Departementet Holmens Kanal 22 1060 København K
Tlf. 3392 9300 Fax. 3393 2518 E-mail [email protected]
|
Dato: 4. december 2006
Under henvisning til Folketingets udvalgs brev af 30. november 2006 følger hermed – i 5 eksemplarer – socialministerens svar på spørgsmål nr. 9 ad forslag til lov om ændring af lov om almene boliger m.v. (Den almene sektors midler, sammenlægning af boligorganisationer og indberetning af data til en boligportal) (L 81).
Â
â€Ministeren bedes oplyse, hvad begrundelsen er for, at regeringen og aftalepartierne nu for første gang nogen sinde inddrager de lokale dispositionsfonde i finansieringen af boligaftalen.â€
Svar:
Det er ikke første gang, at dispositionsfondene inddrages i finansieringen af det almene byggeri. Tværtimod udgør inddragelsen af midlerne fra de udamortiserede lån en del af grundlaget for den øgede selvfinansiering helt i overensstemmelse med formålet.
Den daværende SR-regering gennemførte i 1998 en finansieringsreform af det almene byggeri med virkning fra 1999. Hovedpunkterne i reformen var følgende:
Baggrunden for nu at inddrage yderligere indbetalinger til Landsbyggefonden er først og fremmest, at indbetalingerne til dispositionsfondene vil være meget skævt fordelt mellem boligorganisationerne, ligesom der vil være en dårlig sammenhæng mellem behovet for renovering og en social og forebyggende indsats på den ene side og indbetalingerne på den anden side. Indbetalingerne til LBF forøges således for
De samlede udgifter til det eksisterende byggeri i form af støtte til renovering og social indsats udgør i aftaleperioden på 4 år knap 6 mia. kr. Aftalen og den heri indeholdte forøgelse af indbetalingerne til Landsbyggefonden indebærer, at indbetalingerne i de kommende 23 år forøges med 7 mia. kr. Forøgelsen af dispositionsfondenes overførsel til Landsbyggefonden går således fuldt ud til en ekstra renoverings- og ghettoindsats til gavn for de lejere, som nu bor i det almene byggeri.
Eva Kjer Hansen