Socialministeriet
ebn, jhe, nih                                                                                               15. november 2006   Â
                                                                             Â
Høring om forslag til lov om friplejeboliger
Høring
Forslag til lov om friplejeboliger blev sendt i høring den 22. maj 2006 med svarfrist den 1. august 2006, kl. 12.00.
Socialministeriet har fået skriftlige høringssvar fra 52 organisationer, myndigheder mv.
Følgende organisationer, myndigheder har haft bemærkninger til lovforslaget: ÆldreboligrÃ¥det, Ældre Sagen, Danmarks Lejerforeninger, KL, Ældremobiliseringen, Organisationen af Selvejende Institutioner (OSI), Landsbyggefonden, Ankestyrelsen, Bygherreforeningen, Erhvervsorganisationen HTSi, Boligselskabernes Landsforening (BL), Domstolsstyrelsen, De Samvirkende Invalideorganisationer, Videnscenter for Hjerneskade, Kommunernes Revision, Jydske Grundejerforeninger, Center for Ligebehandling af Handicappede, Ejendomsforeningen Danmark, Alzheimerforeningen, RealkreditrÃ¥det, Indenrigs- og Sundhedsministeriet, Foreningen af Statsamtsjurister, PÃ¥rørendegruppen for Svage Ældre, Bosam, Foreningen til Fremskaffelse af Boliger for Ældre og Enlige, Dansk Handel & Service, Den Uvildige Konsulentordning pÃ¥ HandicapomrÃ¥det (DUKH), RÃ¥det for Frivilligt Socialt Arbejde, FinansrÃ¥det, AdvokatrÃ¥det, Socialpædagogernes Landsforbund, Erhvervs- og Selskabsstyrelsen, Sammenslutningen af ÆldrerÃ¥d i Danmark, Byggeskadefonden, Dansk SygeplejerÃ¥d, Skatteministeriet, KTO, Vestre Landsret, Østre Landsret, Finanstilsynet og Plejehjemmene Klokkebjerg og Bakkely.                 Â
Følgende organisationer, myndigheder mv. har svaret, at de ikke har bemærkninger til lovforslaget: Center for SmÃ¥ Handicapgrupper, RÃ¥det for Socialt Udsatte, Dansk SocialrÃ¥dgiverforening, Grundejernes Investeringsfond, Konkurrencestyrelsen, Datatilsynet, Integrationsministeriet, Foreningen af Statsautoriserede Revisorer, Arbejdsdirektoratet, Københavns Byret og Byggesocietetet.     Â
Høringssvarene er langt overvejende positive over for at udvide borgerens valgmuligheder på plejeboligområdet til at omfatte godkendte friplejeboliger, drevet af private leverandører. Flere høringsparter mener, at lovforslaget styrker grundlaget for offentligt-privat samspil ved levering af serviceydelser.
I høringssvarene er
en række forslag til tekniske præciseringer af lovforslaget. Disse forslag er
kun medtaget i det følgende i det omfang, de har væsentlig indholdsmæssig
betydning.
Høringsparterne har en række kommentarer og forslag til ændringer af lovforslaget,
der vil blive gennemgået og kommenteret nedenfor under punkt 1 og 2.
1. Kommentarer og forslag til ændringer af lovforslaget
1.1.
Certificering af friplejeboligleverandøren som serviceleverandør
1.1.1. Kvalitetskrav og fremgangsmåde ved certificeringen
1.1.2. Minimumskrav om personlig og praktisk hjælp
1.1.3. Leverandørkreds
1.1.4. Hjælpemidler og boligindretning efter serviceloven
1.1.5. Faglighed, kvalitet og specialiserede tilbud
1.2. Etablering af friplejeboliger
1.2.1. Lejede lokaler
1.2.2. Bygherrerolle
1.2.3. Finansiering og maksimumspriser
1.2.4. Kvotestørrelse og tildeling, herunder PR-moduler og konkurrence på pris
1.2.5. Krav til bygningen, herunder beliggenhed og kvalitetssikring
1.2.6. Byggeri i udlandet
1.3. Visitation og anvisning
Â
1. 4. Lejefastsættelse, bygningsdrift og beboerindskud
1.4.1. Balanceleje og forbedringsforhøjelser
1.4.2. Henlæggelser
1.4.3. Varslingsregler
1.4.4. Istandsættelse ved fraflytning
1.4.5. Klageadgang
1.4.6. Landsbyggefondens rolle
1.4.7. Betaling
af beboerindskud
1.4.8. Andre forslag vedrørende lejefastsættelse og bygningsdrift
1.5. Retssikkerhed
1.5.1. Retssikkerhed, vejledning og tilsyn med service
1.5.2. Embedslægetilsyn
1.5.3. Magtanvendelse og omsorgspligt
1.5.4. Klagemuligheder ved inddragelse af certifikation og støtte
1.5.5.
Dokumentation
1.6. Brugerinddragelse og beboerindflydelse
1.6.1. Brugerinddragelse
1.6.2. Tilkøb og borgerens egenfinansiering
1.6.3. Bruger- og pÃ¥rørenderÃ¥d       Â
1.7. Udbud og afhændelse mv.
     Â
1.8. Skattemæssige problemstillinger mv.
1.8.1. Skat på ydelsesstøtte og servicearealtilskud
1.8.2. Moms på service
1.8.3. Kompensationsbeløb til beboerne
1.8.4.
Præcisering af ejendommens værdi
1.9. Administrative konsekvenser for erhvervslivet
1.10. Bemyndigelsesbestemmelser
til socialministeren
2. Kommentarer til økonomi, administration og styring for det offentlige
2.1. Økonomi og
styring i kommunerne
2.2. Administration
1. Kommentarer og forslag til ændringer af
lovforslaget
1.1. Certificering af friplejeboligleverandøren som serviceleverandør
1.1.1. Kvalitetskrav
og fremgangsmåde ved certificeringen
Kommentar
Det er afgørende for kvaliteten af service og pleje i friplejeboligerne, at der
i kravene til certificeringen stilles krav til personalets sammensætning,
herunder i forhold til sundhedsfaglig ekspertise. Der vil i et samarbejde med
Indenrigs- og Sundhedsministeriet blive fastsat regler herom i en bekendtgørelse.
Høringssvaret har ikke
givet anledning til ændringer.
Kommentar
Det er ikke hjemmel i lovforslaget til at kræve gebyr for friplejeboligleverandørens
certificering.
Høringssvaret har ikke givet anledning til ændringer.
Kommentar
Ved fastsættelsen af yderligere regler for certificering vil der blive søgt inspiration i reglerne om godkendelse af leverandører på hjemmehjælpsområdet. Certifikationskravene til leverandørerne vil dog afhænge af de tilbud og den specialiseringsgrad, som friplejeboligleverandørerne ønsker at tilbyde.
Friplejeboligleverandøren skal levere de tilbud til beboerne, som den pågældende er
certificeret til, og som de pågældende er visiteret til. Hjælpen skal leveres i
overensstemmelse med serviceloven, herunder dens formål. Det indebærer bl.a.,
at hjælpen skal leveres under iagttagelse af borgerens selvbestemmelse. Inden
for disse rammer vil friplejeboligleverandøren have metodefrihed.
1.1.2.
Minimumskrav om personlig og praktisk hjælp
Kommentar
Kravet om, at en friplejeboligleverandør som minimum skal være certificeret til
at levere personlig og praktisk hjælp, skal ses i sammenhæng med, at borgeren
ikke har ret til at flytte i en friplejebolig, hvor friplejeboligleverandøren ikke
er certificeret til at levere de tilbud, som den pågældende har behov for.
Beliggenhedskommunens forsyningsansvar vedrørende serviceydelser kan derfor
først komme i spil i forbindelse med dennes revisitation. For friplejeboliger
etableret ved omdannelse forudsættes det, at omdannelsen ikke i sig selv
medfører træk på beliggenhedskommunens serviceydelser. Hvis de hidtidige
beboere har behov for tilbud, som friplejeboligleverandøren ikke er
certificeret til at levere, har beliggenhedskommunen dog forsyningsforpligtelsen
for disse tilbud. Â Â Â Â Â Â Â
Hvis borgeren under
opholdet i friplejeboligen får behov for yderligere hjælp, som
friplejeboligleverandøren ikke er certificeret til, vil det være
beliggenhedskommunen, der har forsyningsforpligtelsen. Det gælder allerede i
dag, at borgere med behov for en plejebolig kan flytte på tværs af
kommunegrænser og være omfattet af reglerne af mellemkommunal refusion.
Hovedparten af den hjælp, der gives i plejeboliger, er personlig og praktisk hjælp, når der ses på plejeboligområdet generelt. Hvis der, som betingelse for at kunne opnå certifikation, stilles et krav om, at friplejeboligleverandørerne skal kunne levere ydelser ud over personlig og praktisk hjælp, vil det afholde nogle kvalificerede ansøgere fra søge del i kvoten. En sådan begrænsning er ikke ønskelig.
Modellen er derfor
udtryk for en afvejning af hensyn til på den ene side kommunernes
myndighedstilrettelæggelse og ønsket om, at ordningen tiltrækker relevante
leverandører på den anden side.
Høringssvaret har ikke givet anledning til ændringer.
Kommentar
Kommunerne har ifølge serviceloven myndighedsansvaret for, at borgerne modtager
de ydelser, der er omfattet af loven. Det gælder uanset, om hjælpen leveres af
kommunale eller private leverandører. Dette myndighedsansvar fastholdes i lovforslaget.
Høringssvaret har ikke givet anledning til ændringer.
1.1.3. Leverandørkreds
Kommentar
Kravet om omdannelse af selvejende institutioner til erhvervsdrivende fonde var
indsat i lovforslaget i bestræbelser på at sikre ligelige konkurrencevilkår mellem
leverandørerne med hensyn til skat. Skatteministeriet har oplyst, at omdannelse
til erhvervsdrivende fonde ikke er afgørende for skattepligten. Efter drøftelser
med Erhvervs- og Selskabsstyrelsen og Skatteministeriet konstateres det, at der
ikke er grundlag for at stille krav om omdannelse af selvejende institutioner
til erhvervsdrivende fonde af hensyn til at sikre ligelige skattevilkår for
friplejeboligleverandører af hensyn til konkurrencen. Der er således
fradragsmuligheder til almennyttige formål i skattelovgivningen. Den mulighed
eksisterer også, hvis friplejeboligleverandøren etablerer sig som en fond, et
aktieselskab eller et anpartsselskab m.v. Lovforslaget er ændret. Det fremgår
af § 6 i lovforslaget, at friplejeboliger kan etableres af fysiske og juridiske
personer. Kravet om omdannelse af selvejende institutioner til erhvervsdrivende
fonde er derfor udgået af lovforslaget.
Kommentar
Som det fremgÃ¥r af de almindelige bemærkninger til lovforslaget, er formÃ¥let med forslaget bl.a. at give private adgang til at etablere og drive friplejeboliger i konkurrence med de kommunale plejeboligtilbud. â€Private†kan i denne sammenhæng være flere forskellige ejertyper, herunder enkeltmandsvirksomheder og aktieselskaber, men ikke almene boligorganisationer. SpørgsmÃ¥let om en udvidelse af boligorganisationernes virksomhedsomrÃ¥de til at omfatte friplejeboliger vil ikke blive behandlet i forbindelse med lovforslaget.
Høringssvaret har ikke givet anledning til ændringer.
1.1.4. Hjælpemidler
og boligindretning efter serviceloven
Kommentar
Hjælpemidler og boligindretning er ikke en del af friplejeboligtilbuddet.
Derfor indgår hjælpemidler og boligindretning ikke af § 5, stk. 2 og 3, i det
fremsatte lovforslag, der angiver hvilke tilbud efter serviceloven, som
friplejeboligleverandøren kan certificeres til at levere.
Spørgsmålet om, i
hvilket omfang friplejeboligleverandøren skal acceptere, at der foretages
boligindretning efter serviceloven, er reguleret i lejelovgivningen.
Det lægges til grund, at friplejeboligleverandøren ikke kan opsige lejeren med
den begrundelse, at denne modsætter sig brug af hjælpemidler, som er relevante
i forhold til det plejebehov, beboeren er visiteret til.
Høringssvaret har ikke givet anledning til ændringer.
