Tillægsbetænkning afgivet af Socialudvalget den 0. januar 2007

2. udkast

Tillægsbetænkning

over

 Forslag til lov om friplejeboliger

[af socialministeren (Eva Kjer Hansen)]

 

1. Ændringsforslag.

Der er stillet 25 ændringsforslag til lovforslaget. Socialministeren har stillet ændringsforslag nr. 1, 3, 8, 9, 16-23. Socialdemokratiets medlemmer af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 2, 4-7, 10-15, 24 og 25.

2. Udvalgsarbejdet

Lovforslaget blev fremsat den 15. november 2006 og var til 1. behandling den 24. november 2006. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Socialudvalget. Udvalget afgav betænkning den 11. januar 2007. Lovforslaget var til 2. behandling den 16. januar 2007, hvorefter det blev henvist til fornyet behandling i Socialudvalget.

Møder

Udvalget har, efter lovforslaget blev henvist til fornyet udvalgsbehandling, behandlet dette i 2 møder.

Skriftlige henvendelser

Udvalget har under den fornyede behandling af lovforslaget modtaget skriftlige henvendelser fra OSI – Organisationen af Selvejende Organisation og Realkreditrådet. Ministeren har over for udvalget kommenteret de skriftlige henvendelser.

Spørgsmål

Udvalget har under den fornyede behandling af lovforslaget stillet 19 spørgsmål til socialministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret. Nogle af udvalgets spørgsmål er optrykt som bilag 2 i betænkningen.

3. Indstillinger og politiske bemærkninger

Siumut, Tjóðveldisflokkurin, Fólkaflokkurin og Inuit Ataqatigiit var på tidspunktet for tillægsbetænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i tillægsbetænkningen.

4. Ændringsforslag med bemærkning

Ændringsforslag

Af   socialministeren, tiltrådt af <>

Til § 13

   1) I stk. 1 indsættes efter »§ 12, stk. 2«: »og 3«.
[Ikke ydelsesstøtte til løbende bidrag]

Af   et mindretal (S), tiltrådt af <>

Til § 16

   2) § 16, stk. 1 og 2, affattes således:

Ȥ 16. Til personer, der pÃ¥ omdannelsestidspunktet eller ombygningstidspunktet bor i en bolig, der bliver friplejebolig efter denne lov, og hvis nettoboligudgift herved forøges, udbetaler kommunalbestyrelsen en kompensation. Ved nettoboligudgift forstÃ¥s boligudgiften efter fradrag af individuel boligstøtte. Kompensationen fortsætter i hele lejeperioden.

   Stk. 2. Kompensationen beregnes som differencen mellem den hidtidige nettoboligudgift i måneden umiddelbart forud for henholdsvis omdannelsen eller ombygningen og nettoudgiften umiddelbart efter henholdsvis omdannelsen eller ombygningen. Kompensationen udbetales månedligt, så længe den pågældende bebor den pågældende bolig.«

[Kompensation til lejere i bestående lejemål]

Af   socialministeren, tiltrådt af <>

                                                                           Til § 19

   3) I stk. 4, 4. pkt., ændres »§ 74« til: »stk. 1-3.«

[Redaktionel ændring]

Af   et mindretal (S), tiltrådt af <>

Til § 35

   4) Efter stk. 1 indsættes som nye stykker:

»Stk. 2. Friplejeboligleverandøren må som betingelse for at udleje en ledig friplejebolig ikke stille krav om, at ansøger deler friplejeboligleverandørens værdifællesskab.

»Stk. 3. Ledige friplejeboliger skal af friplejeboligleverandøren udlejes til ansøgere, som er optaget på en venteliste for friplejeboligbebyggelsen. Kommunalbestyrelsen i beliggenhedskommunen har dog ret til at anvise lejere til hver anden ledige friplejebolig.

Stk. 4 Ansøgere, som er indtegnet på ventelisten efter stk. 2, 1. pkt., kan efter anmodning få indsigt i ventelisten.«

Stk. 2 bliver herefter stk. 5.

[Forbud mod udelukkelse af beboere, der ikke deler værdifællesskab, oprettelse af ventelister og ret til indsigt i ventelister]

Til § 41

   5) Efter stk. 3 indsættes som nyt stykke:

»Stk. 4. Friplejeboligleverandøren skal udarbejde og følge en plan for driften af byggeriet. Hvis der i ejendommen er valgt beboerrepræsentation, skal beboerrepræsentanterne inddrages i udarbejdelsen af driftsplanen.«

Stk. 4 bliver herefter stk. 5.

