Betænkning afgivet af Kulturudvalget den 7. december 2006

Betænkning

over

Forslag til lov om ændring af lov om radio- og fjernsynsvirksomhed og lov om leje

(Gennemførelse af medieaftale 2007-2010 m.v.)

[af kulturministeren (Brian Mikkelsen)]

 

1. Ændringsforslag

Der er stillet 14 ændringsforslag til lovforslaget. Kulturministeren har stillet ændringsforslag nr. 7, 12 og 13. Enhedslisten har stillet ændringsforslag nr. 1-6, 8-11 og 14.

2. Udvalgsarbejdet

Lovforslaget blev fremsat den 8. november 2006 og var til 1. behandling den 17. november 2006. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Kulturudvalget.

Møder

Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.

Høring

Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og kulturministeren sendte den 12. september 2006 dette udkast til udvalget, jf. folketingsåret 2005-06, alm. del – bilag 214. Den 9. november 2006 sendte kulturministeren de indkomne høringssvar samt et notat herom til udvalget.

Skriftlige henvendelser

Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget 2 skriftlige henvendelser fra Forenede Danske Antenneanlæg (FDA) og Spies Information ApS.

Kulturministeren har over for udvalget kommenteret de skriftlige henvendelser til udvalget.

Spørgsmål

Udvalget har stillet 4 spørgsmål til kulturministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.

Et af udvalgets spørgsmål og kulturministerens svar herpå er optrykt som bilag 2 til betænkningen.

3. Indstillinger og politiske bemærkninger

Et flertal i udvalget (udvalget med undtagelse af EL) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de af kulturministeren stillede ændringsforslag. Flertallet vil stemme imod de af mindretallet stillede ændringsforslag.

Et mindretal i udvalget (EL) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede ændringsforslag. Såfremt de af Enhedslisten stillede ændringsforslag ikke vedtages ved 2. behandling, stemmer Enhedslisten imod lovforslaget ved 3. behandling.

Enhedslistens medlem af udvalget finder, at der er mange grunde til, at Enhedslisten ikke er med i medieaftalen og derfor også er imod vigtige dele af dette lovforslag.

For det første indebærer medieaftalen, at TV 2 skal sælges så hurtigt som muligt. Socialdemokratiet, Det Radikale Venstre og SF binder sig til at medvirke til at sælge TV 2. Det har de samme partier tidligere klart afvist, fordi det ville føre til både dårligere og dummere tv.

Så har man valgt at udvide licensen til nu at omfatte noget, man kalder en medielicens. Problemet med licens er jo, at alle betaler det samme uanset indkomst. Det er en skat, som er gennemført asocial. Og da dét åbenbart ikke var dumt nok, har man også valgt at gøre det til en skat på nyt it-grej. Medielicensen er altså både asocial og teknologifjendsk.

Her burde man efter Enhedslistens opfattelse have sikret en finansiering betalt over skatten. DR’s uafhængighed kunne så være sikret gennem et 5-10-årigt forlig, hvor man aftalte rammerne for DR’s virksomhed.

DR’s uafhængighed trues i øvrigt af en række tiltag i dette lovforslag. Magten flyttes væk fra DR og over i organer, hvor der er større mulighed for at udøve politisk indflydelse.

Hvad angår bestyrelsen, fastholder man, at det skal være de politiske partier, der udpeger repræsentanterne. Bestyrelsens medlemmer skal dog ikke være politikere, hverken nogle, der er aktive nu, eller nogle, som har tænkt sig at blive det. Byrådsmedlemmer skal dog i en overgangsperiode have mulighed for at blive siddende i bestyrelsen

I en situation, hvor alle må erkende, at Danmarks Radios bestyrelse har svigtet, og hvor de, der har siddet længst og har været formænd og været tæt involveret i økonomien, har svigtet mere end andre, er det så vigtigt for det næststørste parti i Folketinget at sikre, at deres repræsentant kan fortsætte i bestyrelsen, at det bliver en vigtig del af forhandlingerne at lave en fuldstændig ubegribelig undtagelse.

Siumut, Tjóðveldisflokkurin, Fólkaflokkurin og Inuit Ataqatigiit var på tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.

En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.

4. Ændringsforslag med bemærkninger

Ændringsforslag

Til § 1

Af   et mindretal (EL):

   1) I den under nr. 1 foreslåede affattelse af § 6 affattes stk. 2 således:

»Stk. 2. Bestemmelsen i stk. 1 gælder tillige programmer udsendt af ikkekommercielle tv-stationer.«

[Ændring af must carry-bestemmelsen]

   2) Efter nr. 1 indsættes som nye numre:

»01. I § 10 indsættes som stk. 2:

»Stk. 2. Public service-udbyderes internettjenester skal altid operere med anvendelse af internationalt anerkendte åbne standarder.«

02. § 11, stk. 6, affattes således:

»Stk. 6. DR’s public service-virksomhed finansieres via finansloven samt gennem andre indtægter, jf. § 15, stk. 2. De regionale TV 2-virksomheders public service-virksomhed finansieres via finansloven samt gennem andre indtægter, jf. § 35.««

[Public service-udbyderes internettjenester og ændring af DR’s og de regionale TV 2-virksomheders finansiering]

   3) Den under nr. 2 foreslåede § 11 a affattes således:

»§ 11 a. Efter regler fastsat af kulturministeren kan Det Danske Filminstitut yde tilskud til produktion af dansk tv-drama og tv-dokumentarprogrammer til udsendelse på andre fjernsynsforetagender end DR og de regionale TV 2-virksomheder, jf. § 92 a.«

[Adgang for ikkekommercielle tv-stationer til public service-puljen]

   4) Nr. 3 affattes således:

»3. § 15, stk. 2, affattes således:

»Stk. 2. DR’s virksomhed finansieres via finansloven samt gennem indtægter ved salg af programmer og andre ydelser, tilskud, udbytte, overskudsandele m.v. DR kan ikke oppebære reklameindtægter fra programvirksomheden og public service-aktiviteter på internettet. Bortset fra virksomhed i tilknytning til DR’s ensembler og entrébetaling i forbindelse med større arrangementer kan DR ikke kræve brugerbetaling for public service-ydelser.««

[Ændring af DR’s finansiering]

   5) Det under nr. 8 foreslåede § 17, stk. 3, affattes således:

»Stk. 3. Generaldirektøren ansætter lytternes og seernes redaktør. Lytternes og seernes redaktør er ikke underlagt generaldirektørens instruktion og kan kun afskediges med bestyrelsens godkendelse.«

[Lytternes og seernes redaktør ansættes af DR’s generaldirektør]

   6) Nr. 9 affattes således:

»9. I § 18 ændres »§ 17, stk. 1,« til: »§ 17, stk. 2,«.«

[Lytternes og seernes redaktør ansættes af DR’s generaldirektør]

Af   kulturministeren, tiltrådt af udvalget:

   7) Efter nr. 9 indsættes som nyt nummer:

»03. I § 20, stk. 2, ændres »§ 17, stk. 2,« til: »§ 17, stk. 4,«.«

[Konsekvensændring]

Af   et mindretal (EL):

   8) Efter nr. 11 indsættes som nyt nummer:

»04. § 35 affattes således:

Ȥ 35. De regionale TV 2-virksomheders virksomhed finansieres via finansloven samt gennem indtægter ved salg af programmer og andre ydelser, tilskud, udbytte, overskudsandele m.v.««

[Ændring af de regionale TV 2-virksomheders finansiering]

   9) Nr. 15 og 18 udgår.

[Ophævelse af udvidelse af Radio- og tv-nævnets kompetence]

   10) Nr. 19, 20 og 21 udgår.

[Medielicens udgår af lov om radio- og fjernsynsvirksomhed]

   11) Efter nr. 21 indsættes som nyt nummer:

»05. Kapitel 10 ophæves.«

[Medielicens udgår af lov om radio- og fjernsynsvirksomhed]

Af   kulturministeren, tiltrådt af udvalget:

   12) Efter nr. 21 indsættes som nyt nummer:

»06. I § 71, stk. 1, indsættes efter »§ 69«: », § 69 a«.«

[Konsekvensændring]

   13) Efter nr. 22 indsættes som nyt nummer:

»07. I § 93, stk. 1, nr. 4, ændres »§ 39, stk. 4,« til: »§ 39, stk. 3,«.«

[Konsekvensændring]

Af   et mindretal (EL):

Til § 3

   14) Stk. 2 udgår.

Stk. 3 bliver herefter stk. 2.

[Ophør af overgangsordning]

Bemærkninger

Til nr. 1

Must carry-bestemmelsen udvides til også at omfatte DR’s børne- og historiekanal samt de ikkekommercielle tv-stationer.

Til nr. 2

Public service-udbyderes interessetjenester skal altid operere med anvendelse af internationalt anerkendte åbne standarder.

Til nr. 3

Ikkekommercielle radio- og tv-stationer får adgang til public service-puljen.

Til nr. 4, 8, 10 og 11

Medielicens udgår og erstattes af finansiering på finansloven.

Til nr. 5 og 6

Reglerne om lytternes og seernes redaktør ændres, således at redaktøren ansættes af generaldirektøren. Det lovfæstes, at redaktøren ikke er underlagt generaldirektørens instruktion og kun kan afskediges med bestyrelsens godkendelse.

Til nr. 7

Der er tale om en konsekvensændring som følge af lovforslagets § 1, nr. 8, hvorved affattelsen af § 17 i radio- og fjernsynsloven foreslås ændret.

Til nr. 9

Radio og tv-nævnets beføjelser udgår.

Til nr. 12

Der er tale om en konsekvensændring som følge af lovforslagets § 1, nr. 20, hvorved der foreslås indsat nye bestemmelser om medielicens.

Til nr. 13

Der er tale om en konsekvensændring som følge af lovforslagets § 1, nr. 14, hvoraf det fremgår, at den gældende § 39, stk. 4, med lovforslaget bliver § 39, stk. 3.

Til nr. 14

Ikrafttrædelsesbestemmelsen om medlemmer af eller kandidater til kommunalbestyrelsen ændres, så den træder i kraft samtidig med resten af lovændringerne.

  Kim Andersen (V) fmd.  Flemming Damgaard Larsen (V) Â  Leif Mikkelsen (V) Â  Ellen Trane Nørby (V) Â  Preben Rudiengaard (V) Â  Louise Frevert (DF) nfmd.  Karin Nødgaard (DF) Â  Jakob Axel Nielsen (KF) Â  Carina Christensen (KF) Â  Mogens Jensen (S) Â  Jytte Andersen (S) Â  Troels Ravn (S) Â  Jytte Wittrock (S) Â  Elsebeth Gerner Nielsen (RV) Â  Simon Emil Ammitzbøll (RV) Â  Holger K. Nielsen (SF) Â  Per Clausen (EL) 

Siumut, Tjóðveldisflokkurin, Fólkaflokkurin og Inuit Ataqatigiit havde ikke medlemmer i udvalget.

Folketingets sammensætning

 

Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)

52

 

Enhedslisten (EL)

6

Socialdemokratiet (S)

47

 

Siumut (SIU)

1

Dansk Folkeparti (DF)

24

 

Tjóðveldisflokkurin (TF)

1

Det Konservative Folkeparti (KF)

18

 

Fólkaflokkurin (FF)

1

Det Radikale Venstre (RV)

17

 

Inuit Ataqatigiit (IA)

1

Socialistisk Folkeparti (SF)

11

 

 

 

 

 

+++Bilag+++Bilag 1

Oversigt over bilag vedrørende L 64

Bilagsnr.

Titel

1

Høringssvar og høringsnotat, fra kulturministeren

2

Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget

3

Henvendelse af 16/11-06 fra Spies Information ApS

4

Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget

5

Ændringsforslag fra kulturministeren

6

Henvendelse af 1/12-06 fra FDA, Forenede Danske Antenneanlæg

7

1. udkast til betænkning

8

2. udkast til betænkning

 

 

Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 64

Spm.nr.

Titel

1

Spm. om kommentar til henvendelse af 16/11-06 fra Spies Information ApS, til kulturministeren, og ministerens svar herpå

2

Spm. om teknisk bistand til ændringsforslag, til kulturministeren, og ministerens svar herpå

3

Spm., om privatisering af TV 2/DANMARK A/S giver mulighed for efter udløbet af aftaleperioden at aftale en anden salgsproces end den, der er aftalt, til kulturministeren, og ministerens svar herpå

4

Spm. om kommentar til henvendelse af 1/12-06 fra FDA, Forenede Danske Antenneanlæg, til kulturministeren, og ministerens svar herpå

 

 

 

 

+++Bilag+++Bilag 2

Et af udvalgets spørgsmål til kulturministeren og dennes svar herpå

Spørgsmålet og svaret er optrykt efter ønske fra KF.

Spørgsmål 3:

Kan ministeren bekræfte, at formuleringerne i medieaftalen for 2007-2010 om privatisering af TV 2/Danmark A/S giver mulighed for, at et flertal i Folketinget – efter udløbet af aftaleperioden – kan aftale en anden salgsproces end den, der er aftalt mellem partierne bag medieaftalen for 2002-2006?

Svar:

Af medieaftalen for 2007-2010 fremgår i relation til privatiseringen af TV 2/DANMARK A/S bl.a., at aftalepartierne anerkender, at det er en præmis, at majoriteten af aktierne i TV 2/DANMARK A/S skal sælges, så snart dette er muligt i lyset af de igangværende sager ved EU-Domstolen, og at denne anerkendelse er tidsubegrænset i forhold til aftaleperioden.

Det fremgår efterfølgende af aftaleteksten, at salgsprocessen finder sted i overensstemmelse med det forretningsmæssige grundlag, der er aftalt mellem regeringen og Dansk Folkeparti i henhold til medieaftalen for 2002-2006, jf. også Forståelsen af 17. maj 2005, og at salgsprocessen følgelig ikke er en del af medieaftale 2007-2010. Det er ikke til dette punkt i aftalen tilføjet, at punktet er tidsubegrænset.

Jeg skal på den baggrund – som jeg også gjorde det under 1. behandlingen af lovforslaget om ændring af radio- og fjernsynsloven d. 17. november 2006 – bekræfte, at et flertal i Folketinget – hvis et salg skulle vise sig først at kunne finde sted efter udløbet af aftaleperioden – kan beslutte sig for en anden salgsproces end den, der er aftalt mellem partierne bag medieaftalen for 2002-2006.