1.1.5. Faglighed, kvalitet og specialiserede tilbud
Kommentar
Ved fastsættelse af krav til friplejeboligleverandørens certifikation vil der i
en bekendtgørelse blive taget højde for, at leverandørerne skal dokumentere at
have fagligt grundlag for at kunne levere de ydelser, der er omfattet af
certifikationen, herunder at de er i stand til at levere hjælpen med
udgangspunkt i den enkelte beboers behov. Herudover er der i § 7, stk. 1, i
lovforslaget indsat en bestemmelse om, at den, der ansøger om certifikation,
skal sandsynliggøre, at den pågældende vil kunne øve friplejeboligvirksomhed
forsvarligt og i overensstemmelse med kravene til friplejeboliger.
Â
Herudover har høringssvarene ikke givet anledning til
ændringer.
1.2. Etablering af friplejeboliger
1.2.1. Lejede lokaler
Kommentar
Det er nu i bemærkningerne til lovforslaget begrundet, hvorfor friplejeboliger
kun kan etableres i egne bygninger. Hvis friplejeboligleverandøren således skulle være lejer, ville
beboerne blive fremlejetagere. Et sådant forhold indebærer en ringere
retssikkerhed for beboerne i forhold til et almindeligt lejeforhold, idet beboerne
i fremlejeforhold i princippet må fraflytte, hvis lejeren – her
friplejeboligleverandøren – misligholder lejeaftalen med ejeren og derfor
bliver sagt op. Dette forhold accepteres i â€almindelige†fremlejeforhold, hvor
beboeren er klar over, at fremlejeforholdet er en midlertidig løsning på
boligbehovet, og hvor den pågældende kan bruge fremlejeperioden til at finde en
permanent bolig. For den personkreds, som friplejeboligforslaget retter sig
mod, ville det derimod være særdeles uhensigtsmæssigt, hvis beboerne ikke kunne
være sikre på at kunne blive boende. Hertil kommer det forhold, at en
fremlejemodel forudsætter, at lejeren/friplejeboligleverandøren har
afståelsesret (ret til at lade en anden lejer overtage lejeforholdet på
uændrede lejevilkår), og det ville være problematisk – om overhovedet muligt –
at sikre alle friplejeboligleverandører en sådan afståelsesret. Afståelsesretten
skulle i givet fald sikre, at en friplejeboligleverandør, som i forbindelse med
udbud mister retten til fortsat at levere plejen og omsorgen til beboerne, har
ret til at overdrage lejeforholdet til vinderen af udbuddet.
Høringssvaret har givet anledning til uddybning af bemærkningerne.
Â
1.2.2.
Bygherrerolle
· Bygherreforeningen finder, at når der skabes nye bygherreorganisationer, skal de professionaliseringsbestræbelser, som stat, kommuner og andre har arbejdet for på bygherreområdet igennem en årrække, tilgodeses. Bygherreforeningen foreslår derfor, at der stilles krav om juridisk og økonomisk adskillelse mellem plejedrift og bygningsdrift, herunder bygherreopgaven. Endelig foreslår Bygherreforeningen, at der tillige stilles krav om tildeling af bygherreopgave til professionelle bygherrer eller bygherrerådgivere med indsigt i støttet boligbyggeri.
Kommentar
Friplejeboliger vil blive opført med det formål at løse en serviceopgave. Det følger af bestemmelsen i lovforslagets § 2, at friplejeboliger ejes og drives af certificerede private leverandører som samme juridiske person uden for den kommunale boligforsyning.
Det er vigtigt, at
der også i denne del af det støttede byggeri sker en professionel varetagelse
af bygherre- og driftsherreopgaven. De foreslåede regler er derfor heller ikke
til hinder for, at friplejeboligleverandøren i forbindelse med projektering og
udførelse af byggeriet skaffer sig professionel bistand fra bygherrerådgiver
eller anden rådgiver. Særligt bemærkes, at byggeri af friplejeboliger vil blive
omfattet af Byggeskadefonden og således blive omfattet af samme forskrifter og
regler om f.eks. kvalitetssikring og drift som andre støttede boligbyggerier,
jf. afsnit 1.2.5.
Høringssvaret har ikke givet anledning til ændringer.
1.2.3. Finansiering og maksimumspriser
Kommentar
For ikke at skulle indføre nye støtteformer er det besluttet, at der – ligesom til almene boliger - skal gives statsstøtte i form af ydelsesstøtte til de boliger, der etableres under kvote A. Derfor kræves det, at den del af anskaffelsessummen, der skal finansieres med lån, bliver finansieret med realkreditlån ligesom almene boliger. For at sikre så lave langsigtede finansieringsomkostninger som muligt bemyndiges socialministeren til – også ligesom for almene boliger - at fastsætte nærmere regler om, hvilke realkreditlån der kan optages.
For de boliger, som etableres ved nybyggeri og ombygning under kvote B, bestemmer friplejeboligleverandøren selv finansieringsformen, da der ikke ydes offentlig støtte til etableringen.
Høringssvaret har ikke givet anledning til ændringer.
Kommentar
Maksimumsbeløbet blev indført for at undgå meget dyrt alment byggeri – og dermed en meget høj leje. Højere anskaffelsesudgifter ville således med de nugældende finansieringsregler medføre højere husleje.
For de nye friplejeboliger er den maksimale husleje lagt fast, idet der ikke kan opkræves en højere leje end en leje baseret på maksimumsbeløbet for alment nybyggeri. Dette indebærer, at den del af anskaffelsessummen, der evt. overstiger maksimumsbeløbet, må finansieres af friplejeboligleverandøren selv. Hvis en friplejeboligleverandør opfører et meget dyrt byggeri, betyder det således ikke, at lejen bliver tilsvarende høj.
Denne forskel
bevirker, at der ikke kan gives tilladelse til, at de almene boligorganisationer
kan fravige maksimumsbeløbet.
Høringssvaret har ikke givet anledning til ændringer.
a) Debitorskifte i forbindelse med afhændelse.
b) Den øgede risiko for realkreditinstituttet ved ibrugtagelse til anden anvendelse end friplejeboliger samt ved tilbagekaldelse af certificering og støttetilsagn.
c) Matrikulær opdeling/ejerlejlighedsopdeling af boligdel og serviceareal.
Ad a): Realkreditrådet bemærker til afhændelse af friplejeboligbebyggelse efter udbud og frivillig afhændelse til fortsat anvendelse som friplejeboligbebyggelse, at realkreditlån som udgangspunkt forfalder til indfrielse ved ejerskifte ifølge bestemmelserne i pantebrevsformular B, stk. 9, pkt. f, og at realkreditinstitutterne må forbeholde sig retten til at kræve indfrielse i forbindelse med ejerskifte.
Kommentar
Det långivende realkreditinstitut er ikke forpligtet til at acceptere et debitorskifte. Da det støttede realkreditlån, der finansierer 84 pct. af byggeriets anskaffelsessum, ledsages af en statsgaranti for den del af lånet, der har pantesikkerhed ud over 65 pct. af ejendommens værdi, forventes dette forhold ikke at give anledning til problemer.
Høringssvaret har ikke givet anledning til ændringer.
Ad b): Realkreditrådet bemærker, at ibrugtagelse til anden anvendelse end friplejeboliger samt tilbagekaldelse af certifikation og støttetilsagn indebærer en forøget kreditrisiko for det långivende realkreditinstitut. Realkreditrådet ønsker i den forbindelse indsat en bestemmelse i lovforslaget, hvorefter det långivende realkreditinstitut skal kunne opsige realkreditlånet, inden garantien bortfalder.
Kommentar
Lovforslaget er ændret, således at der er indsat en bestemmelse, hvorefter realkreditinstituttet kan opsige realkreditlån i forbindelse med socialministerens godkendelse af ibrugtagelse til anden anvendelse. Tilbagekaldelse af certifikation har ikke givet anledning til ændringer.
Socialministeren
vil fremsætte ændringsforslag til friplejeboliglovforslaget, hvorefter realkreditinstituttet
kan opsige realkreditlån i forbindelse med tilbagekaldelse af støttetilsagn.
Ad c) Realkreditrådet bemærker, at det må forventes, at realkreditinstitutterne af kreditmæssige grunde vil stille krav om matrikulær opdeling/ejerlejlighedsopdeling mellem boligdel og serviceareal.
Kommentar
Lovforslaget er ændret, sÃ¥ledes at friplejeboliger, der etableres efter kvote A (ved nybyggeri eller ombygning med støtte), ikke mÃ¥ ligge i samme ejendom som de tilhørende servicearealer. Herved sikres, at anskaffelsessummerne for henholdsvis boliger og serviceareal holdes adskilte, sÃ¥ledes at støtten gives til den â€rigtige†anskaffelsessum.
Herudover nødvendiggør Realkreditrådets høringssvar, at det skal være muligt at sikre denne adskillelse i alle friplejeboligejendomme. Den gældende ejerlejlighedslov indeholder ikke hjemmel til ejerlejlighedsopdeling af alle de ejendomme, som kan blive til friplejeboligejendomme via ombygning eller omdannelse.
Høringssvaret har
derfor givet anledning til, at ejerlejlighedsloven foreslås ændret efter aftale
med økonomi- og erhvervsministeren, jf. lovforslagets § l07.
1.2.4. Kvotestørrelse og tildeling, herunder PR-moduler og konkurrence på pris
Kommentar
Det har ved udformningen af lovforslaget været et vigtigt hensyn, at de
forskellige udbydere af friplejeboliger motiveres til at bygge effektivt og
omkostningsbevidst, således at der sikres de lavest mulige byggeomkostninger.
Kvaliteten i
friplejeboligerne sikres via certifikationssystemet og det kommunale tilsyn. Efter
lovforslaget får kommunalbestyrelserne pligt til at offentliggøre de tilsynsrapporter,
der bliver udarbejdet af kommunalbestyrelsen efter tilsynsbesøg.
På den baggrund vil priskonkurrencen udfolde sig på grundlag af ensartede kvalitetskrav, hvorfor der ikke skønnes at være risiko for, at kvaliteten konkurreres ned.
Konkurrence på pris
gør det endvidere muligt at prioritere ansøgerne efter objektive kriterier ved
ansøgninger om at få del i kvoten.
Der er ikke fastsat et maksimum for, hvor mange boliger en friplejeboligbebyggelse
må omfatte. Dette svarer til reglerne i almenboligloven om etablering af almene
plejeboliger. Der er her med lovforslaget tilstræbt en parallelitet mellem de
to regelsæt.
Det vurderes, at
borgeren ikke vil vælge en friplejebolig, hvis den ikke fremstår som et
positivt alternativ til den kommunale boligforsyning. Store institutionsmiljøer
vil næppe være attraktive for borgere, som ønsker at bo i friplejebolig. Friplejeboligleverandørerne
er afhængige af, at borgerne vælger friplejeboligerne, ellers får de ingen
indtjening.
Høringssvarene har ikke givet anledning til ændringer.
Kommentar
Friplejeboligleverandørerne vil blive afregnet til takster, der svarer til
gennemsnittet af kommunernes omkostninger ved tilsvarende tilbud via indførelsen
af et PR-modulsystem. Dette system vil sikre lige konkurrence mellem kommunale
leverandører og friplejeboligleverandører og vil afspejle omkostningerne for
tilsvarende kommunale plejeboliger. Der ses ikke noget administrativt formål
med en differentiering af afregningen mellem pleje m.v. og servicearealer.
Tværtimod vil en sondring gøre systemet unødigt komplekst.
Høringssvarene har ikke
givet anledning til ændringer.
Kommentar
Den valgte kvotestørrelse på 500 boliger er fastsat ud fra
en vurdering af potentialet for ordningens udbredelse. I vurderingen er indgået
udbredelsen af de allerede eksisterende friplejehjem samt det antal
boliger/institutioner på landsplan, der vil have mulighed for at omdanne
sig til friplejebolig under ordningen. Potentialet for omdannelse er undersøgt
for ordningens målgruppe, dvs. selvejende institutioner for ældre og personer
med varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne og de øvrige boformer
ordningen omfatter. I vurderingen indgår desuden nedgangen i antallet af selvejende
botilbud i perioden 2000-2004, hvoraf nogle er lukket som følge af bortfald af
driftsoverenskomster med kommunerne. Kvotens størrelse er således fastsat ud
fra en vurdering af efterspørgslen efter en ordning for friplejeboliger.
Kommentar
For ældreboliger med tilhørende servicearealer, der er etableret efter
ældreboligloven eller almenboligloven, som i dag drives med individuelle
aftaler med forskellige kommuner, er der ikke regler om, hvor længe de individuelle
aftaler kan fortsætte. Disse boliger er ikke omfattet af plejehjemsbekendtgørelsen
og bliver derfor heller ikke ramt af, at dispensationsbestemmelsen alene giver
mulighed for videreførelse som friplejehjem indtil den 1. januar 2010.
