Tillægsbetænkning afgivet af Retsudvalget den 15. maj 2007
Tillægsbetænkning
over
 Forslag til lov om ændring af færdselsloven
(Befordring af børn på motorcykel og trehjulet knallert)
[af justitsministeren (Lene Espersen)]
1. Ændringsforslag
Justitsministeren har stillet 3 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 15. november 2006 og var til 1. behandling den 30. november 2006. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Retsudvalget. Udvalget afgav betænkning den 12. december 2006. Lovforslaget var til 2. behandling den 14. december 2006. Ved 2. behandling blev lovforslaget delt i 2 lovforslag: nr. L 71 A og L 71 B. L 71 B blev henvist til fornyet behandling i Retsudvalget.
Møder
Udvalget har, efter lovforslaget at blev henvist til fornyet udvalgsbehandling, behandlet dette i 1 møde.
3. Indstillinger
Udvalget indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede ændringsforslag.
Siumut, Tjóðveldisflokkurin, Fólkaflokkurin og Inuit Ataqatigiit var på tidspunktet for tillægsbetænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i tillægsbetænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i tillægsbetænkningen.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af  justitsministeren, tiltrådt af udvalget:
Til § 1
  1) I indledningen indsættes efter »2006«: », som ændret senest ved lov nr. 346 af 18. april 2007«.
[Konsekvensændring som følge af Folketingets vedtagelse af lov nr. 1560 og lov nr. 1565 af 20. december 2006, lov nr. 106 af 7. februar 2007, lov nr. 208 af 5. marts 2007 og lov nr. 346 af 18. april 2007]
  2) Nr. 2 affattes således:
»2. I § 52 indsættes som stk. 5 og 6:
»Stk. 5. Børn med en legemshøjde på under 135 cm må ikke befordres på tohjulet motorcykel. Endvidere må børn under 5 år ikke befordres på trehjulet motorcykel eller i sidevogn til motorcykel, medmindre passagersiddepladsen er forsynet med sikkerhedssele.
  Stk. 6. Med henblik på kontrol af, at bestemmelsen i stk. 5, 1. pkt., er overholdt, kan politiet til enhver tid kræve, at et barn, der befordres på en passagersiddeplads uden sikkerhedssele på en tohjulet motorcykel, måles. Målingen foretages af politiet.««
[Indførelse af forbud mod befordring af børn med en legemshøjde på under 135 cm på tohjulet motorcykel og forbud mod befordring af børn under 5 år på trehjulet motorcykel eller i sidevogn til motorcykel, medmindre den pågældende passagersiddeplads er forsynet med sikkerhedssele, samt indførelse af hjemmel til, at politiet kan foretage måling af børn, der befordres på tohjulet motorcykel for at kontrollere, om barnet har en legemshøjde på under 135 cm]
Til § 2
  3) Datoen »1. juni 2007« ændres til: »1. august 2007«.
[Udskydelse af lovens ikrafttræden]
Bemærkninger
Til nr. 1-3
Almindelige bemærkninger
De socialdemokratiske medlemmer af Folketingets Retsudvalg stillede i 2. udkast til betænkning over lovforslag nr. L 71 om ændring af færdselsloven og pasloven. (Befordring af børn på motorcykel og trehjulet knallert, måling og vejning af børn, reservation af parkeringspladser til bestemte køretøjer og betaling af pasgebyr) 3 ændringsforslag til lovforslagets bestemmelser om befordring af børn på motorcykel og trehjulet knallert.
Ændringsforslagene indebar et generelt forbud mod befordring af børn med en legemshøjde på under 135 cm på trehjulede knallerter og motorcykler, uanset om passagersiddepladsen er forsynet med sikkerhedssele, og et forbud mod befordring af børn (dvs. personer under 15 år) i sidevogn til motorcykel, medmindre passagersiddepladsen er forsynet med sikkerhedssele.
Justitsministeriet oplyste i svar af 12. december 2006 på Folketingets Retsudvalgs spørgsmål nr. 6 vedrørende lovforslag nr. L 71, at en stillingtagen til de fremsatte ændringsforslag efter Justitsministeriets opfattelse forudsatte nærmere overvejelser, herunder indhentelse af henholdsvis lægefaglige og køretøjstekniske oplysninger fra Sundhedsstyrelsen og Færdselsstyrelsen.
