Det Radikale Venstre vil meget gerne bekæmpe terror og terrorens væsen. Vi har stillet forslag om mere forskning i terror, islamisme og sammenhængen med radikalisering - ikke at forveksle med mit eget parti - hvilket så heldigvis er noget, der i øvrigt bliver taget op i forbindelse med finansloven. Vi kan så tage en diskussion om, hvordan man gør det, men det er en lidt anden sag.
Vi har stillet forslag om en terrorkommission inspireret af, hvad man har gjort i USA. Hvorfor? Netop for at prøve at vurdere på og belyse den trussel, vi står over for, og ikke mindst hvad vi så kan gøre for at bekæmpe den trussel og gøre det på en måde, der er klog og sammenhængende, og som ikke har karakter af symbolpolitik og slag i luften. Det her for indledningsvis at sige, at vi gerne vil være med til at bekæmpe terror.
Vi finder, at forslaget, som vi behandler her i dag, har en række indbyggede problemstillinger, som vi er nødt til at belyse nærmere. Alle ved, der er en kontroversiel forhistorie; branchen har reageret, og hele forløbet i foråret taler for sig selv. Men den diskrimination, som forslaget lægger op til, mellem teleudbydere og ikketeleudbydere, er problematisk. Man kan så diskutere, om det kun - i gåseøjne - er 10 pct. af den relevante trafik, som kan opsnappes ved hjælp af det her forslag, eller hvor stort det tal måtte være. Men det undrer mig lidt, at man ikke indtil videre fra andre partier har kredset omkring denne indlysende problemstilling. Det er et problem for branchen, at man nu skal til at sondre mellem teleudbydere og ikketeleudbydere i forhold til, hvordan man kan opsnappe informationer fremover.
Derfor har vi en stribe spørgsmål, som vi vil stille
i udvalgsbehandlingen omkring det her felt, for vi er optaget af, at vi i fællesskab forsøger at definere, hvordan vi endnu bedre ville kunne blive i stand til at bekæmpe terrorisme. Jeg finder, at der er en stribe spørgsmål i den her sag, som skal belyses i udvalgsbehandlingen, og det kan vi gøre på forskellig vis. Jeg så også gerne, at vi i udvalgsbehandlingen lagde vægt på, hvordan vi kommer videre, hvordan man eventuelt fortsat kan arbejde for at lukke de huller, som det her forslag skaber med hensyn til diskrimination mellem udbydere og ikkeudbydere. Jeg synes også, der er en pointe i at belyse nærmere, hvad det er, der sker i de 15 andre EU-lande, der har valgt at udsætte, og i Tyskland. Jeg så gerne, at vi i udvalgsbehandlingen belyser, hvorvidt man kan udskyde ikrafttrædelsen af det her, indtil der er fundet en fornuftig teknisk løsning. Jeg ved godt, at modargumentet så vil være: Jamen vi risikerer en åbningsskrivelse og den slags. Men jeg spørger mig selv højt, om man virkelig tror, det er et realistisk scenarie, hvis det er sådan, at 16 andre EU-lande har valgt ikke at gøre, som Danmark gør. Alt det her for at sige, at det er nogle af de emner, som vi vil prøve at forfølge i udvalgsbehandlingen, og så må vi tage den derfra. Så det må vel blive noget i retning af, at vi ved andenbehandlingen redegør for vores stilling til forslaget.