Høringssvaret har ikke givet anledning til ændringer.
Kommentar
Indenrigs- og Sundhedsministeriet har oplyst, at en kommune i almindelighed kan
modtage gaver til brug for varetagelse af kommunale opgaver. En selvejende institution
kan således donere en gave (i form af et kontant beløb svarende til og med
henblik på efterfølgende anvendelse som kommunal grundkapital i projekt omfattende
almene ældreboliger tilhørende en selvejende institution) til en kommune. Da
omhandlede beløb er en gave, vil en eventuel omdannelse af den selvejende
almene institution til friplejeboliger indebære tilbagebetaling af omhandlede
beløb (den kommunale grundkapital) til kommunen, jf. lovforslagets almindelige
bemærkninger, pkt. 2.8.
Høringssvaret har ikke givet anledning til ændringer.
Kommentar
Lovforslagets § 10, stk. 1, hvorefter der ikke kan meddeles tilsagn om støtte
til ombygning af eksisterende ejendomme, som er opført med offentlig støtte,
følger det gældende princip om ikke at give støtte til allerede støttede
ejendomme. Der vurderes ikke at være tilstrækkeligt grundlag for at fravige
dette princip. De omhandlede plejehjem har mulighed for at blive
friplejeboligejendomme enten via ombygning uden offentlig støtte eller via
omdannelse, hvis kravene herfor er opfyldt.
Høringssvaret har ikke givet anledning til ændringer.
Kommentar
Det skal indledningsvist understreges, at det er den kommunale afgørelse, der
er afgørende for den hjælp, som borgeren skal modtage. PR-modulsystemet er et afregningssystem
mellem den visiterende kommune og friplejeboligleverandøren. Der er tale om et landsdækkende
takstsystem, der udtrykker omkostningerne forbundet med plejen, og som vil
blive fastsat på baggrund af en stikprøveundersøgelse ud fra kommunernes
udgifter til at levere de tilsvarende ydelser. Det landsdækkende modulsystemssystem
og de tilhørende takster forventes at blive endeligt udviklet i foråret 2007.
Afregningssystemet skal på den ene side afspejle omkostningerne ved et givent
behov for pleje og omsorg og på den anden side være anvendeligt som
udgangspunkt for den kommunale betaling til friplejeboligleverandøren.
Høringssvaret har ikke givet anledning til ændringer.  Â
Kommentar
Modulsystemet, der skal bruges til afregning mellem kommunen og friplejeboligleverandøren,
vil komme til at omfatte de tilbud efter serviceloven, som friplejeboligleverandører
kan certificeres til at levere, jf. § 5, stk. 2 og 3, i lovforslaget. Disse
tilbud kan omfatte ydelser, som borgeren er visiteret til på baggrund af såvel
fysiske som psykiske funktionsnedsættelser, herunder til behandlings- og genoptræningstilbud.
Modulsystemet og det tilhørende takstsystems præcise udformning vil blive
udviklet på grundlag af en undersøgelse af de faktiske forhold hos et repræsentativt
udsnit af de nuværende kommunale plejehjem/plejeboliger. Igen skal det dog understreges,
at friplejeboligleverandøren skal levere den nødvendige hjælp til borgeren i
overensstemmelse med afgørelsen.
Høringssvaret har ikke givet anledning til ændringer.
1.2.5. Krav til bygningen,
herunder beliggenhed og kvalitetssikring
Kommentar
Alle friplejeboliger skal være egnede som friplejeboliger – uanset om de etableres ved nybyggeri, ombygning eller omdannelse, og uanset om etableringen sker med eller uden offentlig støtte.
Friplejeboliger etableret ved nybyggeri eller ombygning (såvel med som uden offentlig støtte) skal opfylde indretningskravene til almene ældreboliger, jf. almenboliglovens § 110. Boligerne skal derfor med hensyn til udstyr, udformning og adgangsforhold være særligt indrettet til brug for ældre og personer med handicap, herunder kørestolsbrugere. Det er i den forbindelse et ufravigeligt krav, at alle boliger har selvstændigt toilet og bad, og at der fra den enkelte bolig døgnet rundt kan tilkaldes hurtig bistand.
Hver bolig skal som udgangspunkt være forsynet med selvstændigt køkken, men socialministeren kan dog i særlige tilfælde beslutte, at friplejeboliger ikke forsynes med selvstændigt køkken.
Socialministeren kan endvidere i særlige tilfælde, hvor ejendommens indretning gør det nødvendigt, tillade, at der ved etablering af friplejeboliger ved ombygning af eksisterende ejendom ikke installeres elevator.
Med hensyn til de friplejeboliger, som etableres ved omdannelse, bemærkes, at det er en forudsætning for omdannelsen, at boligerne er egnede som friplejeboliger. Det er præciseret i bemærkningerne til lovforslagets § 25, stk. 2, at dette indebærer, at boligerne skal være særligt indrettet for ældre og handicappede, herunder kørestolsbrugere. Det er ikke hensigten, at selve omdannelsen generelt skal indebære skærpede krav til indretningen, og derfor stilles der ikke krav om installering af elevator. Med denne præcisering giver høringssvarene herudover ikke anledning til ændringer.
For så vidt angår
Alzheimerforeningens bemærkning om, at boligens beliggenhed og indretning bør
indgå i vurderingen af leverandørtilbuddene henvises til pkt. 1.2.4.
Â
Kommentar
De gældende regler for almene boliger om kvalitetssikring m.v. vil gennem ændringer af relevante bekendtgørelser komme til at gælde også for friplejeboligerne.
Høringssvaret har
ikke givet anledning til ændringer.
Â
Kommentar
Det følger af definitionsbestemmelsen, at boligerne med tilhørende servicearealer
er for personer med behov for omfattende service og pleje efter lov om social
service. Borgeren vil derfor modtage den service og pleje, som borgeren efter
serviceloven er berettiget til på baggrund af den kommunale visitation til
service og pleje. En henvisning til almenboliglovens § 5 vil derfor være uden
reelt indhold.
Høringssvaret har ikke givet anledning til ændringer.
1.2.6. Byggeri i
udlandet
Kommentar
Det er hensigten med lovforslaget, at beboernes vilkår i friplejeboligerne skal
svare til de vilkår, som beboere i kommunale plejeboliger har. Det kan ikke
opnås, hvis boligerne etableres i udlandet. Forslaget er derfor udformet som en
national ordning. Det kommunale tilsyn vil ikke kunne opretholdes, hvis friplejeboligerne
etableres i udlandet.
Høringssvaret har ikke givet anledning til ændringer.
1.3. Visitation og anvisning
Kommentar
Med forslaget etableres et privat alternativ til den kommunale plejeboligforsyning.
Det ligger derfor i sagens natur, at friplejeboligleverandøren som ejer af
bygningerne frit kan vælge, hvem den pågældende vil udleje til inden for målgruppen.
Der skønnes ikke at være risiko for, at friplejeboligleverandøren fravælger de
svageste. Friplejeboligleverandørerne skal leve af, at borgerne vælger friplejeboligerne.
Hertil kommer, at der vil ske afregning i forhold til plejetyngde mv. Afregningssystemet
indebærer, at friplejeboligleverandørerne ikke har incitament til at fravælge
de svageste. Endelig vil friplejeboligleverandørerne være tvunget til at levere
service og udleje boliger til de svageste, da ændringer i beboerens plejebehov efter
indflytningen ikke er lovlig opsigelsesgrund. Det vil sige, at friplejeboligleverandøren
under alle omstændigheder vil komme til at levere personlig og praktisk hjælp
til de svageste i takt med, at funktionsniveauet falder for de enkelte beboere.
PÃ¥ den baggrund er der ikke grundlag for en beslutning om, at Styrelsen for
Specialrådgivning og Social Service skal følge friplejeboligleverandørernes
brug af anvisningsretten. PÃ¥ samme baggrund er der heller ikke grundlag for en
beslutning om, at kommunerne skal føre kontrol med friplejeboligleverandørens
brug af anvisningsretten.
Det nationale PR-takstsystem bliver et afregningssystem, der skal anvendes mellem
kommunen og friplejeboligleverandøren. Afregningssystemet er derfor borgeren
uvedkommende. Desuden vil friplejeboligleverandøren vanskeligt kunne være uenig
i kommunens udmåling af hjælpen i forhold til den konkrete borger. Friplejeboligleverandøren kan ikke uden fuldmagt fra borgeren kræve oplysninger om den pågældende.
Det er i bemærkningerne til § 3, stk. 3, præciseret, at kommunens vurdering af,
om friplejeboligleverandøren kan levere de tilbud, som borgeren har behov for,
skal bedømmes ud fra borgerens situation på indflytningstidspunktet. Personer
med progredierende lidelser har der de samme muligheder for at vælge en friplejebolig
som andre.
Med denne
præcisering har høringssvaret ikke givet anledning til ændringer.
Kommentar
Som udgangspunkt skal friplejeboligleverandøren kunne levere personlig og praktisk
hjælp uanset plejetyngde. Der kan være tilfælde, hvor borgeren har behov for en
specialiseret indsats. I forbindelse med visitationen skal kommunen derfor vurdere,
om den friplejeboligleverandør, som borgeren ønsker, er certificeret til at
levere de ydelser, som borgeren har behov for. Ifølge lovforslagets § 3, stk.
3, er retten til at vælge en friplejebolig betinget af, at
friplejeboligleverandøren er certificeret til at levere alle de tilbud, som
kommunen har truffet afgørelse om, at borgeren skal tilbydes. Denne bestemmelse
skal ses i sammenhæng med § 5, stk. 2 og 3, om de tilbud, som friplejeboligleverandøren
kan certificeres til at levere. Kommunalbestyrelsen skal træffe afgørelse om,
at borgeren ikke kan vælge en friplejebolig i den pågældendes bebyggelse, hvis friplejeboligleverandøren
ikke er certificeret til at levere de ydelser, som kommunen har vurderet, at borgeren
har behov for, og som falder inden for § 5, stk. 2 og 3. Kommunalbestyrelsen
kan ikke træffe afgørelse om, at betingelsen i § 5, stk. 3, ikke er opfyldt,
hvis borgeren har behov for tilbud, som friplejeboligleverandøren ikke kan
certificeres til at levere, jf. § 5, stk. 2 og 3. Det kunne f.eks. være tilbud
om hjælpemidler, jf. servicelovens § 112, eller beskyttet beskæftigelse, jf.
servicelovens § 103.
Høringssvaret har givet anledning til præciseringer af bemærkningerne til lovforslaget
på dette punkt.
Kommentar
Kommunerne skal som led i deres rådgivnings- og vejledningsforpligtelse informere
om borgerens adgang til vælge en friplejebolig. I lighed med f.eks. hjemmehjælpsområdet
vil markedsføringsinitiativer være friplejeboligleverandørernes eget anliggende.
Der er således ikke adgang til, at privates markedsføringsinitiativer reguleres
af det offentlige.
Høringssvaret har ikke givet anledning til ændringer.
Kommentar
Det fremgår af § 35,
stk. 1, i lovforslaget, at friplejeboliger kun kan udlejes til personer, der er
visiteret til en plejebolig eller lignende boligform af kommunen. Friplejeboligleverandørerne
må dog gerne udleje til personer, som efter lejelovgivningen er berettigede til
at fortsætte lejemålet efter en visiteret friplejeboliglejer.
Der er intet til
hinder for, at en friplejeboligleverandør udøver anden virksomhed, f.eks.
privat udlejningsvirksomhed i det omfang, denne virksomhed er økonomisk klart
adskilt fra friplejeboligvirksomheden. Der er heller intet til hinder for, at
denne anden virksomhed ligger i samme kompleks som friplejeboligejendommen, men
de 2 virksomheder skal ligge i 2 særskilte ejendomme – enten på 2 matrikelnumre
eller i hver sin ejerlejlighed. Derved holdes økonomien i
friplejeboligejendommen klart adskilt fra friplejeboligleverandørens øvrige
virksomhed.
Høringssvaret har ikke givet anledning til ændringer.
                                               Â
Kommentar
Konverteringen af afgørelsen til PR-modulsystemet er alene et sagsbehandlingsskridt
i forholdet mellem kommunen og friplejeboligleverandøren. Konverteringen har
ingen retsvirkning over for borgeren. Da eventuel uenighed om konvertering
alene er et anliggende mellem friplejeboligleverandøren og kommunen, må den ikke
påvirke plejeindsatsen over for borgeren. Der er således ikke tale om en afgørelse
for borgeren, og dermed ligger uenigheder mellem kommunen og friplejeboligleverandøren
om afregningen uden for det sociale nævns kompetence.
Høringssvaret har ikke givet anledning til ændringer.
Kommentar
Kommunalbestyrelsen
skal som myndighed løbende følge de enkelte sager bl.a. for se, om der er behov
for mere eller mindre af den samme hjælp eller andre former for hjælp. Det er
kommunen, der vurderer, om der er behov for at ændre på udmålingen af hjælpen
til den enkelte borger. Kommunen skal derfor tage stilling til, om en henvendelse
fra friplejeboligleverandøren om ændringer i borgerens tilstand får betydning
for tildelingen af hjælpen.
Høringssvaret har ikke givet anledning til ændringer.
1. 4.
Lejefastsættelse, bygningsdrift og beboerindskud
1.4.1. Balanceleje og forbedringsforhøjelser
Kommentar
Det følger af forslagets almindelige bemærkninger, at begrundelsen for at fastsætte lejen i friplejeboliger på baggrund af balancelejeprincippet er, at lejeniveauet skal være sammenligneligt med almene plejeboliger, hvor lejen ligeledes fastsættes ud fra balancelejeprincippet.
Udformningen af forslagets regler om balanceleje er i vid udstrækning baseret på almenlejelovens regler herom. Det er ikke fundet hensigtsmæssigt at basere balancelejereglerne for friplejeboliger på boligreguleringslovens omkostningsbestemte lejefastsættelsesregler, idet reglerne i boligreguleringsloven tager udgangspunkt i en lejefastsættelse, hvor der indregnes et afkast for udlejeren, og hvor kapitaludgifter ikke indgår i lejeberegningen. Regler om omkostningsbestemt leje vil således ikke uden væsentlige modifikationer kunne anvendes på friplejeboliger.
Hertil kommer, at de særlige indsigts- og indsigelsesmuligheder, som boligreguleringsloven giver lejerne i forhold til f.eks. lejefastsættelsen og -reguleringen, er begrundet i både lejernes og den almindelige interesse i at sikre lejereguleringens effektivitet. Det bemærkes, at lejeboliger omfattet af boligreguleringsloven ikke ligesom friplejeboliger er omfattet af et myndighedstilsyn.
De muligheder, som lejere i almene boliger har for at føre kontrol med og øve indflydelse pÃ¥ lejefastsættelsen, er baseret pÃ¥ de beboerdemokratiske regler i almenboligloven og de organer, der er særegne for strukturen inden for den almene sektor, herunder repræsentantskabet, organisationsbestyrelsen, afdelingsbestyrelsen og afdelingsmødet.Â
Da der i forslaget er tale om private friplejeboliger, er der i sagens natur ikke mulighed for at tillægge lejere i friplejeboliger de samme beboerdemokratiske indsigts- og kontrolmuligheder med hensyn til huslejedannelsen, som lejere i almene boliger har. Da friplejeboliger imidlertid skal være omfattet af lejelovens regler i det omfang, særlige hensyn ikke taler imod, er der heller ikke grundlag for at begrænse beboernes adgang til at etablere beboerrepræsentation i ejendomme med friplejeboliger.
Lejerne i friplejeboliger kan således ikke anvende almenboliglovens beboerdemokratiske regler eller boligreguleringslovens kontrolforanstaltninger i tilknytning til lejefastsættelsen. Der er imidlertid efter forslaget mulighed for at varetage lejernes og samfundsmæssige interesser i at øve indflydelse på og have indsigt med udviklingen i lejeniveauet og driften. I forslagets kapitel 7 og 10 er der således, som supplement til lejelovens almindelige bestemmelser, fastsat regler om (a) grundlaget for lejeberegningen, og (b) reguleringen heraf, samt om (c) tilsyn og kontrol med udlejerens lejeberegning, således at lejerne og det offentlige har mulighed for indflydelse på og indsigt i denne sammenhæng.
(a) Som det følger af forslaget kan udlejeren fastsætte den samlede leje således, at indtægterne herfra giver udlejeren mulighed for at afholde kapitaludgifter og driftsudgifter, herunder henlæggelser til vedligeholdelse, som omtales under pkt. 1.4.2.
I BOSAM´s høringssvar er det påpeget, at det ikke i forslagets § 42, stk. 2, om driftsudgifter er nævnt, at driftsudgifterne skal være nødvendige, sådan som det er tilfældet i forbindelse med beregning af omkostningsbestemt leje. Ved nødvendige driftsudgifter forstås, ifølge praksis vedrørende boligreguleringslovens § 8, udgifter, der er rimelige og sædvanlige for driften.
Det er efter ministeriets opfattelse hensigtsmæssigt, at kun nødvendige driftsudgifter indgår i huslejeberegningen. Der er derfor efter friplejeboligloven hjemmel til at afvise urimelige og usædvanlige udgifter. I forlængelse heraf er det præciseret i lovforslaget, at udgifter, der indgår i balancelejen, skal være nødvendige for driften.
(b) Lejeforhøjelser, der er nødvendige for, at udlejeren kan afholde kapital- og driftsudgifter, skal varsles overfor lejerne. Varslingsreglerne omtales nærmere under pkt. 1.4.3. Som led i varslingen sikres lejerne oplysninger om årsagen til forhøjelsen, forhøjelsens beregning, forhøjelsens størrelse angivet i kr. pr. måned for den pågældende lejer og om muligheden for at gøre indsigelse mod forhøjelsen. Når lejeren vurderer en varslet lejeforhøjelse, herunder om der er baggrund for at få denne prøvet ved huslejenævnet, vil vedkommende råde over det seneste årsregnskab for friplejeboligerne. Der vil således løbende være mulighed for at følge udviklingen i driftsudgifterne mv., og som følge heraf vurdere, om udviklingen heri giver anledning til betænkeligheder.
(c) Det følger af forlagets kapitel 10, at der som led i kommunernes tilsyn med friplejeboligernes drift og økonomi skal tilgå både kommune og lejere årsregnskab for friplejeboligerne. Kommunen skal gennemgå regnskabet kritisk, og den kan forlange yderligere oplysninger udleveret med henblik på at sikre sig, at der ikke opstår overskud ved udlejningsvirksomheden.
Ud over ovennævnte mulighed for indsigt med ejendommens drift, der automatisk tilgår den enkelte lejer og kommunen hvert år, har en eventuel beboerrepræsentation mulighed for at drøfte forhold omkring ejendommens drift med udlejeren efter lejelovens regler herom. Beboerrepræsentationen skal for eksempel hvert år indkaldes til en gennemgang af ejendommens bygninger med henblik på efterfølgende at drøfte og fastlægge en vedligeholdelsesplan for ejendommen. Beboerrepræsentanterne har derfor gode forudsætninger for at gå i dialog med udlejeren om hensigtsmæssig henlæggelse til vedligeholdelse, ligesom forudsætningerne for at give kommunen relevante oplysninger til brug for udførelse af tilsynet er gode. Der henvises i øvrigt pkt. 1.4.2. om henlæggelser.
I det omfang en udlejer af friplejeboliger mod forventning ikke skulle være parat til at udlevere efterspurgte oplysninger af betydning for lejefastsættelsen, herunder dokumentation for driftsudgifter, til lejerne eller disses repræsentanter, vil der som udgangspunkt kunne forlanges indsigt i relevante oplysninger, der er tilgået kommunen som led i tilsynet, ligesom sådanne oplysninger må antages at blive forlangt udleveret i tilfælde af, at huslejenævnet anmodes om at behandle tvister om lejefastsættelse og -regulering. Behandling af tvister omtales nærmere under pkt. 1.4.6.
Det er vurderingen, at lovforslaget sikrer både lejere og kommune tilstrækkelige muligheder for at få indsigt i grundlaget for lejefastsættelsen og -reguleringen, ligesom det offentliges sanktionsmuligheder kombineret med tvistebehandlingssystemet sikrer hensynet til interessen i en effektiv efterlevelse af regelsættet.
I forslaget præciseres, at udgifter, der indgår i balancelejen, skal være nødvendige for driften. Herudover giver høringssvarene ikke anledning til ændringer.
Kommentar
Det vurderes at være hensigtsmæssigt, at der ud over de i § 40, stk. 2, nævnte henlæggelser, ikke bør være mulighed for at indregne tab ved lejeledighed i balancelejen. Af bestemmelsen følger, at udlejer til tab ved lejeledighed og fraflytninger kan henlægge højest 2 pct. af ejendommens samlede driftsudgifter. Som reglen er udformet i forslaget, yder den udlejer en rimelig sikkerhed mod tab ved lejeledighed, ligesom den sikrer lejerne, at udlejeren er motiveret til at udfolde bestræbelser med henblik på at opnå, at friplejeboligerne så vidt muligt er udlejet.
Tilsvarende betragtninger gør sig også gældende i forhold til den i § 48, stk. 3, beskrevne bestemmelse, hvoraf følger, at forbrugsafhængige ydelser, som på grund af udlejers forsømmelser ikke kan opkræves over regnskaberne for vand eller varme og varmt vand, ikke kan indgå i balancelejen. Med reglerne om forbrugsregnskaber i lejelovens kapitel VII og VII B er udlejeren sikret mulighed for på en hensigtsmæssig måde at opkræve betaling for levering af forbrugsafhængige ydelser, og med den foreslåede bestemmelse er lejerne sikret, at udlejeren er motiveret for at anvende regnskabsreglerne behørigt. Bestemmelsen ses i øvrigt ikke at stille udlejeren ringere, end hvis lejeforholdet var omfattet af den private lejelovgivnings andre lejefastsættelsesregler.
Jydske Grundejerforeningers bemærkninger vedrørende reglerne om lejefastsættelse giver ikke anledning til at foretage ændringer i forslaget.
Kommentar
Lejefordelingen forudsættes at ske på baggrund af de enkelte boligers indbyrdes værdi. Det vil efter ministeriets opfattelse være mest naturligt, hvis denne brugsværdifordeling vejledende tager udgangspunkt i den for almene boliger kendte fremgangsmåde, således at der tages udgangspunkt i boligernes indbyrdes størrelse. Der henvises til kapitel 17.2. i vejledning om drift af almene boliger mv. fra 1996.
Hvorvidt forbedringer foretaget af en lejer i en ejendom, der omdannes til friplejeboliger, skal indgå i brugsværdivurderingen i tilknytning til friplejeboligerne, må bero på, hvordan der efter de almindelig gældende regler bliver gjort op med disse forbedringer i forbindelse med det oprindelige lejeforholds afvikling. I det omfang udlejer overtager forbedringerne, som f.eks. udførte råderetsarbejder, vil disse skulle inddrages i forbindelse med i brugsværdivurderingen.
Jydske Grundejerforeningers og BOSAM´s bemærkninger giver ikke anledning til at foretage ændringer i forslaget.
Kommentar
Varslingen af forbedringsforhøjelsen skal gennemføres efter retningsliner, der svarer til de i almenlejeloven gældende. Hvad angår grundlaget for udlejerens ret til at gennemføre forbedringer og grundlaget for beregningen af en forbedringsforhøjelse er der derimod i forslaget fastsat retningsliner, der tager afsæt i den private lejelovs regler herom. I forhold til lejelovens almindelige regler er der dog foretaget den væsentlige modifikation, at forbedringsforhøjelsen ikke er stedsevarende. Sidstnævnte modifikation er foretaget med den begrundelse, at en friplejeboligleverandørs drift af boligdelen skal ske på non profit basis.
Som det fremgår af bemærkningerne til forslagets § 48, stk. 4, opgøres en forbedringsforhøjelse på grundlag af de udgifter, som udlejeren har haft til at finansiere den del af arbejdet, der har givet det lejede en øget brugsværdi. Det fremgår endvidere, at en forbedringsforhøjelse, der er finansieret ved låneoptagelse, bortfalder, når lånet er tilbagebetalt. Hvis udlejer ikke har finansieret forbedringsarbejdet ved optagelse af lån, kan der ved beregning af forbedringsforhøjelsen indgå et beløb, der svarer til almindelige finansieringsomkostninger.
Beboerrepræsentationen i friplejeboliger skal i overensstemmelse med lejelovens almindelige regler herom i en 3-ugers periode have mulighed for at ytre sig om forbedringsarbejder, som udlejeren påtænker at iværksætte.
