Betænkning afgivet af Uddannelsesudvalget den 5. december 2006

Betænkning

over

 Forslag til lov om ændring af lov om Danmarks Evalueringsinstitut

(Evalueringer på folkeskoleområdet og dagtilbudsområdet)

[af undervisningsministeren (Bertel Haarder)]

 

1. Ændringsforslag

Der er stillet 3 ændringsforslag til lovforslaget. Undervisningsministeren har stillet ændringsforslag nr. 3, og Socialdemokratiets, Det Radikale Venstres og Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 1 og 2.

2. Udvalgsarbejdet

Lovforslaget blev fremsat den 8. november 2006 og var til 1. behandling den 17. november 2006. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Uddannelsesudvalget.

Møder

Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.

Høring

Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og undervisningsministeren sendte den 22. september 2006 dette udkast til udvalget, jf. folketingsåret 2005-06, alm. del – bilag 490. Den 8. november 2006 sendte undervisningsministeren de indkomne høringssvar samt et notat herom til udvalget.

Spørgsmål

Udvalget har stillet 8 spørgsmål til undervisningsministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.

3. Indstillinger og politiske bemærkninger

Et flertal i udvalget (V, DF og KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med det af undervisningsministeren stillet ændringsforslag. Flertallet vil stemme imod de af Socialdemokratiet, Det Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti stillede ændringsforslag.

Et mindretal i udvalget (S, RV og SF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede ændringsforslag. Hvis ændringsforslag nr. 1 og 2 ikke vedtages, vil mindretallet stemme imod lovforslaget ved 3. behandling.

Socialdemokratiets, Det Radikale Venstres og Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget finder, at ændringerne af lov om Danmarks Evalueringsinstitut kan forekomme små og betydningsløse. Men lovforslaget er udtryk for andet og mere end ændringer af et par kontonumre, der skal flytte penge fra evalueringsinstituttet til det nyetablerede Råd for Evaluering og Kvalitetsudvikling af Folkeskolen. Lovforslaget har nemlig til formål at hindre den frie og uafhængige evaluering og forskning, som evalueringsinstituttet i dag udøver i forhold til folkeskolen.

Socialdemokratiet, Det Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti mener, at evalueringsinstituttet i dag løser en række gode og relevante opgaver, herunder evaluering af folkeskolen, og partierne er tillige tilfredse med, at disse opgaver nu udvides til også at omfatte evaluering og rådgivning inden for dagtilbudsområdet.

Men i forhold til lovforslaget i dets nuværende form deler partierne fuldstændig de betænkeligheder, som bl.a. Børne- og Kulturchefforeningen og Kommunernes Landsforening rejser i deres høringssvar f.eks. vedrørende:

–     Begrænsningen af evalueringsinstituttets rolle, så evalueringsinstituttet fremover ikke længere selv kan beslutte at sætte evalueringer i gang på folkeskoleområdet. Evalueringsinstituttet kan kun gøre dette på opdrag fra Rådet for Evaluering og Kvalitetsudvikling af Folkeskolen, der er udpeget af undervisningsministeren. Der er fortsat brug for uafhængig evaluering af folkeskolen.

–     Begrænsningen i lovforslaget vil gøre det vanskeligt for evalueringsinstituttet at kunne gennemføre tværgående evalueringer af uddannelsesområdet, der omfatter folkeskolen.

–     Evalueringsinstituttets velbenyttede videncenter vedrørende folkeskolen vil blive svækket ved denne indskrænkning.

Og det er det, der er tilfældet med dette lovforslag, i hvert fald på det store og vigtige område, der handler om folkeskolen, som jo alt andet lige er forudsætningen for succes i det resterende uddannelsesforløb.

Socialdemokratiets, Det Radikale Venstres og Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget har derfor stillet ændringsforslag om, at den del af lovforslaget, der begrænser evalueringsinstituttets muligheder for at foretage evalueringer af grundskolen, udgår af lovforslaget. Vedtages disse ændringsforslag, kan partierne tilslutte sig lovforslaget. Fastholdes lovforslaget i dets nuværende form, kan partierne ikke støtte lovforslaget.

Et andet mindretal i udvalget (EL) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet vil dog stemme for de stillede ændringsforslag.

Enhedslistens medlem af udvalget tager afstand fra forslaget om, at evalueringer, der omfatter folkeskoleområdet, fremover skal gennemføres efter beslutning fra formandskabet for Rådet for Evaluering og Kvalitetsudvikling af Folkeskolen. Det er et opgør med fri evaluering på folkeskoleområdet og betyder øget ministeriel styring af uddannelserne. Enhedslisten anser det for problematisk, at Danmarks Evalueringsinstitut ikke længere kan lave evalueringer af egen drift inden for folkeskoleområdet, og Enhedslisten kan derfor ikke støtte lovforslaget.