[Pligt til vedligeholdelsesplan]

Til § 42

   6) Efter stk. 5 indsættes som nyt stykke:

»Stk. 6. Ved lejeaftalens indgåelse kan der ikke aftales en leje og andre lejevilkår, der efter en samlet bedømmelse er mere byrdefulde for lejeren end de vilkår, der gælder for andre lejere i ejendommen.«

Stk. 6 bliver herefter stk. 7.

[Lige vilkår for alle lejere]

   7) Efter stk. 6, som bliver stk. 7, indsættes som nyt stykke:

»Stk. 8. Socialministeren fastsætter et vejlende normtal (160 kr. pr. m2 i 2007)for de udgifter, der kan medtages i de nødvendige driftsudgifter som passende henlæggelser til ud- og indvendig vedligeholdelse.«

[Fastsættelse af normtal til henlæggelser]

Af   socialministeren, tiltrådt af <>

Til § 45

   8) 2. pkt. udgår og i stedet indsættes:

»Kapitaludgifter eksklusive bidrag for andre bebyggelser, der er godkendt etableret ved omdannelse efter kvote B kan udgøre det højeste beløb af enten de faktiske udgifter eksklusive bidrag på de optagne lån eller 3,4 pct. af ejendomsværdien af friplejeboligerne ved den seneste vurdering på omdannelsestidspunktet, jf. § 14. Kapitaludgifterne eksklusive bidrag efter 2. pkt. kan ikke overstige 3,4 pct. af anskaffelsessummen beregnet som den maksimale anskaffelsessum for almene boliger, jf. § 115, stk. 9, i lov om almene boliger m.v.«

[Kapitaludgifter i ejendomme uden lån, hvortil der ydes offentlig støtte, der omdannes til friplejeboliger]

Til § 46

   9) Stk. 2 affattes således:

»Stk. 2. Det bidrag, der kan indgå i kapitaludgifterne efter henholdsvis § 44 og § 45, 2. og 3. pkt., opgøres på grundlag af anskaffelsessummen for bebyggelsen i de nævnte bestemmelser. Bidraget udgør et beløb svarende til det løbende bidrag på et realkreditlån af en størrelse som anført i § 118, stk. 1, i lov om almene boliger m.v. på det tidspunkt, hvor friplejeboligerne etableres. Bidraget kan dog ikke overstige et beløb svarende til det løbende bidrag på et realkreditlån til finansiering af 80 pct. af bebyggelsens faktiske anskaffelsessum efter § 44 henholdsvis § 45, 2. og 3. pkt.«

[Beregning af bidrag som del af kapitaludgifterne]

Af   et mindretal (S), tiltrådt af <>

Til § 48

   10) § 48, stk. 1, 2. pkt., ophæves.

[Ukorrekt varselsskrivelse er ugyldig]

   11) I § 48, stk. 4, indsættes som 2.og 3. pkt.:

»Det er dog en betingelse, at et flertal af lejerne, beboerrepræsentationen eller den eller de lejere, som forbedringsforhøjelsen vedrører, ikke har modsat sig iværksættelsen af forbedringsarbejdet i de lejemål, som forbedringsforhøjelsen vedrører. Beboerrepræsentationen eller et flertal af lejerne kan dog ikke modsætte sig iværksættelse af forbedringsarbejder i et lejemål, som lejeren i det pågældende lejemål ønsker gennemført. Beboerrepræsentationen eller et flertal af lejerne kan heller ikke modsætte sig forbedringsarbejder i lejemål, der er ledige.«

[Mulighed for veto mod forbedringer]

Ny paragraf

   12) Efter § 48 indsættes som ny paragraf:

Ȥ 01. Vil en forbedring efter § 48, stk. 4, medføre en lejeforhøjelse, der - sammen med lejeforhøjelser for forbedringer efter samme bestemmelse gennemført i de sidste 3 Ã¥r - vil udgøre mere end 164 kr. pr. m² bruttoetageareal, skal friplejeboligleverandøren senest 3 mÃ¥neder før forbedringens iværksættelse underrette lejeren om, at denne kan kræve at fÃ¥ tilbudt anden passende bolig inden udløbet af den i stk. 2 nævnte frist. Det i 1. pkt. nævnte beløb er opgjort i 2007-niveau og reguleres en gang Ã¥rligt efter udviklingen i Danmarks Statistiks nettoprisindeks i en 12 mÃ¥neders-periode sluttende i juni mÃ¥ned før det finansÃ¥r, reguleringen vedrører. Beløbet afrundes til nærmeste hele kronebeløb.