Herudover har lejere og beboerrepræsentanter i friplejeboliger – modsat lejere i almene lejeboliger – mulighed for at gøre indsigelse mod udlejerens varslede forbedringsforhøjelse, således at udlejeren skal indbringe tvisten for huslejenævnet, hvis udlejeren ønsker at fastholde forbedringsforhøjelsen.
Fordi udlejere af friplejeboliger ensidigt har mulighed for at gennemføre forbedringer, ligesom andre private udlejere, fremgÃ¥r det da ogsÃ¥ af forslaget, at forbedringsforhøjelser â€kun†skal beregnes pÃ¥ baggrund af de udgifter, der er medgÃ¥et til at finansiere den del af arbejdet, der har givet det lejede en øget brugsværdi. Formuleringen herom i lovteksten til forslagets § 48, stk. 4, er præciseret, med henblik pÃ¥ at tydeliggøre, at forbedringsforhøjelser alene mÃ¥ beregnes pÃ¥ baggrund af udgifter, der har givet det lejede en øget brugsværdi.
I tilknytning til bemærkningen vedrørende forslagets regler om udlejers mulighed for at kræve forbedringsforhøjelse for udgifter medgået til ændret fordeling af varme, varmt vand og/eller vand kan det oplyses, at der, jf. forslagets § 51, stk. 1 og 2, er mulighed for at beregne forbedringsforhøjelse for disse arbejder efter de i forslaget indeholdte og ovenfor beskrevne forbedringsregler
Tilsvarende gælder for de udgifter, som en udlejer, jf. forslagets § 51, stk. 3, har mulighed for at forlange godtgjort af lejerne ved forbedring af et fællesantenneanlæg. Beregning af disse forbedringer skal også ske i overensstemmelse med de retningsliner, der i øvrigt gælder for beregning af forbedringer i friplejeboliger.
Udover ovennævnte præcisering i lovforslagets forbedringsbestemmelse giver høringssvaret ikke anledning til ændringer.
1.4.2. Henlæggelser
Kommentar
Baggrunden for ikke at anvende boligreguleringsloven og almenboliglovens beboerdemokratiske regler i forhold til friplejeboliger er nærmere beskrevet ovenfor under pkt. 1.4.1.
Indledningsvist bemærkes, at omfanget af udlejerens
vedligeholdelsesforpligtelse ikke er begrænset af de beløb, der hensættes til
vedligeholdelse. Fastsættelse af præcise hensættelsesbeløb i lovgivningen vil
derfor ikke fritage en udlejer fra på baggrund af bygningernes stand at fortage
et kvalificeret og sagligt skøn over behovet for fremtidige midler til vedligeholdelse.
I lovforslaget er indsat bestemmelser, der skal tjene til at sikre hensigtsmæssig planlægning og gennemførelse af udlejerens vedligeholdelse af friplejeboligerne.
Lejerne har således mulighed for at indbringe tvister for huslejenævnet, når der opstår uenighed med udlejeren om, hvorvidt dennes ind- eller udvendige vedligeholdelsesforpligtigelser er overholdt.
Huslejenævnene har stor erfaring med tvister, hvor der skal tages stilling til, om udlejer har opfyldt sin vedligeholdelsesforpligtigelse. Huslejenævnene kan således tage stilling til, om der konkret foreligger mangelfuld vedligeholdelse fra udlejerens side. Herudover har nævnet også kompetence til at tage stilling i tvister om, hvorvidt der som led beregningen af balancelejen er hensat tilstrækkelige beløb til vedligeholdelse. Det må antages, at denne type sager typisk vil opstå i tilknytning til tvister, hvor der efter lejernes opfattelse er hensat for meget til vedligeholdelse. Det er opfattelsen, at nævnene på baggrund af de erfaringer, de har med at vurdere bygningers almindelige behov for vedligeholdelse og de hermed forbundne normale omkostninger, er godt rustede til at tage stilling i denne slags sager. Huslejenævnet skal selv sørge for at belyse de sager, der forelægges nævnet, efter officialprincippet. I den sammenhæng kan nævnet vælge at høre for eksempel kommunens byggesagkyndige om størrelsen af passende henlæggelser til vedligeholdelse.
Hertil kommer, at der i forlagets kapitel 10 er tillagt kommunerne en tilsynsforpligtigelse i forhold til friplejeboligerne, som ikke findes i forhold til andre private lejeboliger, og som derfor udgør et væsentligt supplement til de redskaber, der skal sikre overholdelse af lovgivningen og formålet med denne.
Af forslaget følger således, at kommunen skal føre tilsyn med, at friplejeboligbebyggelsen holdes forsvarligt ved lige, samt at kommunen har mulighed for at give udlejeren påbud om at foretage behørig vedligeholdelse af friplejeboligerne. Hvis den i kommunens påbud fastsatte frist for vedligeholdelsesarbejdernes udførelse ikke overholdes, skal der ske indberetning herom til Styrelsen for Specialrådgivning og Social Service.
Udover kommunens pligt til som led i tilsynsforpligtigelsen at gribe ind overfor vedligeholdelsesefterslæb skal kommunen ogsÃ¥ som led i sin kritiske gennemgang af den enkelte friplejeboligbebyggelses Ã¥rsregnskab give pÃ¥bud til ejeren, hvis driften ikke er forsvarlig. Det vurderes, at kommunerne i kraft af de erfaringer, som de har fra at være tilsynsmyndighed for de almene boliger, er godt rustet til kunne tage stilling til, om de i et Ã¥rsregnskab hensatte midler til vedligeholdelse i almindelighed mÃ¥ antages at være tilstrækkelige. Kommunen vurderes ligeledes at være kvalificeret til at vurdere, om der i et regnskab genereres et â€skjult overskud†ved under forskellige poster at hensætte til det samme arbejde. Det bemærkes, at Ã¥rsregnskabet skal være forsynet med en revisorpÃ¥tegning.
Hertil kommer, at hvis kommunen ikke som led i tilsynet af egen drift bliver opmærksom på uforsvarlige vedligeholdelseshensættelser, må det formodes, at lejerne eller beboerrepræsentanterne i et vist omfang vil henlede kommunens opmærksomhed herpå.
På baggrund af høringssvarene vil ministeriet dog foretage en vurdering af behovet for administrativt at fastsætte kontoplaner eller andre relevante retningslinier, der kan medvirke til at sikre omfanget og karakteren af de forskellige hensættelser, som udlejeren skal foretage.
Høringssvarene har ikke givet anledning til ændringer.
1.4.3. Varslingsregler
Kommentar
Forslaget imødekommes, idet det i forslagets § 49, stk. 1, er tilføjet, at udlejerens varsling af huslejestigning skal indeholde oplysning om, at lejerens indsigelse mod varslingen skal ske inden 6 uger efter, at varslingen er kommet frem til lejeren.
Kommentar
Det vil efter ministeriets opfattelse ikke være hensigtsmæssigt at tillægge
manglende overholdelse af de til en varslingsskrivelse knyttede formelle
betingelser ugyldighedsvirkning. Ugyldighedsvirkning medfører, at der for en
kortere eller længere periode (indtil en korrekt varsling får virkning) ikke er
mulighed for at opkræve den leje, der er behov for med henblik på at kunne
afholde de med driften eller en forbedring forbundne udgifter. Det underskud,
der opstår herved, vil - i overensstemmelse med balancelejeprincippet - skulle
dækkes af lejerne selv.
I øvrigt vurderes det, at såvel lejernes interesse som den samfundsmæssige interesse i, at der ikke opkræves højere leje end tilladt efter balancelejeprincippet og forbedringsreglerne ses at være behørigt varetaget via de i forslaget indeholdte varslingsregler, muligheden for huslejekontrol og kommunens tilsynsforpligtelse.
Høringssvaret har ikke givet anledning til ændringer.
Kommentar
For plejeboliger, omfattet af henholdsvis den private og almene lejelov,
gælder i forbindelse med dødsfald en tilsvarende opsigelsesregel. På den
baggrund skønnes det rimeligt også at lade denne opsigelsesregel gælde for
friplejeboliger.
Høringssvaret har ikke givet anledning til ændringer.
Kommentar
Lovforslaget er ændret,
sådan at beboerrepræsentanterne - som i det øvrige private udlejningsbyggeri - får
mulighed for på samtlige lejeres vegne at indbringe et varsel om forhøjelse af
balancelejen for huslejenævnet.
1.4.4.
Istandsættelse ved fraflytning
Kommentar
Bestemmelsen i lovforslaget om et lempet istandsættelseskrav er begrundet
i, at lejerne ikke har indflydelse på udlejerens beslutning om, hvorvidt boligerne
skal omdannes, og at de efter omdannelsen skal kunne blive boende på vilkår,
der stemmer overens med friplejeboligloven. Institutioner, der ønsker at blive
omdannet, må vurdere betydningen af en eventuel reduktion af lejerens pligt til
at istandsætte det lejede ved fraflytning forud for beslutningen om omdannelse.
Udlejerens frist for fremsættelse af krav om istandsættelse ved lejerens fraflytning er i den private lejelov 2 uger og i den almene 2 uger efter at der har været afholdt fraflytningssyn. Der skønnes ikke at være behov for en længere frist i friplejeboliger.
Høringssvarene har ikke givet anledning til ændringer.
Kommentar
Det følger af
bemærkningerne til forslagets § 57, stk. 3, som pålægger udlejer på lejeres
begæring at indkalde beboerrepræsentanter til eventuelt flyttesyn, at bestemmelsen
er identisk med lejelovens § 98, stk. 2. Lejere i friplejeboliger skal være
stillet som andre lejere, med mindre særlige hensyn taler imod. Der foreligger
i tilknytning til denne bestemmelse ikke særlige hensyn, som taler for at
behandle lejere i friplejeboliger og andre lejere forskelligt.
Høringssvaret har ikke givet anledning til ændringer.
1.4.5. Klageadgang
Kommentar
Efter boligreguleringslovens tilsvarende bestemmelse om den enkelte lejers
adgang til at klage over lejens størrelse gælder der ikke nogen bestemt frist
for lejerens indbringelse for huslejenævnet. Der vurderes heller ikke i
friplejeboliger at være behov for at fastsætte en bestemt frist for indsigelse.
Høringssvaret har ikke givet anledning til ændringer.
Kommentar
Efter lovforslaget er lejeren forpligtet til at aftage de ydelser, som lejeren er visiteret til, og som er konverteret til ét eller flere PR-moduler. Ophævelsesbestemmelsen har til hensigt at sikre, at friplejeboligleverandøren kan planlægge og udnytte sine personaleressourcer optimalt. Lejeren kan derfor ikke fravælge nogen ydelser og i stedet vælge at lade andre levere disse. Lejeren kan i forbindelse med ophævelsen nægte at fraflytte, hvis lejeren ikke mener, at betingelserne for ophævelsen er opfyldt, for eksempel fordi lejeren har været berettiget til at fravælge visse ydelser, som friplejeboligleverandøren kan levere. Fogeden vil herefter skulle tage stilling til, om en udsættelsesforretning kan gennemføres på det foreliggende grundlag, eller om der som grundlag for en udsættelse kræves en dom, der fastslår, at betingelserne for at ophæve lejemålet er opfyldt. I den forbindelse vil det blive prøvet, om lejeren er berettiget til at nægte at modtage visse ydelser. Lejeren er således sikret mod at skulle fraflytte friplejeboligen på et fejlagtigt grundlag.
Der er i lovforslaget indsat en bestemmelse om, at udlejer ikke kan opsige
eller ophæve lejeaftalen med henvisning til lejerens misligholdelse af sin
forpligtelse til enten at modtage serviceydelser, som lejeren er visiteret til
uden at underrette beliggenhedskommunen. Der er i lovforslaget endvidere indsat
en bestemmelse om, at lejeren ikke kan ophæve lejeaftalen på grund af udlejerens
misligholdelse med levering af serviceydelser, medmindre udlejeren har fået
frataget sin certificering til at drive friplejeboliger. Ved ophævelse af
lejeaftalen fra lejers eller udlejers side i forbindelse med misligholdelse med
hhv. modtagelse eller levering af serviceydelser involveres kommunen således.
Denne løsning er valgt for at undgå en unødig belastning af retssystemet samt
parternes personlige og økonomiske ressourcer.