Siumut, Tjóðveldisflokkurin, Fólkaflokkurin og Inuit Ataqatigiit var på tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.

En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.

4. Ændringsforslag med bemærkninger

Ændringsforslag

Af   et mindretal (S, RV og SF), tiltrådt af et mindretal (EL):

Til titlen

   1) Undertitlen affattes således:

»(Evalueringer på dagtilbudsområdet)«.

[Konsekvens af ændringsforslag nr. 2]


 

Til § 1

   2) Nr. 4 udgår.

[Fjernelse af begrænsning i Danmarks Evalueringsinstituts arbejde på folkeskoleområdet]

Af   undervisningsministeren, tiltrådt af udvalget:

   3) Efter nr. 14 indsættes som nyt nummer:

»01. I § 8, stk. 1, ændres »§ 2, stk. 3 og 4,« til: »§ 2, stk. 4 og 5,«.«

[Lovteknisk konsekvensrettelse]

Bemærkninger

Til nr. 1

Ændringsforslaget er en konsekvens af ændringsforslag nr. 2.

Til nr. 2

Ændringsforslaget fjerner den begrænsning, der foreslås indført i Danmarks Evalueringsinstituts arbejde på folkeskoleområdet.

Til nr. 3

Ændringsforslaget er en konsekvens af lovforslagets § 1, nr. 4.

 

  Troels Christensen (V) Â  Anne‑Mette Winther Christiansen (V) Â  Britta Schall Holberg (V) Â  Tina Nedergaard (V) Â  Ellen Trane Nørby (V) Â  Martin Henriksen (DF) Â  Søren Krarup (DF) Â  Carina Christensen (KF) fmd.  Charlotte Dyremose (KF) Â  Christine Antorini (S) Â  Kirsten Brosbøl (S) Â  Carsten Hansen (S) Â  Bjarne Laustsen (S) Â  Margrethe Vestager (RV) nfmd.  Bente Dahl (RV) Â  Pernille Vigsø Bagge (SF) Â  Pernille Rosenkrantz‑Theil (EL) 

Siumut, Tjóðveldisflokkurin, Fólkaflokkurin og Inuit Ataqatigiit havde ikke medlemmer i udvalget.

Folketingets sammensætning

 

Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)

52

 

Enhedslisten (EL)

6

Socialdemokratiet (S)

47

 

Siumut (SIU)

1

Dansk Folkeparti (DF)

24

 

Tjóðveldisflokkurin (TF)

1

Det Konservative Folkeparti (KF)

18

 

Fólkaflokkurin (FF)

1

Det Radikale Venstre (RV)

17

 

Inuit Ataqatigiit (IA)

1

Socialistisk Folkeparti (SF)

11

 

 

 

 

 

+++Bilag+++Bilag 1

Oversigt over bilag vedrørende L 68

Bilagsnr.

Titel

1

Høringsnotat og høringssvar, fra undervisningsministeren

2

Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget

3

Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget

4

1. udkast til betænkning

5

2. udkast til betænkning

6

Ændringsforslag fra undervisningsministeren

7

3. udkast til betænkning

Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 68

Spm.nr.

Titel

1

Spm. om overflødigheden af lovforslagets begrænsning af Danmarks Evalueringsinstituts mulighed for at foretage selvstændige undersøgelser på folkeskoleområdet, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå

2

Spm. om mulighederne for koordinering af Danmarks Evalueringsinstituts evalueringsarbejde med de beslutninger, der træffes af det nyetablerede Råd for Evaluering og Kvalitetssikring af Folkeskolen, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå

3

Spm. om niveauet af medarbejderressourcer hos Danmarks Evalueringsinstitut til at evaluere folkeskolen, hvis lovforslaget bliver vedtaget i sin nuværende form, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå

4

Spm. om overførsel af økonomi og medarbejderressourcer fra Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggender til Undervisningsministeriet, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå

5

Spm. om, på hvilke områder Danmarks Evalueringsinstitut kan lave evalueringer af egen drift, hvis lovforslaget bliver vedtaget, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå

6

Spm. om forskellen mellem Rådet for Evaluering og Kvalitetsudvikling af Folkeskolen og eventuelle rådgivende organer på områder, hvor Danmarks Evalueringsinstitut kan lave evalueringer af egen drift, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå

7

Spm. om det reelle indhold i de mere fleksible muligheder for at gennemføre evalueringer, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå

8

Spm. om, hvorfor bestyrelsen for Danmarks Evalueringsinstitut skal være i forudgående dialog med de berørte ministerier før fastlæggelsen af årsprogrammet, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå