, idet der efter opdelingen kun er en paragraf i del B udover ikrafttrædelses- og godtgørelsesbestemmelsen.

 

Til nr. 9

Teknisk ændring grundet opdelingen af lovforslaget. I stykket henvises til § 2, men efter opdelingen af lovforslaget er der kun en paragraf i del B udover ikrafttrædelses- og godtgørelsesbestemmelsen.

 

Til nr. 10

Teknisk ændring grundet opdelingen af lovforslaget. Stk. 4 i godtgørelsesbestemmelsen omhandlede både mineralvandsafgiftsloven og emballageafgiftsloven. Nu henviser den kun til emballageafgiftsloven.

 

Til nr. 11

Teknisk ændring grundet opdelingen af lovforslaget. I stykket henvises to gange til § 2, men efter opdelingen af lovforslaget er der kun en paragraf i del B udover ikrafttrædelses- og godtgørelsesbestemmelsen.

 

 

 

 

 

 

 

 

Bilag

Ændringsforslaget sammenholdt med gældende regler og lovforslaget

 

Gældende regler

Lovforslaget

Ændringsforslaget

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  § 3. Den, der med henblik på salg fremstiller afgiftspligtige varer omfattet af § 1, nr. 1-4, § 2 a, § 2 c eller § 2 d, skal anmelde sin virksomhed til registrering hos told- og skatteforvaltningen.
  Stk. 2.
Den, der driver mellemhandel (grossisthandel) med ubrugte afgiftspligtige varer omfattet af § 1, nr. 1-4, eller afgiftspligtige varer omfattet af § 1, nr. 5-17, § 2 a, § 2 c eller § 2 d, kan anmelde sin virksomhed til registrering hos told- og skatteforvaltningen.
  Stk. 3.
Virksomheder, der pakker eller aftapper varer nævnt i § 1, nr. 1-4, kan anmelde deres virksomhed til registrering.
  Stk. 4.
Virksomheder, der pakker eller aftapper varer nævnt i § 1, nr. 5-17, skal anmelde deres virksomhed til registrering.
  Stk. 5-8. - - -

 

  § 3 a. Registrerede virksomheder er berettiget til, uden at afgiften er berigtiget, fra udlandet og fra andre registrerede virksomheder at modtage ubrugte afgiftspligtige varer omfattet af § 1, nr. 1-4, og afgiftspligtige varer omfattet af § 1, nr. 5-17, §§ 2 a, 2 c eller 2 d.

 

  § 6. - - -

   Stk. 2-5. - - -

Stk. 6. Emballage, der hos den detailhandlende påfyldes eller på anden måde anvendes til emballering af varer omfattet af § 1, nr. 17, med henblik på salg til den endelige bruger, er fritaget for afgift.
  Stk. 7.- - -

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  § 2. - - -

   Stk. 2-7. - - -

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  Stk. 8. I den afgiftspligtige vægt efter stk. 7 indgår alle dele af emballagen. Hvis emballagen består af flere materialer, beregnes afgiften som summen af afgifterne af hvert enkelt materiale. Udgør et materiale mere end 90 pct. af emballagens vægt, kan afgiften beregnes efter satsen for dette materiale og efter emballagens samlede vægt.
  Stk. 9. En virksomhed kan dog vælge at beregne afgiften for den samlede emballage, herunder emballage, der består af laminater, efter satsen for det materiale i emballagen, der har den højeste afgiftssats og efter emballagens samlede vægt, jf. dog stk. 8, 3. pkt.
  Stk. 10. Såfremt der ikke foreligger dokumentation for, at indholdet af sekundært materiale udgør mindst 50 pct. af emballage nævnt i stk. 7, nr. 2 og 4, skal der betales afgift efter henholdsvis stk. 7, nr. 1 eller 3.
  Stk. 11. Såfremt der ikke foreligger dokumentation for, at indholdet af fyldstof i emballage nævnt i stk. 7, nr. 5, udgør mindst 50 pct., skal der betales afgift efter stk. 7, nr. 3.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Forslag til lov om ændring af lov om afgift af mineralvand m.v. samt emballageafgitsloven  (Nedsættelse af mineralvandsafgiften samt emballageafgiften for kildevandsflasker)

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 1

I lov om afgift af mineralvand m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 562 af 3. august 1998, som ændrit bl.a. ved § 3 i lov nr. 1063 af 17. december 2002 og senest ved § 2 i lov nr. 509 af 7. juni 2006

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

   § 3. Loven træder i kraft den 1. januar 2007, jf. dog stk. 2.

