|
Opsummering af høringssvar samt kommentarer
vedrørende
Forslag til lov om ændring af lov om fleksydelse (Forhøjelse af fleksydelsesalderen, fortrydelsesordning mv.)
|
||||
|
Lovforslaget har været til høring hos Beskæftigelsesrådet, Beskæftigelsesrådets Ydelsesudvalg, Ankestyrelsen, Det Centrale Handicapråd, Kristelig Fagforening og Kristelig Arbejdsgiverforening.
De modtagne høringssvar vedlægges.
Der er modtaget høringssvar fra Beskæftigelsesrådets Ydelsesudvalg, herunder LO/FTF/AC, DA/SALA, Kommunernes Landsforening, Ankestyrelsen, Det Centrale Handicapråd, Kristelig Fagforening og Kristelig Arbejdsgiverforening.
Kommunernes Landsforening, Det Centrale Handicapråd, Kristelig Fagforening og Kristelig Arbejdsgiverforening har ikke haft bemærkninger til lovforslaget.
Ankestyrelsen har afgivet følgende høringssvar:
I forslaget til § 31, stk. 2, nr. 4, lyder formuleringen, at â€tilbagebetalingsbeløbet ikke overstiger 7 gange højeste sygedagpengesats….â€.
Det foreslås præciseret, om der ligesom i den gældende lovs § 8 er tale om højeste dagpengesats pr. dag.
Kommentar: Ankestyrelsens høringssvar vil indgå i overvejelserne i forbindelse med evt. fremsættelse af ændringsforslag.
Lønmodtagersiden (LO, FTF og AC) har afgivet følgende høringssvar:
Ledighedsydelsesperiodens længde
Som led i velfærdsaftalen er det pÃ¥ dagpengeomrÃ¥det aftalt, at særreglen med en kortere dagpengeÂperioden for de over 60-Ã¥rige ophæves, sÃ¥ de over 60-Ã¥rige har samme dagpengeperiode som andre.
Lønmodtagersiden mener, at for at opnÃ¥ parallelitet mellem de to regelsæt, bør den nuværende regel, om at man kun kan modÂtage ledighedsydelse i et halvt Ã¥r, efter man er fyldt 60 Ã¥r, ophæves. Retten til ledighedsydelse bør være tidsubegrænset for de over 60-Ã¥rige svarende til reglerne for de under 60-Ã¥rige.
Kommentar: Ledighedsydelsesperiodens længde har ikke været drøftet under velfærdsforhandlingerne og er ikke nævnt i aftalen. Det er alene i aftalen nævnt, at reglerne om fleksydelse, herunder aldersgrænser og bidragsregler justeres parallelt med ændringerne i efterlønsordningen, der hvor der er parallelitet mellem de to regelsæt. Der er således ikke nævnt, at der skal være parallelitet med ændringerne i dagpengesystemet.
Gunstigere vilkår ved udskydelse af overgangen til fleksydelse
Lønmodtagersiden mener, at de eksisterende regler diskriminerer fleksydelsesmodtagere i forhold til efterlønsmodtagere. Det er lønmodtagerorganisationernes holdning, at Beskæftigelsesministeriet bør benytte lejligheden til at sikre større parallelitet mellem de to ordninger og blandt andet indføre samme 2 Ã¥rs regel i fleksyÂdelsesordningen, som er gældende i efterlønsordningen.
Kommentar: Fleksydelsesordningen blev indført i 2001 som led i aftalen om førtidspensionsreformen. Det følger af aftalen om førtidspensionsreformen, at der ikke skal kunne optjenes til en præmieringsordning i fleksydelsesordningen (højere sats, gunstigere pensionsfradrag og optjening af skattefri præmie). Der henvises til, at en præmieringsordning ikke er særlig velbegrundet i en ordning, hvor det offentlige giver et stort tilskud til lønnen i fleksjob. Desuden er præmieringsordningen timerelateret, og fleksjob er karakteriseret ved, at selve timeantallet ikke er afgørende.
Ophævelse af reglen om medregning af medlemsperioder forud for 1. april 1999 til opfyldelse af kravet om anciennitet
Lønmodtagersiden mener, at en afÂskaffelse af denne regel kan ikke begrundes i hensynet til parallelitet eller i aftaleteksten i øvrigt. Forslaget om ophævelse af den nuværende regel bør derfor udgÃ¥.
Kommentar: I efterlønsreglerne er der ikke en tilsvarende bestemmelse om medregning af medlemsperioder forud for 1. april 1999 til opfyldelse af anciennitetskravet. Bestemmelsen i fleksydelsesordningen foreslås at bortfalde for at skabe parallelitet i anciennitetsreglerne i fleksydelsesordningen og efterlønsordningen.