Justitsministeriet stillede på den baggrund forslag om deling af lovforslaget med henblik på udsættelse af behandlingen af lovforslagets bestemmelser om befordring af børn på motorcykel og trehjulet knallert. Forslaget blev tiltrådt af Retsudvalget og vedtaget af Folketinget ved 2. behandling af det oprindelige lovforslag (L 71).
Justitsministeriet har herefter indhentet en udtalelse fra Færdselsstyrelsen om, hvilke former for motorcykler og knallerter der findes i Danmark. Justitsministeriet har endvidere indhentet en udtalelse fra Sundhedsstyrelsen om, hvornår børn normalt kan anses for at være i stand til at sidde ordentligt fast på tohjulede motorcykler.
På baggrund heraf har Justitsministeriet fundet grundlag for at foreslå ændringer af lovforslaget (L 71 B), for så vidt angår befordring af børn på motorcykler og i sidevogn hertil, som delvis svarer til Socialdemokraternes ovennævnte tidligere ændringsforslag. Der henvises til ændringsforslag nr. 2 vedrørende lovforslagets § 1, nr. 2, og bemærkningerne hertil nedenfor.
For så vidt angår befordring af børn på trehjulede knallerter, jf. lovforslagets § 1, nr. 1, finder Justitsministeriet derimod ikke grundlag for at foreslå ændringer.
Det bemærkes herved, at Færdselsstyrelsen har oplyst, at der i Danmark kun findes én trehjulet knallertmodel (af mærket Secma) med passagersæde. Den pågældende knallert har sikkerhedssele på passagersædet, som i øvrigt kan forsynes med særligt tilpasset sikkerhedsudstyr til børn, jf. færdselslovens § 80 a, stk. 1.
Justitsministeriet finder på denne baggrund ikke, at der er grundlag for at forbyde befordring af børn på under 135 cm på trehjulet knallert, når passagersædet er forsynet med sikkerhedssele.
Ministeriet finder heller ikke, at kørsel med børn pÃ¥ under 135 cm pÃ¥ (eventuelle fremtidige) trehjulede knallerter med passagersæder uden sikkerhedssele generelt bør forbydes, men at det pÃ¥ sÃ¥danne køretøjer alene bør være forbudt at befordre børn, som er under 5 Ã¥r og dermed kan være for smÃ¥ til at anvende styrthjelm, jf. punkt 2.2. i de almindelige bemærkninger til det oprindelige lovforslag (L 71) (Folketingstidende 2006-07, tillæg A, s. 2463 ff.).Â
Det bemærkes i den forbindelse, at passagersiddepladsen på sådanne eventuelle knallerter næppe vil kunne sammenlignes med passagersiddepladsen på en tohjulet motorcykel, jf. nærmere herom nedenfor, og at knallerter højst må være konstrueret til en maksimal hastighed på 45 km/t, jf. færdselslovens § 2, nr. 6.
Justitsministeriet finder således, at den nuværende formulering af lovforslagets § 1, nr. 1, bør bibeholdes, således at der i færdselslovens § 51 indsættes en bestemmelse om, at passagerer under 5 år ikke må befordres på trehjulet knallert, medmindre passagersiddepladsen er forsynet med sikkerhedssele.
Bemærkninger til ændringsforslagets enkelte bestemmelser
Til nr. 1
Det foreslås, at lovforslagets indledning ændres som en konsekvens af Folketingets vedtagelse af lov nr. 1560 og lov nr. 1565 af 20. december 2006, lov nr. 106 af 7. februar 2007, lov nr. 208 af 5. marts 2007 og lov nr. 346 af 18. april 2007.
Til nr. 2
Lovforslagets § 1, nr. 2, indebærer, at der i færdselslovens § 52 indsættes en bestemmelse om, at passagerer under 5 år ikke må befordres på motorcykel og i sidevogn hertil, medmindre passagersiddepladsen er forsynet med sikkerhedssele.
Ændringsforslaget betyder, at der i stedet indføres et forbud mod at befordre børn med en legemshøjde på under 135 cm på tohjulet motorcykel. Endvidere forbydes det at befordre børn under 5 år på trehjulet motorcykel eller i sidevogn til motorcykel, medmindre den pågældende siddeplads er forsynet med sikkerhedssele.
Ændringsforslaget er begrundet i oplysninger indhentet fra Sundhedsstyrelsen og Færdselsstyrelsen.
Sundhedsstyrelsen har, for så vidt angår tohjulede motorcykler, oplyst, at det mest retvisende kriterium for, hvornår børn normalt kan anses for at være i stand til at sidde ordentligt fast på passagersædet, efter styrelsens opfattelse er en minimumsgrænse for barnets højde frem for et alderskriterium.
Færdselsstyrelsen har oplyst, at bredden af passagersædet på tohjulede motorcykler varierer mellem 20 og 40 cm, og at afstanden fra et ubelastet passagersæde til fodhvilerne varierer mellem 33 og 60 cm.
Det er Sundhedsstyrelsens vurdering, at hvis et barn skal kunne sidde ordentligt fast på et passagersæde, der er 20 cm bredt, og hvor afstanden til fodhvilerne er 33 cm, bør barnet have en samlet benlængde på mindst 66 cm, hvilket betyder, at barnet skal have en legemshøjde på ca. 135 cm.
For en motorcykel med et passagersæde, der er 40 cm bredt, og hvor der er 60 cm ned til fodhvilerne, vurderer Sundhedsstyrelsen, at det vil kræve en samlet benlængde på 80 cm, for at barnet/passageren kan sidde ordentlig fast. Dette svarer til en legemshøjde på ca. 160 cm.
For så vidt angår trehjulede motorcykler, har Færdselsstyrelsen oplyst, at der i Danmark findes trehjulede motorcykler med passagersæde i form af Ellerten. Styrelsen har endvidere oplyst, at Ellertens passagersæde er forsynet med sikkerhedssele og i øvrigt kan forsynes med særligt tilpasset sikkerhedsudstyr til børn, jf. færdselslovens § 80 a, stk. 1. Herudover findes der enkelte trehjulede veteranmotorcykler med passagesæder, for hvilke der ikke er krav om montering af sikkerhedssele.
Om motorcykler med sidevogn har Færdselsstyrelsen oplyst, at nyere udførelser af sidevogne kan være forsynet med sikkerhedssele, og at der i så fald kan anvendes særligt tilpasset sikkerhedsudstyr til børn.
Under hensyn til at børn med en legemshøjde under 135 cm ifølge Sundhedsstyrelsens ovennævnte vurdering ikke kan sidde ordentligt fast på selv de mindste tohjulede motorcykler, foreslås det med ændringsforslaget, at det forbydes at befordre disse børn på tohjulede motorcykler.
Forbuddet gælder, uanset om passagersiddepladsen er forsynet med sikkerhedssele. Det bemærkes herved, at Færdselsstyrelsen har oplyst, at der i Danmark ikke findes tohjulede motorcykler med passagersiddeplads forsynet med sikkerhedssele.
For så vidt angår befordring af børn på trehjulede motorcykler og i sidevogn til motorcykel, hvor der ikke er sikkerhedssele, indebærer ændringsforslaget et forbud mod befordring af børn under 5 år. Baggrunden herfor er, at sådanne børn kan være for små til at anvende styrthjelm, jf. punkt 2.2. i de almindelige bemærkninger til det oprindelige lovforslag (L 71).
Justitsministeriet finder derimod ikke, at der – som tidligere foreslået af Socialdemokraterne – er grundlag for et generelt forbud mod befordring af børn (dvs. personer under 15 år) i sidevogn uden sikkerhedssele. Det bemærkes herved, at børn med en legemshøjde på 135 cm efter både Socialdemokraternes tidligere ændringsforslag og nærværende ændringsforslag kan sidde bag på en tohjulet motorcykel, hvor der i sagens natur ikke er sikkerhedssele. I øvrigt bemærkes, at anvendelse af en siddeplads i en sidevogn ikke kræver en bestemt benlængde, og at der dermed heller ikke er grundlag for at stille krav om en legemshøjde på 135 cm.
De samme hensyn gør sig efter ministeriets opfattelse gældende, for så vidt angår befordring af børn på passagersiddepladser på trehjulede motorcykler.
Det understreges, at de foreslåede krav til henholdsvis legemshøjde for børn, der befordres på tohjulede motorcykler, og alder for børn, der befordres på siddepladser uden sikkerhedssele på trehjulede motorcykler og i sidevogn til motorcykel, har karakter af minimumskrav. Kravene suppleres således af den generelle regel i færdselslovens § 82, stk. 2, hvorefter passagerer ikke må medtages i et sådant antal eller anbringes på en sådan måde, at der kan opstå fare for dem selv eller andre.
