Det er jo meget malerisk, når hr. Poul Erik Christensen siger, at der i en sen nattetime ikke slap et champagneknald, men et sodavandsbøvs ud. Nu var hverken hr. Poul Erik Christensen eller jeg til stede den nattetime, så vi kan jo kun gætte. Men det kunne jo med lige så stor sandsynlighed have været et glas presset gulerodssaft eller en æblemost, man tog kapslen af, for det er også varer, som man med det her forslag sænker afgiften på.
Mineralvandsafgiften er jo ikke kun en afgift på mineralvand, limonade og lignende læskedrikke, det er også en afgift på frugt- og grønsagssafter, most og lignende. Det er en afgift på nektarer, og det er alt sammen noget, som vil få gavn af den afgiftslettelse, der kommer her.
Der skal jo ikke herske nogen tvivl om, at når vi har været interesseret i at gennemføre en lettelse på det her område, har det jo været på grund af, at vi kan se en ganske voldsom grænsehandel her. Ligesom hr. Mikkel Dencker meget præcist sagde, har regeringen og Dansk Folkeparti jo i samarbejde gennemført en lang række tiltag for at begrænse og minimere grænsehandelen. Og vi har faktisk med hensyn til langt de fleste af de traditionelle grænsehandelsvarer fået vendt kurven, sådan at grænsehandelen ikke stiger, men falder. Det er til gavn for danske virksomheder, det er til gavn for danske arbejdspladser, det er også til gavn for den udvikling, der siger, at vi gerne vil have et levende butiksliv i Danmark.
Men det, der er problematisk med grænsehandelsvarerne, er sodavandene, hvor der stadig væk har været en vækst. Og det er den vækst, vi går ind og forsøger at gøre noget ved nu, sådan at vi får flyttet grænsehandelen hjem til Danmark, og sådan at vi gør den økonomiske gevinst ved at snyde med mineralvandsafgiften mindre. Og det opnår vi med forslaget her.
Man kan godt gøre sig lystig over forskellige beløb, hvis man går helt ned i centiliter eller andet, men sandheden er jo, som det blev sagt både fra hr. Mikkel Denckers og faktisk også fra hr. Poul Erik Christensens side, at det, der
i øjeblikket ses nede ved den dansk-tyske grænse, jo ikke er, at man kører ned og køber en enkelt sodavand, når man føler sig tørstig, men at man fylder en vogn, en trailer eller andet op med store mængder sodavand. Og derfor vil det her også have en økonomisk betydning.
Det fjerner ikke hele prisforskellen mellem danske og tyske varer, men hver gang vi har klippet et stykke af prisforskellen, har vi erfaringsmæssigt kunnet se, at det påvirker grænsehandelen, at det nedsætter grænsehandelen, og det vil det naturligvis også gøre her.
Jeg har for vane, når der er ønsker om det, at dele lovforslag op, fordi jeg sådan set synes, det er meget fair. Jeg må sige, at når vi har valgt at lægge de her to lovforslag sammen, så er det, fordi de i det juridiske indhold er så bittesmå, at det næsten ville være for fjollet at lade dem bære et lovforslag hver for sig. Men hvis det er partierne meget om at gøre, så synes jeg, det klæder den her regering meget bedre at imødekomme det, end det klædte den tidligere regering at nægte ønsket om at få delt forslag op. Så det vil jeg gå positivt ind i overvejelserne om. Jeg tror nok, det er den retorik, vi plejer at bruge, når vi går ind i udvalgsarbejdet.