Forslaget er endvidere begrundet i, at der indføres en ny hovedregel om krav til anciennitet, hvor der ikke er en referenceperiode, inden for hvilken kravet om anciennitet skal være opfyldt. Alle bidrag, der er indbetalt, vil kunne medregnes til opfyldelse af anciennitetskravet. Hvis det fortsat skulle være muligt at medregne medlemsperioder forud for 1. april 1999 til opfyldelse af anciennitetskravet, ville en person i fleksydelsesordningen kunne få ret til fleksydelse stort set uden at have betalt bidrag.
Uafbrudt betaling af bidrag ved benyttelse af fortrydelsesordningen (forslagets § 1, nr.
Lønmodtagersiden mener, at fortrydelsesordningens bestemmelser om kravet om 15 Ã¥rs uafbrudt betaling af fleksydelsesbidrag, er problematisk for personer, der i løbet af 15 Ã¥rs perioden forlader arbejdsmarkedet midlertidigt pÃ¥ grund af for eksempel sygdom. Lønmodtagersiden mener, at kravet om uafbrud betaling bør erstattes, med et krav om en samlet indbetalingsperiÂode pÃ¥ et vist antal Ã¥r.
Kommentar: Kravet om mindst 15 Ã¥rs betaling af fleksydelsesbidrag er parallelt med kravet i fortrydelsesordningen i efterlønsordningen. I modsætning til efterlønsordningen er der i fortrydelsesordningen i fleksydelsesordningen ikke mulighed for at have afbrydelser i indbetalingen af bidragene. I fortrydelsesordningen i efterlønsordningen er muligheden for pauser i indbetalingen af bidrag forudsat, at personen uafbrudt har bevaret medlemskabet af a-kassen, og personen pÃ¥ den mÃ¥de kan dokumentere sin tilknytning til arbejdsmarkedet. En person, der er tilmeldt fleksydelsesordningen, behøver ikke at være tilmeldt en a-kasse for at optjene ret til fleksydelse, men skal blot betale fleksydelsesbidrag. En pause i indbetalingerne af fleksydelsesÂbidrag vil betyde, at man i pausen – i modsætning til en person i efterlønsordningen – ikke betaler nogen form for bidrag.
Det bemærkes i øvrigt, at der i alle overgangsbestemmelserne om anciennitetskravet er krav om uafbrudt indbetaling af fleksydelsesbidrag fra tilmeldingen til fleksydelsesordningen, og i nogle tilfælde i længere tid end 15 år.
Bestemmelse om dispensation fra afbrydelser i opfyldelsen af anciennitetskravet (forslagets § 1, nr. 7)
Lovforslaget indeholder en bestemmelse om, at der undtagelsesvist kan ses bort fra afbrydelser i indbetalingen af bidrag (pkt. 7, § 2 a, stk. 7). Det er dog en betingelse at personen efterbetaler bidraÂgene for den pÃ¥gældende periode. Lønmodtagersiden mener, at denne sidste del bør udgÃ¥, sÃ¥fremt afbrydelsen skyldes midlertiÂdig overgang til kontanthjælpslignende ydelser eller anden ufrivillig selvforsørgelse.
Kommentar: Bestemmelsen er parallel med bestemmelsen i efterlønsordningen i § 74 a, stk. 4, i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. Bestemmelsen er i øvrigt enslydende med den gældende § 40, stk. 7, i lov om fleksydelse.
Fradrag for pension udbetalt mellem 60 år og efterlønsalder (forslagets § 1, nr. 15)
Lønmodtagersiden finder, at forslaget medfører en urimelig hård modregning for udbetaling af løbende arbejdsmarkedspensioner udbetalt efter det 60. år men inden fleksydelsesalderen. Det foreslås, at denne modregning lempes.
Kommentar: Forslaget svarer til den foreslåede § 74 k i forslag til lov om ændring af lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. (L59).
Hensigten med forslaget er at sikre, at man ikke kan undgÃ¥ pensionsfradrag ved at hæve pensionsordningen efter 60-Ã¥rs dagen, men før overgangen til fleksydelse. FormÃ¥let er, at sÃ¥danne pensionsudbetalinger skal medføre fradrag i fleksydelsen pÃ¥ samme mÃ¥de som pensionsudbetalinger i fleksydelsesperioden, sÃ¥ledes at disse ordninger ikke utilsigtet bruges til at finansiere tilbagetrækning i Ã¥rene umiddelbart før, man gÃ¥r pÃ¥ efterløn, jf. Velfærdsaftalen, kap. 2, punktet â€Skattebegunstigede pensionerâ€.
Arbejdsgiversiden (DA og SALA) har henvist til sit høringssvar om ændring af efterlønsordningen, da de foreslåede regler er en parallel til regelændringerne på efterlønsområdet.
Kommentar: Der henvises til kommentarerne til DA og SALAs høringssvar til forslag til lov om ændring af lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, integrationsloven og lov om påligningen af indkomstskat til staten (Forhøjelse af efterlønsalderen, mere fleksibel efterlønsordning, fortrydelsesordning, styrkede jobmuligheder for personer over 55 år, mv.).