Stk. 2. Fremsætter lejeren senest 6 uger efter varslingen krav om at få tilbudt anden passende bolig, skal friplejeboligleverandøren inden forbedringens iværksættelse tilbyde lejeren en bolig af passende størrelse, beliggenhed, kvalitet og udstyr og til en leje, der - efter fradrag af eventuel boligstøtte - ikke afviger væsentligt fra den hidtidige leje. Lejligheden har en passende størrelse, når den har samme værelsesantal som lejerens hidtidige lejlighed, eller den har et værelse mere end antallet af husstandsmedlemmer.

Stk. 3. Hvis lejeren gør indsigelse, fordi lejeren finder, at friplejeboligleverandørens tilbud om anden bolig ikke opfylder betingelserne i stk. 2, skal friplejeboligleverandøren indbringe spørgsmålet for huslejenævnet.

Stk. 4. Over for en lejer, der ikke har fået underretning efter stk. 1 om sin ret til at kræve anden bolig, kan lejeforhøjelse som følge af forbedringen ikke gennemføres ud over den i stk. 1 angivne grænse.«

[Ret til erstatningsbolig ved forbedringer]

Til § 49

   13) Efter stk. 1 indsættes som nyt stykke:

»Stk. 2. I ejendomme med beboerrepræsentation skal udlejer inden varslingen af lejeforhøjelse jf. § 48, stk. 1, tilsende beboerrepræsentanterne det driftsbudget jf. § 42, der ligger til grund for den kommende varsling. Beboerrepræsentanterne kan forlange kopi af bilag samt eventuel dokumentation udleveret. Ligeledes skal udlejeren før varslingen med en rimelig frist indkalde beboerrepræsentanterne til et budgetmøde med henblik på orientering om og drøftelse af budgettet.«

Stk. 2 bliver herefter stk. 3.

[Sikring af indsigt og indflydelse til beboerrepræsentation]

   14) § 49, stk. 2, 1.-3. pkt., affattes således:

»Indeholder varslingsskrivelsen ikke de i stk. 1, nævnte oplysninger, er den ugyldig.«

[Ukorrekt varselsskrivelse er ugyldig]

Til § 58

   15) I § 58 indsættes efter nr. 1 som nyt nummer:

»2) Tvister om friplejeboligleverandørens tilbud om erstatningsbolig efter § 01.«

Nr. 2-7 bliver herefter nr. 3-8.

[Ret til erstatningsbolig ved forbedringer]

Af   socialministeren, tiltrådt af <>

Til § 74

   16) Efter stk. 4 indsættes som nyt stykke:

»Stk. 5. Realkreditinstituttet kan opsige lånet i forbindelse med bortfald af støttetilsagn efter stk. 4.«

Stk. 5 bliver herefter stk. 6.

[Realkreditinstituttets opsigelse af lån]

Til § 76

   17) Efter stk. 5 indsættes som nyt stykke:

»Stk. 6. Realkreditinstituttet kan opsige lånet i forbindelse med bortfald af støttetilsagn efter stk. 5.«

Stk. 6 og 7 bliver herefter stk. 7 og 8.

[Realkreditinstituttets opsigelse af lån]

Til § 77

   18) Efter stk. 3 indsættes som nyt stykke:

»Stk. 4. Realkreditinstituttet kan opsige lånet i forbindelse med bortfald af støttetilsagn efter stk. 3.«

Stk. 4 bliver herefter stk. 5.

[Realkreditinstituttets opsigelse af lån]

Til § 79

   19) Efter stk. 3 indsættes som nyt stykke:

»Stk. 4. Realkreditinstituttet kan opsige lånet i forbindelse med bortfald af støttetilsagn efter stk. 3.«

Stk. 4 bliver herefter stk. 5.

[Realkreditinstituttets opsigelse af lån]

Til § 81

   20) Efter stk. 2 indsættes som nyt stykke:

»Stk. 3. Realkreditinstituttet kan opsige lånet i forbindelse med bortfald af støttetilsagn efter stk. 2.«

Stk. 3 bliver herefter stk. 4.

[Realkreditinstituttets opsigelse af lån]

Til § 82

   21) Efter stk. 2 indsættes som nyt stykke:

»Stk. 3. Realkreditinstituttet kan opsige lånet i forbindelse med bortfald af støttetilsagn efter stk. 2.«

Stk. 3 bliver herefter stk. 4.

[Realkreditinstituttets opsigelse af lån]

Til § 101

   22) I nr. 1 ændres »§ 92, stk. 1« til: »§ 93, stk. 1«.
[Konsekvensrettelse som følge af lov nr. 1584 af 20. december 2006]

 

Til § 103

   23) Efter nr. 8 indsættes som nyt nummer:

»01. I § 92 a, stk. 1, indsættes efter » jf. § 130«: »og § 13 i lov om friplejeboliger«, og »og §§ 143 a–d« ændres til: »og §§ 143 a–d samt tilsagn efter § 10, stk. 2, i lov om friplejeboliger«.

[Landsbyggefondens bidrag til ydelsesstøtte til friplejeboliger]

Af   et mindretal (S), tiltrådt af <>

Ny paragraf

   24) Efter § 106 indsættes som ny paragraf:

Ȥ 02. I lov om leje af almene boliger, jf. lovbekendtgørelse nr. 394 af 2. maj 2006, som ændret senest ved § 86 i lov nr. 538 af 8. juni 2006, foretages følgende ændring:

1.    I § 86, stk. 1, 2. pkt., ændres »stk. 5« til: »stk. 6«.

2.    I § 86 indsættes efter stk. 4 som nyt stykke:

Stk. 5. Opsiges en lejer efter § 85, stk. 1, nr. 2, som følge af, at en ejendom påtænkes ombygget med henblik på afhændelse til en tredjemand, der vil søge godkendelse til at anvende boligerne som friplejeboliger, skal udlejeren uden unødigt ophold tilbyde lejeren at leje en anden bolig i kommunen. Boligen skal opfylde kravene i stk. 6.

Stk. 5-7 bliver herefter til stk. 6-8.«

[Pligt til erstatningsbolig ved ombygning]

   25) Efter § 106 indsættes som ny paragraf:

Ȥ 03. I lov om midlertidig regulering af boligforholdene m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 396 af 2. maj 2006, som ændret senest ved § 8 i lov nr. 1584 af 20. december 2006, foretages følgende ændring:«

1.    I § 5, stk. 2, indsættes efter 2. pkt. som nyt punktum:

»I forbedringsudgiften efter 2. pkt. kan ikke indgå udgifter, hvortil der er opnået tilsagn om ydelsesstøtte efter § 10 i lov om friplejeboliger.«

[Sikring af at ydelsesstøtte efter lov om friplejeboliger ikke kan indgå i en § 5, stk. 2 modernisering]

Bemærkninger

Til nr. 1

Henvisningen i stk. 1 til § 12 omfatter fejlagtigt ikke såvel stk. 2 som 3. Konsekvensen heraf er, at der i ydelsesstøtten kommer til at indgå såvel den del af ydelsen på lånet, der ikke er dækket af friplejeboligleverandørens betaling på realkreditlånet efter § 12, stk. 2, som bidraget til realkreditinstituttet. Da friplejeboligleverandøren efter forslagets § 12, stk. 3, udover betalingen på lånet efter § 12, stk. 2, betaler løbende bidrag på realkreditlånet, foreligger der således en dobbeltbetaling af bidrag.

Det foreslås derfor præciseret, at der ikke i ydelsesstøtten indgår løbende bidrag på det optagne realkreditlån.

Til nr. 2

Ændringsforslaget sikrer, at alle lejere i bestående lejemål, uanset bebyggelsens udlejningsform og uanset om en lejer er visiteret til en plejebolig eller ej, sikres en kompenserende boligstøtte, der dækker merlejen, som følge af udlejers ensidige ombygning af lejemålet, som følge af overgang til indretning til friplejeboliger.

Til nr. 3

Ændringsforslaget indeholder ingen indholdsmæssige ændringer. Ændringsforslaget udgør korrektion, idet henvisningen til § 74 er fejlagtig.

Til nr. 4

Med dette ændringsforslag sikres det, at friplejeboliger i videst muligt omfang bliver et tilbud til alle, uanset den enkeltes holdning og værdier. Lovforslaget udelukker formelt diskrimination, idet ingen kan udelukkes fra at ansøge om en friplejebolig, men lovforslaget forhindrer ikke, at friplejeboligleverandøren for eksempel fører to ventelister, en med personer med værdifællesskab, og en for resten. Der er herefter intet til hinder for, at fripleboligleverandøren udlejer ledige boliger til personer fra listen med et værdifællesskab, og undlader at tage boligsøgende ind fra den anden venteliste. Ændringsforslaget sikrer hermed, at en friplejeboligudbyder ikke reelt kan udelukke bestemte værdiopfattelser.

Ændringsforslaget vil desuden fastholde en social og lighedsorienteret boligpolitik. Ventelister vil samtidig forhindre, at der bliver mulighed for, at der opstår »sorte penge under bordet«, »belønninger« eller anden ekstraleje til friplejeboligleverandøren, der kan sikre adgang til særligt velstillede. Ligesom kommunerne sikres anvisningsret til 50 pct. af boligerne.

Derudover sikrer ændringsforslaget, at boligsøgende til friplejeboliger kan kontrollere, at udlejer følger ventelisten.

Til nr. 5

Forslaget vil sikre den løbende vedligeholdelse af boligerne i kraft af en vedligeholdelsesplan, ligesom det samtidig giver lejerne indflydelse på udarbejdelsen af vedligeholdelsesplanerne.

Til nr. 6

Lejerne i en friplejebolig gives med dette ændringsforslag sikkerhed for en ensartet og lige behandling, både når det gælder leje som øvrige vilkår fra friplejeboligleverandøren.

Til nr. 7

Ændringsforslaget sikrer lejerne i friplejeboliger at henlæggelser til indvendig og udvendig vedligeholdelse og tekniske fornyelser fastsættes ud fra vejledende normtal (160 kr. pr. kvm i 2007) udarbejdet af ministeriet. Derved sikres lejerne, at det ikke bliver udlejers forgodtbefindende ved som i lovforslaget, at kunne fastsætte en passende størrelse. Ligesom lejerne sikres mod pludselige store huslejeforhøjelser.

Til nr. 8

Det foreslås præciseret, i hvilket omfang der i lejen kan medtages kapitaludgifter i ejendomme, der er godkendt omdannet efter kvote B, og hvori der ikke på omdannelsestidspunktet er optaget lån, hvortil der ydes offentlig støtte.

I ejendomme, hvor der på omdannelsestidspunktet er optaget lån med sikkerhed i ejendommen, foreslås det, at friplejeboligleverandøren kan vælge at medtage de faktiske kapitaludgifter eksklusive bidrag på lånene, hvis de udgør et højere beløb end 3,4 pct. af ejendomsværdien af friplejeboligerne ved den seneste vurdering på omdannelsestidspunktet. Der kan dog højst medtages 3,4 pct. af et beløb, der på omdannelsestidspunktet svarer til den maksimale anskaffelsessum for almene boliger. Herved får friplejeboligleverandøren mulighed for at medtage de faktiske kapitaludgifter på optagne lån i ejendommen, hvis de udgør et højere beløb end de 3,4 pct. af den seneste offentlige vurdering, der gælder for ejendomme uden belåning, under forudsætning af at beløbet ikke overstiger 3,4 pct. af den maksimale anskaffelsessum for almene boliger.

I ejendomme, hvor der på omdannelsestidspunktet ikke er optaget lån med sikkerhed i ejendommen, foreslås det, at der i lejen kan medtages kapitaludgifter eksklusive bidrag på 3,4 pct. af ejendomsværdien af friplejeboligerne ved den seneste vurdering på omdannelsestidspunktet, dog højst 3,4 pct. af et beløb, der på omdannelsestidspunktet svarer til den maksimale anskaffelsessum for almene boliger.

Til nr. 9

Det foreslås for nybyggeri og ombygning efter kvote B samt for omdannelse af bebyggelser efter kvote B, hvortil der ikke ydes offentlig støtte, at reglerne om opgørelse af størrelsen af det bidrag, der kan indgå i kapitaludgifterne ved beregning af lejen samordnes med reglerne i §§ 44 og 45, 2. og 3. pkt., om opgørelse af kapitaludgifter eksklusive bidrag.

Det foreslås derfor, at det bidrag, der kan indgå i kapitaludgifterne ved lejeberegningen, beregnes på grundlag af samme anskaffelsessum som kapitaludgifterne eksklusive bidrag beregnes af efter henholdsvis § 44 og § 45, 2. og 3. pkt.

Det foreslås, at bidrag både for nybyggeri og ombygning og for omdannelse af bebyggelser, der ikke modtager offentlig støtte, efter kvote B beregnes ud fra størrelsen på det realkreditlån der er angivet i almenboliglovens § 118, stk. 1, dvs. i øjeblikket 84 pct., til finansiering af anskaffelsessummen for bebyggelsen.

Det er samtidig foreslået, at der ikke i kapitaludgifterne kan medtages bidrag for et større lån end det, der faktisk kan optages med pantesikkerhed i bebyggelsen. Der kan således højst medtages bidrag på et realkreditlån til finansiering af 80 pct. af anskaffelsessummen for bebyggelsen, som den efter § 44 henholdsvis § 45, 2. og 3. pkt., er opgjort, før der foretages en reduktion i forhold til de maksimale anskaffelsessummer for almene boliger.

Hvis anskaffelsessummen for bebyggelsen er lavere end den maksimale anskaffelsessum for almene boliger, kan der derfor kun medtages bidrag på det realkreditlån, der faktisk vil kunne optages til finansieringen.

Til nr. 10 og 14

Ændringsforslaget sikrer, at lejere i friplejeboliger ikke forpligtes til at skulle betale en huslejeforhøjelse, førend den er lovligt varslet.

Til nr. 11

Lejerne i en friplejebolig sikres med dette ændringsforslag individuelt som kollektivt retten til at nedlægge veto mod forbedringer af lejemÃ¥let. Lejere i en friplejebolig vil oftest være ældre og/eller meget skrøbelige mennesker, derfor mÃ¥ der udvises den respekt overfor disse lejere, at ensidige forbedringer fra udlejer mÃ¥ afvente at lejemÃ¥let bliver ledigt førend sÃ¥danne arbejder kan igangsættes.

Til nr. 12 og 15

Lejere i friplejeboliger sikres samme rettigheder, som er gældende i boligreguleringsloven og lejeloven. Det betyder, at forbedringer, som medfører en lejeforhøjelse over 164 kr. pr. kvm. (2007 sats) vil give lejerne samme rettigheder til en erstatningsbolig, som er gældende for over 85 pct. af lejemÃ¥lene i privat udlejning.

Til nr. 13

Beboerrepræsentationen sikres en reel indsigt og indflydelse på omkostningerne knyttet til fastsættelsen af balancelejen.

Til nr. 16-21

Realkreditrådet har i sin henvendelse af 16. januar 2007 til Socialudvalget bl.a. anført, at bortfald af støttetilsagn indebærer en forøget kreditrisiko for det långivende realkreditinstitut. Denne forøgede kreditrisiko hænger sammen med det forhold, at bortfald af støttetilsagn samtidig medfører bortfald af statsgaranti for den del af realkreditlånet, der overstiger 65 pct. af ejendommens værdi. Ved ejendommens værdi forstås den godkendte anskaffelsessum.

Realkreditrådet anfører, at institutterne først kan opsige lånet, når overtagelsesdagen indtræder, og på det tidspunkt vil statsgarantien være bortfaldet. Det medfører, at det lovlige grundlag for institutternes långivning er bortfaldet. Det er derfor ikke tilstrækkeligt, at institutterne kontaktes om afhændelsen hverken før eller efter overtagelsesdagen.

Det er på denne baggrund foreslået, at det långivende realkreditinstitut vil kunne opsige realkreditlånet i forbindelse med bortfald af støttetilsagn, inden statsgarantien bortfalder.

Til nr. 22

Ændringen er redaktionel og en konsekvens af ændringen af lov om social service ved lov nr.1584 af 20. december 2006. Ændringen var ikke oprindeligt medtaget, da L 80 var planlagt at skulle færdigbehandles før Lov nr. 1584 blev vedtaget.

Til nr. 23

Efter lov nr. 1590 af 20. december 2006 om ændring af almenboligloven (den nye bestemmelse i § 92 a) skal Landsbyggefonden bidrage med et beløb, der svarer til 25 pct. af ydelsesstøtten til boliger med tilsagn efter § 115, § 117 og kapitel 9 a i hvert af årene 2007-2010. Da kapitel 9 a ophæves med friplejeboligforslaget, foreslås, at Landsbyggefondens bidrag herefter gives til ydelsesstøtten til friplejeboligerne i stedet for til kapitel 9 a-boligerne.

Til nr. 24

Ændringsforslaget betyder, at der indføres et generelt princip, der sikrer, at alle lejere altid skal tilbydes en erstatningsbolig ved opsigelse pga. ombygning til friplejebolig, uanset hvilken ejendomsform, de måtte bo i.

Til nr. 25

Ændringsforslaget sikrer, at friplejeboligordningen ikke kan misbruges af spekulanter ved at offentligt støttede ombygninger og forbedringer med henblik pÃ¥ dannelse af friplejeboliger, ikke kan indregnes i en senere § 5. stk. 2 modernisering. Hermed lukkes der for, at man kan anvende ordningen som en genvej til at tvangsmodernisere private udlejningsboliger i bestÃ¥ende lejemÃ¥l til friplejeboliger, for senere at genomdanne disse boliger til almindelige udlejningsboliger med henblik pÃ¥ at udleje boligerne til fri leje (det lejedes værdi) efter boligreguleringsloven § 5. stk. 2.

En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i tillægsbetænkningen.Der gøres opmærksom på, at et flertal eller et mindretal i udvalget ikke altid vil afspejle et flertal/mindretal ved afstemning i Folketingssalen.

 Hans Andersen (V) Â  Anne‑Mette Winther Christiansen (V) Â  Gudrun Laub (V) nfmd.  Inger Beinov Støjberg (V) Â  Pia Kristensen (DF) fmd.  Mia Falkenberg (DF) Â  Tina Petersen (DF) Â  Tom Behnke (KF) Â  Per Ã˜rum Jørgensen (KF) Â  Mette Frederiksen (S) Â  Hüseyin Arac (S) Â  Lene Hansen (S) Â  Lise von Seelen (S) Â  Martin Lidegaard (RV) Â  Bente Dahl (RV) Â  Pernille Vigsø Bagge (SF) Â  Line Barfod (EL) 

Siumut, Tjóðveldisflokkurin, Fólkaflokkurin og Inuit Ataqatigiit havde ikke medlemmer i udvalget.

Folketingets sammensætning

 

Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)

52

 

Enhedslisten (EL)

6

Socialdemokratiet (S)

47

 

Siumut (SIU)

1

Dansk Folkeparti (DF)

24

 

Tjóðveldisflokkurin (TF)

1

Det Konservative Folkeparti (KF)

18

 

Fólkaflokkurin (FF)

1

Det Radikale Venstre (RV)

17

 

Inuit Ataqatigiit (IA)

1

Socialistisk Folkeparti (SF)

11

 

 

 

+++Bilag+++Bilag 1

Oversigt over bilag vedrørende L 80

17

Henvendelse af 16/1 2007 fra Realkreditrådet

18

Ændringsforslag fra socialministeren

19

Henvendelse af 16/1 2007 fra Organisationen af Selvejende Institutioner

20

1. udkast til tillægsbetænkning

21

Henvendelse af 18/1-07 fra Danmarks Lejerforening

22

Ændringsforslag, fra socialministeren

 

 

Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 80

123

Spm. om ministeren kan bekræfte, at det ikke vil være lovligt via lejekontrakten, at pålægge lejer i en friplejebolig, at skulle aflevere lejemålet nyistandsat, til socialministeren, og ministerens svar herpå

124

Spm. om ministeren kan foranstalte, at spørgsmålet om udbud, med særlig henblik på spørgsmålet om genudbud efter 10 år, forelægges kammeradvokaten m.v., til socialministeren, og ministerens svar herpå

125

Spm. om kommentar til henvendelse af 16/1 2007 fra Realkreditrådet, til socialministeren, og ministerens svar herpå

126

Spm. om kommentar til henvendelse af 16/1 2007 fra Organisationen af Selvejende Institutioner, og ministerens svar herpå

127

Spm. om teknisk bistand til et ændringsforslag, der sikre, at den sociale og lighedsorienterede boligpolitik fastholdes, til socialministeren, og ministerens svar herpå

128

Spm. om teknisk bistand til et ændringsforslag, der sikre, at de boligsøgende har ret til at få indsigt i ventelisten, på samme måde som kendes fra andelslovgivningen for andelshaverne, til socialministeren, og ministerens svar herpå

129

Spm. om teknisk bistand til et ændringsforslag, der sikre, at udlejer ikke kan udelukke boligsøgende, såfremt disse ikke deler et værdifællesskab med friplejeboligleverendøren, til socialministeren, og ministerens svar herpå

130

Spm. om teknisk bistand til et ændringsforslag, der sikre, at beboerrepræsentationen sikres indsigt og indflydelse på omkostninger knyttet til fastsættelsen af balancelejen, til socialministeren, og ministerens svar herpå

131

Spm. om teknisk bistand til et ændringsforslag, der sikre, at udlejer som i den alene boligform forpligtes til at udarbejde en vedligeholdelsesplan, til socialministeren, og ministerens svar herpå

132

Spm. om teknisk bistand til et ændringsforslag, der sikre, at rådgivningen af beboerne fremmes, ved at det anføres i loven, at beboerrepræsentationen har mulighed for den nødvendige rådgivningsbistand hertil, enten i form af et pårørenderåd og/eller en lejerorganisation, til socialministeren, og ministerens svar herpå

133

Spm. om teknisk bistand til et ændringsforslag, der sikre, at udlejer forpligtes til at tilbyde alle lejere erstatningsbolig ved opsigelse pga. ombygning uanset ejendomsform, til socialministeren, og ministerens svar herpå

134

Spm. om teknisk bistand til et ændringsforslag, der sikre, at lejerne individuelt og kollektivt kan nedlægge veto mod forbedringer af lejemålet, til socialministeren, og ministerens svar herpå

135

Spm. om teknisk bistand til et ændringsforslag, der sikre, at der skal tilbydes erstatningsbolig ved forbedringer, som medfører en lejeforhøjelse over 164 kr. pr. kvm. (2007 sats) jf. bestemmelserne i boligreguleringsloven og lejeloven, til socialministeren, og ministerens svar herpå

136

Spm. om teknisk bistand til et ændringsforslag, der sikre, at henlæggelserne til indvendig og udvendig vedligeholdelse og tekniske fornyelser ikke sker efter udlejers forgodtbefindende, til socialministeren, og ministerens svar herpå

137

Spm. om teknisk bistand til et ændringsforslag, der sikre, at alle lejere i bestående lejemål, uanset bebyggelsens udlejningsform og uanset om man er visiteret til en friplejebolig, sikres en kompenserende boligstøtte, til socialministeren, og ministerens svar herpå

138

Spm. om teknisk bistand til et ændringsforslag, der sikre, at alle lejere skal tilbydes samme vilkår, både når det gælder leje og øvrige vilkår (jf. boligreguleringslovens.§ 5. stk. 8)., til socialministeren, og ministerens svar herpå

139

Spm. om teknisk bistand til et ændringsforslag, der sikre, at offentligt støttede ombygninger og forbedringer mhp. dannelse af friplejeboliger ikke kan indregnes i en evt. senere modernisering efter boligreguleringslovens § 5 stk. 2, til socialministeren, og ministerens svar herpå

140

Spm. om teknisk bistand til et ændringsforslag, der sikre, at ukorrekt varslet husleje ikke kan kræves betalt, førend korrekt varsling er sket, til socialministeren, og ministerens svar herpå

141

Spm. om kommentar til henvendelse af 18/1-07 fra Danmarks Lejerforeninger, til socialministeren, og ministerens svar herpå

 

+++Bilag+++Bilag 2

2 af udvalgets spørgsmål til socialministeren og dennes svar herpå

Spørgsmålene og socialministerens svar er optrykt efter ønske fra S.

Spørgsmål 123:

Kan ministeren bekræfte, at det ikke vil være lovligt via lejekontrakten, at pålægge lejer i en friplejebolig, at skulle aflevere lejemålet nyistandsat?

Svar:

Det vil ikke være ulovligt at aftale, at friplejeboligen skal afleveres nyistandsat, men som anført i besvarelsen af spørgsmål 121 ad pkt. 14 vil en sådan aftale ikke give mening, da kravet om nyistandsættelse udelukkende vil være rettet til friplejeboligleverandøren, fordi denne efter loven har den indvendige vedligeholdelsespligt uden beløbsmæssige begrænsninger.

Spørgsmål 132:

Ministeren bedes yde teknisk bistand til et ændringsforslag, der sikrer, at rådgivningen af beboerne fremmes, ved at det anføres i loven, at beboerrepræsentationen har mulighed for den nødvendige rådgivningsbistand hertil, enten i form af et pårørenderåd og/eller en lejerorganisation.

Svar:

Et ændringsforslag kan udformes således:

Til § 34

1) I § 34, indsættes efter stk. 3, som nyt stykke:

»Stk. 4. Beboerrepræsentanterne kan beslutte at søge bistand i en lejerforening. Udlejeren kan ikke modsætte sig, at lejerforeningen som bistand for beboerrepræsentanter deltager med 1 repræsentant i forhandlinger om ejendommens forhold.«

Socialministerens kommentar til ændringsforslaget:

Den foreslåede bestemmelse er identisk med § 6, stk. 1, i bekendtgørelse om beboerrepræsentation, som allerede gælder for beboerrepræsentanter i friplejeboliger, jf. forslagets § 34, stk. 1. Jeg ser derfor ikke behov for ovenstående forslag til § 34, stk. 4.

Regeringen kan ikke støtte ændringsforslaget.