Høringssvaret har i øvrigt ikke givet anledning til ændringer.Â
Â
1.4.6. Landsbyggefondens rolle
Kommentar
Lejerne i
ejendomme, som modtager ydelsesstøtte (friplejeboliger etableret efter kvote A)
skal fortsætte med at betale den samme kapitalydelse, efter at lånet er betalt
tilbage. 2/3 af disse midler, som kaldes de likvide midler, skal indbetales til
Landsbyggefonden, mens den sidste 1/3 skal anvendes til â€imødegÃ¥else af tab ved
friplejeboligbebyggelsens fortsatte virksomhedâ€. Det mÃ¥ forudsættes, at
midlerne indsættes på en særlig henlæggelseskonto, så der er sikkerhed for, at
midlerne bruges i overensstemmelse med formålet. Dette er præciseret i lovforslaget.
Kommentar
Som anført ovenfor vil der blive pligt til at indsætte de likvide midler på en særlig henlæggelseskonto. Der vil også blive pligt til at indsætte vedligeholdelseshensættelserne på en konto for udvendig vedligeholdelse og en konto for indvendig vedligeholdelse. Der indføres pligt til at føre regnskab med disse konti.
Høringssvarene har givet anledning til, at der er indsat en regel om, at kontiene følger med ejendommen ved afhændelse. Der er endvidere indsat en regel om, at en friplejeboligleverandør, som tager ejendommen i brug til anden anvendelse, beholder indeståendet på kontiene.
Kommentar
Efter lovforslaget skal overskud ved afhændelse til anden anvendelse end friplejeboligejendom og ved ibrugtagelse til anden anvendelse indbetales til Landsbyggefonden og derefter overføres til nybyggerifonden. Tilsvarende skal et eventuelt underskud dækkes af nybyggerifonden. Det vurderes, at der samlet set ikke bliver underskud i forbindelse med afhændelse og ibrugtagelse til anden anvendelse, men det er i lovforslaget præciseret, at den gældende hjemmel til låneoptagelse med statsgaranti også omfatter evt. underskud, opstået i forbindelse med friplejeboliger.
Kommentar
Efter forslaget
skal der udarbejdes årsregnskab for ejendommen. Da friplejebolig-ejendomme får
mulighed for at få støtte fra Landsbyggefonden, er det nærliggende, at fonden
får mulighed for at følge økonomien i de enkelte ejendomme, og derfor er der
indsat en regel om, at årsregnskabet skal indsendes til fonden.
Høringssvaret har givet anledning til, at den foreslåede regel om, at
årsregnskabet indsendes til kommunalbestyrelsen m.fl. også kommer til at
omfatte Landsbyggefonden.
1.4.7. Betaling af beboerindskud
Kommentar
Lejere af friplejeboliger, der er finansieret med lån med offentlig støtte, skal bidrage til finansiering af friplejeboligbebyggelsen ved at betale et indskud på 2 pct. af anskaffelsessummen, dog maksimalt 2 pct. af dennes andel af den maksimale anskaffelsessum for kvote A-boliger. For friplejeboliger etableret ved omdannelse uden offentlig støtte fastsættes beboerindskuddet som 2 pct. af boligernes andel af ejendomsværdien ved den seneste vurdering på omdannelsestidspunktet, dog højest 2 pct. af den enkelte boligs andel af den maksimale anskaffelsessum for almene boliger. Indskuddet indestår til sikkerhed for lejerens forpligtelser over for udlejeren ved fraflytning. Da indskuddets størrelse direkte eller indirekte er bestemt af anskaffelsessummen for byggeriet, findes det ikke at være hensigtsmæssigt at fastsætte regler om, at beløbet kan være højere, hvis lejerens depositum før omdannelsen oversteg 2 pct. af anskaffelsesudgifterne for byggeriet. Forslaget imødekommes derfor ikke.
Forslagets § 11, stk. 2, vedrører boliger, som omdannes til friplejeboliger. Betaling af beboerindskuddet for beboere, som bor i en bolig, der omdannes til friplejebolig, og som bliver boende i boligen efter omdannelsen, er omhandlet i forslagets § 15. Reglen fastslår, at der ikke kan opkræves beboerindskud af beboere, som boede i ejendommen på omdannelsestidspunktet. Det er dog sådan, at hvis beboeren har betalt beboerindskud eller depositum/forudbetalt leje forud for omdannelsen, tilbagebetales den andel af (det hidtidige) beboerindskud/depositum, der overstiger beboerindskuddet efter omdannelsen.
Forslagets § 19 omhandler støtte til beboerindskuddet til beboere, som bor i en bolig, der ombygges til friplejebolig, og som bliver boende i boligen efter ombygningen. Bestemmelsen gælder uanset, om ombygning til friplejebolig er sket efter forslagets § 10, stk. 1, (kvote A) eller § 11, stk. 1, (kvote B). § 19, stk. 1, angår udlejningsejendomme, som ombygges til friplejeboliger, mens § 19, stk. 2, angår plejehjem og beskyttede boliger, som ombygges.
Efter § 19, stk. 1, kan kommunalbestyrelsen i stedet for at yde lån efter boligstøttelovens § 54, stk. 4, (særligt gunstige betingelser) vælge at yde et beløb til dækning af beboerindskuddet, som en lejer i en udlejningsejendom der ombygges til en friplejebolig skal betale. Efter § 19, stk. 2, skal kommunalbestyrelsen yde et beløb til dækning af beboerindskuddet for beboere i plejehjem og beskyttede boliger, som ombygges til friplejeboliger. Herudover omhandler § 19, stk. 2, den situation, hvor en beboer visiteres fra plejehjem eller beskyttet bolig til en almen ældrebolig, men som i stedet vælger en friplejebolig.
Socialministeren
vil fremsætte ændringsforslag om, at kommunalbestyrelsen også til beboere i boformer
efter servicelovens § 108 skal yde et beløb til dækning af beboerindskuddet,
når deres bolig nedlægges og ombygges til friplejeboliger
 Â
Høringssvarene har herudover ikke givet anledning til ændringer.
1.4.8. Andre forslag vedrørende lejefastsættelse og bygningsdrift
Kommentar
I lovforslaget er det foreslået, at udlejeren skal have den indvendige vedligeholdelsespligt, uden at den som i lejeloven er begrænset til indestående på den indvendige vedligeholdelseskonto. Baggrunden herfor er, at der er tale om boliger med tilknyttet pleje, og at friplejeboligleverandøren derfor har adgang til det lejede eventuelt med hjælpemidler, hvilket indebærer en risiko for øget slid på overflader. Det vil derfor ikke være hensigtsmæssigt, at det skal kunne aftales, at lejeren skal have den indvendige vedligeholdelsespligt.
Det fremgår af lovforslaget, at boligreguleringslovens bestemmelser - herunder bestemmelserne om binding af vedligeholdelseshensættelser i Grundejernes Investeringsfond - ikke finder anvendelse på friplejeboliger. Det samme gælder for bestemmelserne i lejelovens kapitel X A om konto for forbedringer i Grundejernes Investeringsfond. Som følge heraf ophører bindingspligten ved omdannelse til friplejeboliger, og de bundne midler udbetales til ejendommens ejer. Da der er tale om beløb, der er betalt af lejerne til bestemte formål, dvs. forbedringer efter lejeloven eller vedligeholdelse efter boligreguleringslovens, vil det være hensigtsmæssigt at sikre, at de frigivne beløb i videst muligt omfang også efter omdannelsen kan anvendes til det forudsatte formål. Det præciseres derfor i lovforslaget, at et eventuelt frigivet bindingsbeløb fra Grundejernes Investeringsfond skal henlægges til tekniske installationer og hovedistandsættelse, hvis beløbet vedrører lejelovens kapitel X A, og til udvendig vedligeholdelse, hvis beløbet er frigivet efter boligreguleringslovens kapitel III A.
Det vurderes ud fra retspraksis, at en udlejer af boliger, der skal omdannes til friplejeboliger, vil kunne opsige lejerne efter lejelovens § 83, stk. 1, litra g/ den almene lejelovs § 85, stk. 1, nr. 5, med den begrundelse, at vægtige grunde i øvrigt gør det særligt magtpåliggende for udlejeren at blive løst fra lejeforholdet. Vurderingen bygger på, at det vil være en betingelse for, at omdannelsen kan gennemføres, at de eksisterende lejeforhold opsiges og videreføres på vilkår, der er forenelige med friplejeboliglovens regler. Den opsagte lejer skal således ikke fraflytte boligen. Opsigelsen foretages alene for at gøre op med de vilkår, der ikke er forenelige med at bo på friplejeboligvilkår, og med det formål, at beboeren kan blive boende herefter på friplejeboligvilkår. Der er derfor ikke behov for at foretage en præcisering i lovforslaget.
Det er præciseret i lovforslaget, hvordan der skal forholdes med midler, som på grund af omdannelsen bliver frigivet fra Grundejernes Investeringsfond.
Herudover har høringssvarene ikke givet anledning til ændringer.
Kommentar
Det vil ikke være hensigtsmæssigt, at lejeren skulle kunne forsyne lejemålet med særlige låse, der ville kunne være til hinder for, at friplejeboligleverandøren kunne levere pleje og omsorg. Forslaget giver derfor ikke anledning til ændringer.
Kommentar
Friplejeboligleverandørens pligt til i forbindelse med opsigelse og ophævelse
af lejemål at anvise lejeren en ny og passende bolig svarer til, hvad der efter
de gældende regler i lejeloven gælder for almene plejeboliger og plejeboliger,
omfattet af ældreboliglovens regler. Det har ikke været sigtet at stille
beboerne i friplejeboliger ringere end andre lejere, herunder at give en
dårligere beskyttelse mod følgerne af en opsigelse eller en ophævelse af
lejeaftalen. Forslaget imødekommes derfor ikke.
Det er beliggenhedskommunen, der skal sørge for, at lejeren efter anvisningen får den pleje og omsorg, den pågældende er visiteret til, men der stilles ikke krav om, at hjælpen skal kunne stilles til rådighed fra identiske servicearealer. Det vil dog indgå i vurderingen af, om den anviste bolig er passende, hvorledes pleje og omsorg kan stilles til rådighed.
Høringssvarene har ikke givet anledning til ændringer.
Kommentar
Det er præciseret i bemærkningerne til lovforslaget, at den autoriserede typeformular kan anvendes ved udarbejdelsen af lejeaftaler, idet det forudsættes anført i aftalen, at der er tale om boliger, der er omfattet af friplejeboligloven.
Kommentar
Lejere i
friplejeboliger får installationsret, herunder ret til at installere hjælpemidler,
men retten gælder ikke, hvis installationen gør boligen uegnet til den
forudsatte brug. Den begrænsning i installationsretten findes yderst rimelig,
idet der ingen mening er i at tillade installationer, der gør boligen uegnet
som friplejebolig. Begrundelsen for ikke at give lejerne råderet er, at det,
som retten typisk bliver brugt til, er at installere nyt køkken og bad, og det
kan næppe forventes, at der vil være stort behov for denne lejergruppe for at
gøre brug af råderetten.
Det har ikke været hensigten med lovforslaget at begrænse beboernes ret til at få installeret hjælpemidler efter servicelovens § 102. Dette er præciseret i bemærkningerne til lovforslaget.
1.5. Retssikkerhed
1.5.1. Retssikkerhed, vejledning og tilsyn med service
Kommentar
Lovforslaget indfører en ny ordning for friplejeboligleverandører og er derfor med hensyn til retssikkerhedsspørgsmålet mest fokuseret på leverandørernes retssikkerhed. Forslaget lægger ikke op til ændringer i borgernes retssikkerhed, der i den nye ordning i vidt omfang følger allerede gældende regler.
Det fremgår endvidere af lovforslaget, at beliggenhedskommunen skal følge op på enkeltsager og føre tilsyn med at borgeren modtager den hjælp, som borgeren efter afgørelsen har krav på. Kommunalbestyrelsen kan meddele friplejeboligleverandøren påbud om, at hjælpen skal leveres i overensstemmelse med afgørelsen. Bringes forholdet ikke i orden skal kommunalbestyrelsen straks foretage indberetning for Styrelsen for Specialrådgivning og Social Service, der kan beslutte, at friplejeboligleverandørens certifikation skal inddrages.
Det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, at retssikkerhedsbekendtgørelsen vil blive ændret, sådan at der for friplejeboligleverandører kommer til at gælde samme regler som for plejeboliger omfattet af den kommunale boligforsyning, herunder kommunale plejeboliger, der drives med driftsaftale med private leverandører.
