Retsudvalget

Folketinget

Christiansborg

1240 København K

 

Hermed fremsendes svar på spørgsmål nr. 87 (Alm. del  - bilag 87) stillet af Retsudvalg den 23. november 2006.

 

 

 

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Helge Sander

 


 

Spørgsmål nr. 87 stillet af  Retsudvalg den 23. november 2006 til Ministeren for videnskab, teknologi og udvikling (Alm. del  - bilag 87).

 

 

 

Spørgsmål 87

 

Ministrene bedes tilsende udvalget deres talepapirer fra samrådet

 

Svar

 

Talepapir til samråd om logningsbekendtgørelsen

m.v. den 21. november 2006                  

 

Indledning - sammenhæng til justitsministeren regler:

Justitsministeren har redegjort for reglerne i retsplejeloven, logningsdirektivet og den danske logningsbekendtgørelse.

 

Jeg kan redegøre for indholdet af det lovforslag, L63, som Folketinget behandler i øjeblikket.

 

Men lad mig til at begynde med at sige, at, som det blev illustreret under den tekniske gennemgang, er der en meget tæt sammenhæng mellem justitsministerens og mine regler.

 

Videnskabsministeriet har derfor deltaget i en arbejdsgruppe under Justitsministeriet om logningsbekendtgørelsen.

 

Og omvendt har Justitsministeriet deltaget i Videnskabsministeriets arbejde på området.

 

Begge dele udmønter regeringens handlingsplan.

 

Og sammen sikrer de to sæt regler politiet nye og bedre redskaber til at forebygge terrorhandlinger i Danmark.

 

Det er helt afgørende for regeringen.

 

Lovforslagets indhold:

Som led i regeringens antiterrorpakke fremsatte jeg den 3. november 2006 et lovforslag, L 63, om ændring af teleloven.

 

Lovforslaget blev 1. behandlet af Folketinget den 9. november 2006.

 

 

 

Det er vigtigt at holde sig for øje, at dette lovforslag hænger nøje sammen med de rammer, der allerede er fastlagt andetsteds.

 

Jeg tænker på retsplejeloven og logningsbekendtgørelsen, som også udmønter direktivet på området. 

 

Lovforslaget sikrer, at der hos udbydere af elektroniske kommunikationsnet eller -tjenester findes udstyr og systemer, så udbyderne kan registrere og opbevare historiske oplysninger.

 

Eller med andre ord: Udstyr og systemer skal indrettes, så de krav, der kan stilles til teleselskaber efter retsplejeloven, kan opfyldes.

 

Lovforslaget rækker ikke videre end det.

 

Omkostninger for branchen som følge af logningsforpligtelsen:

Der har været en del debat om omkostningerne ved at gennemføre denne terrorbekæmpelse.

 

Der skal selvfølgelig være proportionalitet mellem de nye tekniske krav og effekten af tiltagene i den virkelige verden.

 

Hermed tænker jeg især på de omkostninger, som branchen pålægges.

 

Det har ligget regeringen meget på sinde at søge at finde løsninger, der holdt omkostningerne nede.

 

Regeringen er meget opmærksom på de problemer, et højt omkostningsniveau kan give anledning til i forhold til branchens muligheder for udvikling og i forhold til konkurrencen på it- og telemarkedet.

 

Men der har samtidig været et efterforskningsmæssigt behov, der også skulle varetages.

 

Der er fundet en balance.

 

Der er ikke tvivl om, at der er tale om en væsentlig udgift for branchen.

 

Jeg er dog tilfreds med, at udgiftsniveauet er sænket markant i forhold til udgangspunktet i foråret, og at der derved er skabt en bedre balance.

 

Hvem stiller lovforslaget krav til?

Det er blevet kritiseret, at forslaget kun omfatter teleudbydere.

 

I dag hedder det udbyder af elektroniske kommunikationsnet eller -tjenester, men for nemheds skyld vil jeg sige teleudbyder.

Lad mig lige slå fast, at definitionen af en teleudbyder er baseret på teledirektiverne.

 

En teleudbyder er en, der står for at føre trafik i et net.

 

Sådan er det i hele Europa og har været det i årevis.

 

Hvis man bare udbyder indhold på nettet, er man altså ikke omfattet af hele telereguleringen.

 

Det gælder uanset, om det er Folketingets hjemmeside eller et program, der gør det muligt at sende post via et telenet.

 

Lad mig også slå fast, at det er retsplejeloven, der fastlægger, at det er udbydere af elektroniske kommunikationsnet eller -tjenester, der skal logge.

 

Her er vi helt på linie med logningsdirektivet.

 

Det følger direkte af direktivet, at en udbyder skal logge egne e-mailtjenester og informationer eller oplysninger om IP-telefoni uanset om disse måtte være applikationer eller elektroniske kommunikationstjenester.

 

Andre leverandører af e-mailtjenester og IP-telefonitjenester (applikationer) er ikke udbydere af elektroniske kommunikationsnet eller -tjenester og er derfor ikke omfattet af logningsforpligtelsen.

 

Selvom leverandører af e-mailtjenester og IP-telefonitjenester (applikationer) ikke er forpligtet til at logge oplysninger om disse tjenester, vil teleudbyderes logning af en bruttodatastrøm fra internettet dog også indeholde spor fra kommunikation via applikationer som f.eks. Hotmail.

 

Disse spor kan politiet derefter inddrage i det videre efterforskningsarbejde.

 

Er det kun er 10% af internettrafikken, som vil blive logget?

Under 1. behandlingen blev det drøftet, om lovforslaget kun havde betydning for 10 % af kommunikationen.

 

Det skete på baggrund af en artikel i Computerworld.

 

Det er vigtigt at lægge mærke til, at det tal, der henvises til i artiklen fra Computerworld, er e-mail-trafik.

 

Det er slet ikke det samme som al internettrafik.

 

Jeg ved ikke, om tallet nøjagtigt er 10 %.

 

Megen e-mail kommunikation foregår via Hotmail, Jubii og andre applikationer, og leverandører af disse applikationer har ikke pligt til at logge.

 

Det er fordi, leverandørerne ikke er udbydere i telelovens forstand.

 

Det er dog vigtigt at bemærke, at al kommunikation afsætter spor, således også kommunikation via Hotmail og andre applikationer.

 

Disse spor logges af udbydere af internetforbindelsen.

 

Denne form for logning giver et tydeligt billede af, hvad der sker på internettet.

 

Politiet vil kunne gå videre i efterforskningen ud fra disse spor og f.eks. henvende sig til en applikations-leverandør (f.eks. hotmail) for flere detaljerede oplysninger.

 

Opsamling:

Det er selvfølgelig vigtigt, at fordele og ulemper opvejes, når der pålægges byrdefulde pligter.

 

Men det er også vigtigt at opfylde regeringens målsætninger om, at politiet skal have bedre muligheder for at bekæmpe terror.

 

Jeg håber, at drøftelserne i dag vil føre til en god forståelse for udmøntningen af reglerne om logning.

 

Jeg håber også, at der skabes en god forståelse for indholdet af det lovforslag om ændring af teleloven, som Folketinget behandler nu.

 

Dette lovforslag skal som nævnt alene understøtte de allerede vedtagne regler om en logningspligt for udbyderne.

 

Tak for ordet.