For så vidt angår befordring af børn på tohjulede motorcykler, indebærer den nævnte regel, at barnet dels skal kunne fastholde et sikkert greb om føreren eller – såfremt motorcyklen er forsynet hermed – dertil indrettede stropper eller håndtag, dels skal kunne hvile fødderne på fodhvilerne, jf. herved også punkt 2.2. i de almindelige bemærkninger til det oprindelige lovforslag (L 71).
Kravet om anvendelse af fodhvilerne betyder, at børn i visse tilfælde – alt efter motorcyklens størrelse – skal have en legemshøjde, der overstiger 135 cm, for at barnet kan befordres på en tohjulet motorcykel, jf. den ovenfor omtalte udtalelse fra Færdselsstyrelsen herom.
Det bør efter Justitsministeriets opfattelse sikres, at reglerne om befordring af børn på motorcykler og i sidevogn hertil kan håndhæves effektivt.
På denne baggrund foreslås det endvidere, at der som nyt stk. 6 i færdselslovens § 52 indsættes en bestemmelse, der givet politiet hjemmel til at foretage måling af børn, der befordres på tohjulede motorcykler, med henblik på at kontrollere, at børn på under 135 cm ikke befordres på køretøjet.
Bestemmelsen svarer til den, der for så vidt angår håndhævelsen af reglerne om sikkerhedsudstyr til børn, der befordres i bil m.v., blev indsat som færdselslovens § 80 a, stk. 7, ved lov nr. 1565 af 20. december 2006.
Dog indebærer ændringsforslaget ikke, at politiet får hjemmel til at foretage vejning af et barn, der befordres på en tohjulet motorcykel, idet oplysning om barnets vægt ikke har betydning for kontrollen med, at den foreslåede bestemmelse i § 52, stk. 5, 1. pkt., er overholdt.
Det bemærkes endvidere, at eventuel måling (samt vejning) af børn, der befordres på en passagersiddeplads med sikkerhedssele på en motorcykel, vil skulle ske med hjemmel i færdselslovens § 80 a, stk. 7.
For så vidt angår de nærmere overvejelser vedrørende den foreslåede bestemmelses anvendelsesområde samt fremgangsmåden i forbindelse med beslutning om og gennemførelse af indgrebet m.v., henvises der i øvrigt til afsnit 3.2. i de almindelige bemærkninger til det oprindelige lovforslag (L 71), samt til de specielle bemærkninger til det oprindelige lovforslags § 1, nr. 3.
Til nr. 3
Det foreslås af hensyn til motorcykel- og knallertførernes muligheder for at indrette sig på de nye regler, at lovens ikrafttrædelsestidspunkt udskydes til den 1. august 2007.
 Birthe Rønn Hornbech (V)  Michael Aastrup Jensen (V)  Karsten Nonbo (V)  Søren Pind (V)  Peter Skaarup (DF) fmd. Kim Christiansen (DF)  Hans Kristian Skibby (DF)  Tom Behnke (KF)  Allan Niebuhr (KF)  Simon Pihl Sørensen (S)  Per Kaalund (S)  Lissa Mathiasen (S)  Frode Sørensen (S)  Elisabeth Arnold (RV)   Simon Emil Ammitzbøll (RV) Kristen Touborg (SF)  Line Barfod (EL)
Siumut, Tjóðveldisflokkurin, Fólkaflokkurin og Inuit Ataqatigiit havde ikke medlemmer i udvalget.
Folketingets sammensætning
|
||||
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) |
51 |
|
Enhedslisten (EL) |
6 |
Socialdemokratiet (S) |
47 |
|
Siumut (SIU) |
1 |
Dansk Folkeparti (DF) |
22 |
|
Tjóðveldisflokkurin (TF) |
1 |
Det Konservative Folkeparti (KF) |
18 |
|
Fólkaflokkurin (FF) |
1 |
Det Radikale Venstre (RV) |
16 |
|
Inuit Ataqatigiit (IA) |
1 |
Socialistisk Folkeparti (SF) |
11 |
|
Uden for Folketingsgrupperne (UFG) |
4 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 71 B
Bilagsnr. |
Titel |
8 |
L 71 B som affattet efter 2. behandling |
9 |
Ændringsforslag og udtalelser fra Færdselsstyrelsen og Sundhedsstyrelsen, fra justitsministeren |
10 |
1. udkast til tillægsbetænkning |