Retssikkerhedsloven, forvaltningsloven, og i øvrigt også persondataloven gælder også for de aktiviteter hos friplejeboligleverandøren, der er omfattet af de kommunale afgørelser om service. Dette vil blive præciseret i bemærkningerne til lovforslaget.
Kommentar
Målgruppen for friplejeboliger er personer, der opfylder visitationsbetingelserne for at flytte i en sædvanlig plejebolig eller lignende boliger. Målgruppen omfatter bl.a. mennesker med handicap. De tilbud, som leverandørerne har muligheder for at blive certificeret til at kunne levere, omfatter bl.a. tilbud målrettet mennesker med handicap.
I lighed med hvad
der gælder for de sædvanlig plejeboliger, er der er ikke brugerbetaling for
visiterede ydelser i friplejeboliger, medmindre der er regler om brugerbetaling
for bestemte tilbud i forvejen, f.eks. regler om betaling for mad. Herudover
kan beboeren ikke opkræves betaling for visiterede ydelser.
Det op til beboeren selv, om den pågældende vil gøre brug af friplejeboligleverandørens
mulige tilkøbsydelser. Det svarer til, hvad der allerede gælder om tilkøb i
sædvanlige plejeboliger.
Høringssvaret har ikke givet anledning til ændringer.Â
Â
Kommentar
Indflytning i en friplejebolig ændrer ikke på borgerens muligheder for at modtage
rådgivning og individuelle ydelser fra kommunen. Borgeren har dog ikke krav på
at modtage individuelle ydelser fra kommunen, som friplejeboligleverandøren er
forpligtet til at levere efter afgørelsen. Borgere, der er visiteret til at
modtage personlig og praktisk hjælp i friplejeboligen, vil ikke samtidig kunne
kræve at modtage tilsvarende ydelser af kommunen. Får borgeren efterfølgende behov
for specialiserede ydelser, som friplejeboligleverandøren ikke er certificeret
til at levere, har borgeren krav på at modtage disse ydelser fra beliggenhedskommunen.
Det er præciseret i
bemærkningerne til lovforslaget, at indflytning i en friplejebolig ikke ændrer
på borgerens muligheder for at modtage rådgivning fra kommunen.
Kommentar
Det er blevet
tydeliggjort i bemærkningerne til lovforslaget, at en borger, der bor i en
ejendom, som omdannes til friplejebolig, har krav på at modtage den service fra
beliggenhedskommunen, som friplejeboligleverandøren ikke måtte være certificeret
til at kunne levere, og at den pågældende har krav på at blive boende.
Kommentar
Kommunens rådgivnings- og vejledningsforpligtelse vil også komme til at omfatte
friplejeboligmuligheden. Det vil være naturligt at kommunen i forbindelse med
sin vejledning af borgeren om mulighederne for at vælge en friplejebolig, også
orienterer om, at friplejeboligleverandøren kan afhænde ejendommen til andet
formål, og at kommunen i så fald har en forpligtelse til at levere service til
borgeren.
Høringssvarene har ikke
givet anledning til ændringer.
Kommentar
Lovforslaget ændrer ikke på, at det er en kommunal myndighedsopgave at forestå
udmålingen af hjælpen og tilsynet hermed. Til spørgsmålet om skærpet tilsyn bemærkes,
at det skærpede tilsyn, der gælder for kommunale plejeboliger mv., også skal
gælde for friplejeboliger, jf. § 101, nr. 2, i høringsversionen af lovforslaget.
Høringssvarene har ikke givet anledning til ændringer.
Kommentar
Det fremgår klart
af lovforslaget, at beliggenhedskommunen har en tilsynsforpligtelse, der svarer
til det tilsyn, der gælder for kommunale plejeboliger efter de gældende regler.
Friplejeboligleverandøren har pligt til at levere hjælpen - også når der en
uenighed mellem kommunen og friplejeboligleverandøren. Sker det ikke, har
beliggenhedskommunen efter forslaget en forpligtelse til at føre tilsyn og til
at følge op på, om borgeren får den hjælp, borgeren har behov for og at sikre,
at dette sker, evt. ved selv at levere hjælpen.
Hvis borgeren ønsker at klage over forsorgens udøvelse, må de pågældende rette
henvendelse til beliggenhedskommunen. Det kan f.eks. ske, hvis friplejeboligleverandøren
ikke leverer de ydelser, som borgeren efter afgørelsen har krav på, herunder i
overensstemmelse med servicelovens principper om selvbestemmelse m.v. Det
følger af § 101, nr. 2, i lovforslaget, at beliggenhedskommunen kan meddele
friplejeboligleverandøren de påbud, som er nødvendige for at sikre, at hjælpen
leveres i overensstemmelse med afgørelsen. Bringes forholdet ikke i orden efter
kommunens påbud, skal kommunalbestyrelsen foretage indberetning til Styrelsen
for Specialrådgivning og Social Service, der kan tilbagekalde
friplejeboligleverandørens certifikation.
Høringssvarene har ikke givet anledning til ændringer.
Kommentar
Det følger af serviceloven, at kommunerne har en forpligtelse til at sørge for
at borgerne får den nødvendige hjælp. Det gælder, uanset om borgeren benytter
sig af kommunale eller private leverandører i eget hjem, en kommunal plejebolig
eller benytter sig af en friplejebolig.
Høringssvarene har ikke givet anledning til ændringer.
Kommentar
Hvis en borger ikke modtager de ydelser, denne efter afgørelsen har krav på,
skal kommunalbestyrelsen efter lovforslaget pålægge friplejeboligleverandøren
at bringe forholdet i orden. Hvis forholdene ikke bliver bragt i orden inden
for en frist, som kommunalbestyrelsen har fastsat, skal kommunen indberette
dette til Styrelsen for Specialrådgivning og Social Service, der kan tilbagekalde
certifikationen. Beliggenhedskommunen er som myndighed ansvarlig for, at
borgeren modtager den hjælp, som den pågældende borger har krav på. Kommunen
skal sørge for, at ydelserne bliver leveret, indtil friplejeboligleverandøren
får ansat det nødvendige personale. Beliggenhedskommunen skal sørge for, at den
hjælp, der er omfattet af afgørelsen, bliver leveret, mens sagen verserer, hvis
friplejeboligleverandøren ikke gør det.
Høringssvaret har ikke givet anledning til ændringer.
Kommentar
Påbud vedrørende
friplejeboligernes etablering og drift, jf. kapitel 10 i lovforslaget, vil ofte
kunne henføres til et anliggende alene mellem friplejeboligleverandøren og
myndighederne og ikke involvere retsforholdet mellem borgeren og friplejeboligleverandøren/kommunen
direkte. Det kan f.eks. gælde i tilfælde, hvor udlejer ikke har overholdt
betingelserne for støttetilsagnet, og friplejeboligleverandøren meddeles et
påbud om at bringe forholdet i orden.
Beliggenhedskommunen har som nævnt myndighedsansvaret for, at borgeren modtager
den hjælp, som den pågældende borger har krav på. Dette gælder også under en
evt. behandling af et påbud efter kapitel 10.
Hvis påbuddet kan henføres til, at friplejeboligleverandøren misligholder lejeaftalen, har lejeren en række misligholdelsesbeføjelser i lejelovgivningen. Det kan f.eks. være et afslag i lejen, erstatning eller adgang til at hæve lejemålet.
Høringssvaret har ikke givet anledning til ændringer.
Kommentar
Det præciseres i bemærkningerne til lovforslaget, at indførelsen af
friplejeboliger er en valgmulighed for borgeren, og at der med valgmuligheden
ikke ændrer på borgerens krav på at kunne modtage tilbud omfattet af den
kommunale boligforsyning, herunder et længerevarende botilbud, jf. § 108 i den
fra 1. januar 2007 gældende servicelov.
Kommentar
Forslaget om at den tidligere opholdskommune skal betale for tilsyn med den service, som friplejeboligleverandøren yder i beliggenhedskommunen er begrundet i kommunale styringshensyn.
1.5.2. Embedslægetilsyn
Kommentar
Det er hensigten med lovforslaget, at friplejeboliger skal være omfattet af
embedslægetilsynet i lighed med andre boliger for målgruppen. Derfor harmonerer
Indenrigs- og Sundhedsministeriets høringssvar med intentionerne med lovforslaget.
Høringssvaret har ikke givet anledning til ændringer.
1.5.3. Magtanvendelse og omsorgspligt
Kommentar
Det vil være et vilkår for certificeringen som
friplejeboligleverandør, at denne leverer hjælpen i overensstemmelse med
serviceloven. Det er her et grundvilkår, at hjælpen leveres i overensstemmelse
med borgerens selvbestemmelse. Serviceloven indeholder regler om magtanvendelse
og andre indgreb i selvbestemmelsesretten overfor voksne. Reglerne er
karakteriseret ved: 1) Myndighedernes aktive omsorgspligt, 2) positivt
afgrænsende regler for lovlige indgreb i selvbestemmelsesretten og 3) særlige
retsgarantier i form af sagsbehandlings- og klageregler, regler om registrering
og indberetning samt regler om domstolsprøvelse.
Reglerne om magtanvendelse og andre indgreb i selvbestemmelsesretten planlægges revideret i Folketingsåret 2006-2007. I den forbindelse tages der højde for, at reglerne om magtanvendelse og andre indgreb i selvbestemmelsesretten, skal kunne finde anvendelse i friplejeboliger på linie med, hvad der gælder for andre udbydere af service.
Efter lovforslaget om friplejeboliger har beliggenhedskommunen tilsynsforpligtelsen med tilbud efter serviceloven, som bliver leveret i friplejeboliger. Det findes vigtigt, at det er samme myndighed, der bemyndiger leverandøren til at kunne gøre brug af magtanvendelse, og revisionen af magtanvendelsesreglerne vil tage udgangspunkt heri.
Det er Styrelsen for SpecialrÃ¥dgivning og Social Service, der certificerer leverandører af serviceydelse, og som kan tilbagekalde certifikationen igen, hvis leverandøren groft eller gentagne gange har overtrÃ¥dt vilkÃ¥rene for certificeringen. Dette indebærer, at friplejeboligleverandøren kan miste certifikationen, hvis den pÃ¥gældende eller dennes personale ikke leverer hjælpen med respekt for borgernes selvbestemmelse. Det kan enten være, fordi de pÃ¥gældende anvender magt uden at være bemyndiget hertil, eller – hvis de bemyndiget hertil – gÃ¥r videre end formÃ¥let tilsiger.Â
Â
1.5.4.
Klagemuligheder ved inddragelse af certifikation og støtte
Kommentar
Det har ikke været hensigten i lovforslaget at begrænse
friplejeboligleverandørens muligheder for domstolsprøvelse efter
retsplejelovens regler herom. De særlige regler i lov om friplejeboliger har
alene til hensigt at give leverandøren en mulighed for let og hurtig
domstolsprøvelse. Leverandøren har herudover også ret til at få prøvet sin sag
ved domstolene efter de almindelige regler, herunder to-instansprincippet.
Høringssvarene har givet
anledning til præciseringer i lovforslaget, så der sikres let adgang til
domstolsprøvelse samtidig med, at der sikres mulighed for to-instansbehandling.
Kommentar
Retssikkerhedsloven har til formål at sikre borgernes rettigheder og indflydelse, når de sociale myndigheder behandler sager (§ 1, nr. 1). Den er ikke beregnet til at regulere andre former for sager. Det er derfor valgt i forslaget, at retssikkerhedsloven ikke skal gælde generelt, herunder for certificeringen og for boligdriften.
Kapitel 9 og 10 i retssikkerhedsloven kommer til at gælde for Ankestyrelsens behandling af afgørelser truffet af Styrelsen for SpecialrÃ¥dgivning og Social Service med visse undtagelser, fordi der indføres regler, som regulerer Ankestyrelsens forhold, nÃ¥r den fungerer som klageinstans, herunder om opsættende virkning.  Â
§ 1 i bekendtgørelse nr. 638 af 15. juni 2006 om
retssikkerhed og administration på det sociale område vil blive ændret, sådan
at retssikkerhedsloven og bekendtgørelsen også kommer til at omfatte
kommunernes sagsbehandling og afgørelser i borgernes sager, når de vælger en
bolig oprettet efter lov om friplejeboliger. Samtidig ændres retssikkerhedsloven,
således at det præciseres, at bestemmelsen om anvendelse af reglerne i
forvaltningsloven og offentlighedsloven om f.eks. tavshedspligt og
videregivelse af oplysninger også gælder, når en borger flytter til en
friplejebolig. Sagsbehandlingen i og afgørelser truffet af Styrelsen for
Specialrådgivning og Social Service sker efter reglerne i forvaltningsloven og
offentlighedsloven, da retssikkerhedsloven ikke gælder ved styrelsens
behandling af sager om certificering af leverandører.