   Stk. 2. - - -

 

   Stk. 3. Lovens § 1 finder anvendelse fra den 8. januar 2007 på varer, der fra og med denne dato udleveres fra registrerede virskomheder, angives til fortoldning eller modtages fra udlandet.

  Stk. 4. - - -

 

 

  § 4. - - -

   Stk. 2-3. - - -

Stk. 4. Det er en betingelse for at opnÃ¥ afgiftsgodtgørelse, at virksomheden overholder regnskabsbestemmelserne i den pÃ¥gældende afgiftslov, jf. § 12 i lov om afgift af mineralvand m.v. og § 9 i lov om afgift af visse emballager, poser, engangsservice og pvc-folier.

Stk. 5.

 

 

 

§ 2

 

I lov om afgift af visse emballager, poser, engangsservice og pvc-folier (emballageafgiftsloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 101 af 13. februar 2001, som ændret bl.a. ved § 3 i lov nr. 1057 af 17. december 2002, § 2 i lov nr. 1217 af 27. december 200, § 5 i lov nr. 1392 af 20. december 2004, § 19 i lov nr. 428 af 6. juni 2005, § 3 i lov nr. 1410 af 21. december 2005, og senest ved § 7 i lov nr. 515 af 7. juni 2006

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  § 3. - - -

   Stk. 2. Skatteministeren fastsætter tidspunktet for ikrafttrædelse af § 2.

 

 

 

 

  § 4. - - -

  Stk. 2. Virksomheder, der på tidspunktet for ikrafttrædelse af § 2, har et lager af påfyldte og nye ubrugte (tomme) engangsemballager, der er afgiftsberigtiget med en højere afgift end afgiften efter denne lov, kan på basis af en specificeret lageropgørelse få godtgjort afgiftsdifferencen, jf. dog stk. 3. Der ydes kun godtgørelse for emballager, der er pantmærket.

   Stk. 3. - - -

   Stk. 4. Det er en betingelse for at opnå afgiftsgodtgørelse, at virksomheden overholder regnskabsbestemmelserne i den pågældende afgiftslov, jf. § 12 i lov om afgift af mineralvand m.v. og § 9 i lov om afgift af visse emballager, poser, engangsservice og pvc-folier.

   Stk. 5. - - -

   Stk. 6. For godtgørelse i henhold til stk. 2 skal virksomheden udarbejde en specificeret opgørelse af  lagerbe-holdningen på tidspunktet for  ikrafttrædelse af § 2 for de varer, der ønskes godtgørelse for. Opgørelsen skal indeholde oplysninger om leverandørens navn, adresse og CVR- eller SE-nummer. Told- og skatte-forvaltningen kan gøre godtgørelsen betinget af, at virksomheden fremlægger dokumentation for, at afgiften er betalt. Ansøgningen om godtgørelse samt den sepcificerede lageropgørelse skal være told- og skatteforvaltningen i hænde senest 8 dage efter tidspunktet for ikrafttrædelse af § 2. Skatteministeren kan fastsætte nærmere regler for afgiftsgodtgørelse og yderligere krav til dokumentation og kontrol.

   Stk. 7-8. - - -

 

A

Ændringsforslag om deling af lovforslaget

1) Lovforslaget deles i to lovforslag med følgende titler og indhold:

A. ”Forslag til lov om ændring af lov om afgift af mineralvand m.v. (Nedsættelse af mineralvandsafgiften)” omfattende § 1, § 3, stk. 1, 3, og 4, samt § 4, stk. 1, 3, 4, 5, og 7.

B. ”Forslag til lov om ændring af emballageafgiftsloven. (Ændring af emballageafgiften for kildevandsflasker)” omfattende § 2, § 3, stk. 1 og 2 samt § 4, stk. 2, 3, 4, 6, og 8.

[Forslag om deling af lovforslaget]

 

b

Ændringsforslag til det under A nævnte lovforslag

Til § 2

2) Efter nr. 6 indsættes som nye numre:

”01. I § 3, stk. 1, ændres ”§ 1, nr. 1-4” til: ”§ 1, nr. 1-3”.

[Konsekvens af lovforslagets nr. 3]

02. I § 3, stk. 2, ændres ”§ 1, nr. 5-17” til: ”§ 1, nr. 4-16”.

[Konsekvens af lovforslagets nr. 3]

03. I § 3, stk. 3, ændres ”§ 1, nr. 1-4” til: ”§ 1, nr. 1-3”.

[Konsekvens af lovforslagets nr. 3]

04. I § 3, stk. 4, ændres ”§ 1, nr. 5-17” til: ”§ 1, nr. 4-16”.

[Konsekvens af lovforslagets nr. 3]

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

05. I § 3a, stk. 1, ændres ”§ 1, nr. 1-4” til: ”§ 1, nr. 1-3” og ”§ 1, nr. 5-17” ændres til: ”§ 1, nr. 4-16”.

[Konsekvens af lovforslagets nr. 3]

 

 

 

 

 

 

06. I § 6, stk. 6, ændres ”§ 1, nr. 17” til: ”§ 1, nr. 16”.

[Konsekvens af lovforslagets nr. 3]

 

 

Til § 3

3) Stk. 1, affattes således:

”Stk. 1. Loven træder i kraft den 1. januar 2007.

[Teknisk ændring grundet opdelingen af lovforslaget]

4) I stk. 3, ændres ”Lovens § 1” til: ”Loven”.

[Teknisk ændring grundet opdelingen af lovforslaget]

 

 

 

Til § 4

5) Stk. 4, affattes således:

”Stk. 4. Det er en betingelse for at opnå afgiftsgodtgørelse, at virksomheden overholder regnskabs- bestemmelserne i § 12 i lov om afgift af mineralvand.”

[Teknisk ændring grundet opdelingen af lovforslaget]

 

 

c

Ændringsforslag til det under B nævnte lovforslag

Til § 2

 

6) Efter nr. 4 indsættes som nye numre:

”01. I § 2, indsættes et nyt stykke efter stk. 6:

”Stk. 7. En virksomhed kan dog vælge at beregne afgift efter stk. 8, og jf. stk. 9-11, når emballagen er lavet af plast (undtagen eps og pvc), sekundært materiale, og beholderen er beregnet til at blive påfyldt varer omfattet af § 1, nr. 2, litra e, eller er påfyldt varer omfattet af § 1, nr. 2, litra e, og indgår i pant- og retursystemet.”

Stk. 7 - 11 bliver herefter til stk. 8 - 12.

[Virksomheder som i dag betaler vægtbaseret afgift kan vælge at fortsætte med at betale denne afgift frem for at betale den volumenbaserede afgift]

02. I § 2, stk. 9, ændres ”stk. 7” til: ”stk. 8”.

[Konsekvens af ændringsforslagets nr. 01]

 

 

03. I § 2, stk. 10, ændres ”stk. 8, 3. pkt.” til: ”stk. 9, 3. pkt.”.

[Konsekvens af ændringsforslagets nr. 01]

 

 

04. I § 2, stk. 11, ændres ”stk. 7, nr. 2 og 4” til: ”stk. 8, nr. 2 og 4” og ”stk. 7, nr. 1 eller 3” ændres til: ”stk. 8, nr. 1 eller 3”.

[Konsekvens af ændringsforslagets nr. 01]

05. I § 2, stk. 12, ændres ”stk. 7, nr. 5” til: ”stk. 8, nr. 5”  og ”stk. 7, nr. 3” ændres til: ”stk. 8, nr. 3”.”

 

Til § 3

8) Stk. 2, affattes således:

”Stk. 2. Skatteministeren fastsætter tidspunktet for ikrafttrædelse.”

[Teknisk ændring grundet opdelingen af lovforslaget]

 

 

Til § 4

9) I stk. 2, slettes: ”af § 2”.

 

 

 

 

 

10) Stk. 4, affattes således:

” Stk. 4. Det er en betingelse for at opnå afgiftsgodtgørelse, at virksomheden overholder regn-skabsbestemmelserne i emballageafgiftslovens § 9.”

[Teknisk ændring grundet opdelingen af lovforslaget]

 

11) I stk. 6, slettes to steder: ”af § 2”.

[Teknisk ændring grundet opdelingen af lovforslaget]