Høringssvaret har ikke givet anledning til ændringer.
1.5.5. Dokumentation
Kommentar
I § 9 foreslås, at socialministeren bemyndiges til at fastsætte regler om
certificering af friplejeboligleverandører. Der vil blive fastsat krav om, at
ansøgeren opfylder faglige krav i forbindelse med levering af de ydelser, som
er omfattet af certifikationen. Kravene fastsættes svarende til de krav, som
kommunerne normalt stiller i forbindelse med indgåelse af driftsaftaler med
private leverandører af service- og plejeydelser i plejeboliger og lignende.
Der vil også blive fastsat krav om, at virksomheden opfylder krav om
registrering, journalføring m.v. af hensyn til borgerens retssikkerhed og sikring
af grundlaget for det kommunale tilsyn med hjælpen.
Der er ikke i dag beskrevet centrale krav pÃ¥ plejeboligomrÃ¥det til dokumentation af indsatsen. Kravene vil blive fastsat ud fra behovet for at opfylde den eksisterende lovgivning, der gælder i dag pÃ¥ plejeboligomrÃ¥det. Der vil derfor ikke være adgang til, at beliggenhedskommunen har lempeligere dokumentationskrav til egne plejeboliger.  Â
1.6.
Brugerinddragelse og beboerindflydelse
1.6.1. Brugerinddragelse
Kommentar
Det fremgår af § 8, stk. 1, i lovforslaget, at friplejeboligleverandøren skal
levere de tilbud, som kommunalbestyrelsen har truffet afgørelse om, og skal
varetage formålet med den hjælp, som kommunalbestyrelsen har truffet afgørelse
om. Heri ligger bl.a., at hjælpen skal leveres i overensstemmelse med
principperne om brugerinddragelse og selvbestemmelse.
Det er i bemærkningerne til lovforslagets § 8, stk. 1, blevet præciseret, at friplejeboligleverandøren
skal tilrettelægge hjælpen i samarbejde med den enkelte.
1.6.2. Tilkøb og
borgerens egenfinansiering
Kommentar
Det er hensigten med lovforslaget, at forbedre borgernes frie valg. Alle
plejekrævende borgere, der er visiteret til en plejebolig, skal derfor som et
alternativ til en kommunal plejebolig kunne vælge en friplejebolig uanset deres
personlige økonomi. Det er derfor ikke hensigten med lovforslaget at indføre
egenbetaling for service og pleje.
Høringssvarene har ikke
givet anledning til ændringer.
 Â
Kommentar
Lovforslaget regulerer ikke privates adgang til at levere ydelser, der ikke er
visiteret til mod betaling. Sådanne tilkøbsydelser er ikke sociale ydelser. Det
er heller ikke hensigten med lovforslaget at udvide det offentliges adgang til at
drive erhvervsvirksomhed på allerede velfungerende private markeder. Der er
ikke noget til hinder for, at beboere i plejeboliger, der drives af kommunen,
køber ydelser af private. En friplejeboligleverandør kan ikke betinge sig, at
beboerne køber varer og tjenesteydelser, der ligger udover afgørelsen. Dette
vil være i strid med lejelovgivningen.
Høringssvarene har ikke
givet anledning til ændringer.
1.6.3. Bruger- og pårørenderåd
Kommentar
I lovforslaget er der ikke medtaget regler om bruger- og pårørenderåd, fordi
det ikke skal være et generelt krav, at der er bruger- og pårørenderåd i
friplejeboliger, der etableres uden for den kommunale boligforsyning. Dannelse
af bruger- og pårørenderåd i friplejeboliger er en mulighed, som kan vælges
lokalt.
Friplejeboligleverandøren
kan ikke modsætte sig, at der etableres et bruger- og pårørenderåd.
Høringssvaret har ikke givet anledning til ændringer.
Â
1.7. Udbud og afhændelse m.v.
Â
Kommentar
Konkurrencestyrelsen
har oplyst, at friplejeboliger er omfattet af EU´s regler om offentlige kontrakter.
Om disse gælder, at offentlige kontrakter skal have begrænset løbetid for at
sikre markedsprøvning. Heri indgår, at den offentlige kontakts løbetid ikke må
være længere end nødvendigt for at sikre afskrivning af investeringerne og et rimeligt
afkast af den investerede kapital og den med driften forbundne risiko.
Konkurrencestyrelsen vurderer på den baggrund, at genudbud kunne ske efter 10
år. Dette krav gælder, uanset om kontrakten er indgået i de første år efter markedets
etablering eller senere.
Kvaliteten i plejen og omsorgen sikres dels ved, at det kun er certificerede
leverandører, der kan byde, dels via det kommunale tilsyn, der sikrer, at
borgeren modtager den hjælp, som borgeren efter afgørelsen har krav på.
Som et vilkår i udbudsmaterialet vil der blive stillet krav om, at lønmodtageres retsstilling ved virksomhedsoverdragelse skal finde anvendelse. Det har den praktiske virkning, at vinderen af genudbuddet, det vil sige den nye arbejdsgiver (erhververen) indtræder i de rettigheder og pligter, der foreligger på det faktiske overtagelsestidspunkt, og som påhvilede den gamle arbejdsgiver (overdrageren). Udover at skabe klarhed omkring personalets retsstilling sikrer klausulen en større kontinuitet i plejeindsatsen over for beboerne.
Lovforslaget er ændret, sådan at der er krav om udbud hvert 10. år.
Det er staten, der finansierer gennemførelsen af udbudsforretningen, mens udformningen af ansøgningen/buddet pÃ¥hviler ansøgeren.Â
Kommentar
Friplejeboligleverandøren får pligt til at holde ejendommen og det lejede forsvarligt vedlige, og der vil blive indført pligt til at føre konto over hensættelserne til vedligeholdelse og henlæggelserne til fornyelse af tekniske installationer m.v. Kommunalbestyrelsen skal føre tilsyn med, at ejendommen holdes forsvarligt vedlige, og da prisen i øvrigt ligger fast, lægges det til grund, at der ikke er behov for regler om tilstandsrapporter eller lignende.
Høringssvaret har ikke givet anledning til ændringer.
Kommentar
Det vurderes, at
der ikke umiddelbart er risiko for omgåelse. Begrundelsen for, at de omhandlede
ejendomme ikke kan tages i brug til anden anvendelse, er, at ejerne før
omdannelsen ikke havde denne mulighed, hvorfor de heller ikke skal have den
efter omdannelsen.
Høringssvaret har ikke givet anledning til ændringer.
1.8. Skattemæssige problemstillinger mv.
1.8.1. Skat på ydelsesstøtte og servicearealtilskud
Kommentar
Der er i lovforslaget taget højde for de udestående skattespørgsmål, bl.a. ved
at foretage ændringer i ligningsloven. F.eks. gøres bidrag til Landsbyggefonden
fradragsberettigede.
1.8.2. Moms på service
Kommentar
De gældende regler, der sikrer momsmæssig ligestilling på hjemmehjælpsområdet,
omfatter ikke plejeboliger, da denne boligform ikke er omfattet af reglerne om
frit leverandørvalg. I modsætning til hjemmehjælpsområdet er pleje og omsorg
leveret i plejeboliger momsfritaget.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet har derfor vurderet lovforslaget i forhold
til reglerne om momsrefusion med henblik på at sikre konkurrencemæssig ligestilling
mellem kommunale plejeboliger og de private friplejeboligleverandører.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet foreslår, at der fastlægges en momsandelsprocent,
som afspejler andelen af moms forbundet med at producere ydelsen (købsmomsen).
Private plejehjem er allerede i dag omfattet af den kommunale momsudligningsordnings
positivliste. Det indebærer, at kommunerne kan få refunderet udgifterne til
købsmoms ved køb af ydelser fra de private plejehjem. Den præcise fastlæggelse
af momsandelsprocenter på positivlisten for friplejeboligydelserne afhænger af
taksterne, herunder sammensætningen af lønudgifter og momsbelagte ydelser inden
for de enkelte moduler.
Høringssvaret har ikke givet anledning til ændringer.
1.8.3. Kompensationsbeløb til beboerne
Kommentar
Det har ikke været hensigten med udformningen af den foreslåede
kompensationsordning, at en eventuel kompensation beskattes. Dette skyldes, at
bestemmelsen skal sikre, at personer, der bor i en bolig, der omdannes til en
friplejebolig, ikke oplever en øget nettohusleje som følge af omdannelsen. Lovforslaget
er blevet ændret, så det indeholder en fritagelsesbestemmelse i henhold til ligningsloven.
1.8.4. Præcisering af ejendommens værdi
Kommentar
I forbindelse med udmåling af garantien er det hensigten, at
ejendommens værdi skal forstÃ¥s som den godkendte anskaffelsesÂsum for
ejendommen. Det vil sige den anskaffelsessum, der lægges til grund for
ydelsesstøtten. Dette er præciseret i lovteksten.
1.9. Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Kommentar
Det har med lovforslaget været ønsket at åbne for et marked for private
virksomheder på plejeboligområdet, sådan at der etableres et alternativ uden
for den kommunale boligforsyning.
Bemærkningerne til lovforslaget er blevet præciseret i overensstemmelse med Erhvervs-
og Selskabsstyrelsens forslag.
1.10. Bemyndigelsesbestemmelser til socialministeren
Kommentar
Lovforslaget indeholder en række bemyndigelser til socialministeren på områder, der udmønter de administrative og tekniske løsninger i forbindelse med udmøntningen af lovforslaget. Det er områder, som vurderes at høre hjemme i bekendtgørelser og ikke er lovstof. Rækkevidden af de enkelte bemyndigelsesbestemmelser er grundigt beskrevet i bemærkningerne til lovforslaget.
Høringssvaret har ikke
givet anledning til ændringer.
 Â
2. Kommentarer
til økonomi, administration og styring for det offentlige
2.1. Økonomi og styring i kommunerne
·
KL forudsætter, at kommunernes kompenseres fuldt ud for udgifterne ved forslaget.
KL finder forslaget grundlæggende udgiftsdrivende og mener, at det vil medføre
betydelig risiko for overkapacitet i den kommunale boligforsyning. KL finder
det problematisk, at sammenhængen mellem skat og serviceniveau sættes ud af
spil efter den første revisitation.
Kommentar
Som det fremgår af lovforslaget, kompenseres kommunerne fuldt ud for de udgifter,
lovforslaget medfører.
Det vurderes, at forslaget grundlæggende ikke er udgiftsdrivende, fordi borgeren
modtager service svarende til et gennemsnitligt serviceniveau for hele landet. De
private leverandørers konkurrence på pris for plejen betyder, at den gennemsnitlige
pris for ophold i en friplejebolig vil blive mindre end den gennemsnitlige kommunale
pris for samme ydelse. Konkurrenceudsættelsen på dette område vil på sigt medføre
besparelser for kommunerne.
Med en kvote på 500 boliger årligt vurderes der ikke at være risiko for
overkapacitet i den kommunale plejeboligforsyning. Størstedelen af ordningens
boliger er allerede eksisterende, eller ville være blevet opført under andre
ejerforhold. Introduktionen af en ordning for friplejeboliger udgør derfor ikke
en yderligere tilgang til den samlede plejeboligforsyning.
Til spørgsmålet om sammenhængen mellem skat og serviceniveau bemærkes, at
reglerne om den mellemkommunale refusion for beboere i friplejeboliger følger
de gældende regler om handle- og betalingspligt.
2.2.
Administration
Kommentar
Det vurderes, at forslaget medfører en let øget administration for kommunerne,
og det vil kommunerne blive kompenseret for, jf. de økonomiske bemærkninger til
lovforslaget.
Kommentar
Det er korrekt, at retssikkerhedslovens § 9 c, stk. 4, nr. 2, om opholdskommunens ret til refusion fra en tidligere kommune ikke omfatter den medfølgende ægtefælle. Dette svarer til retsstillingen i forbindelse med brug af det frie valg af kommunale plejeboliger på tværs af kommunegrænser, hvor den mellemkommunale refusion heller ikke omfatter en medfølgende ægtefælle.
Høringssvaret har ikke givet anledning til ændringer.Â