Miljøministerens besvarelse af spørgsmål
nr. 62 ad L 55 stillet af Folketingets Miljø- og
Planlægningsudvalg.
Spørgsmål 62
Ministeren bedes kommentere
artiklen "Når ubekvem viden vælges fra" fra Aktuel Naturvidenskab nr.
1, februar 2006. (Vedlagt)     
Svar
Artiklen er i korte træk en kritik af, at
indsatsen overfor fosforophobning i den danske dyrkningsjord ikke er tilstrækkelig.
Til denne kritik kan nævnes, at der i forbindelse med VMP III blev gennemført
et grundigt fagligt forarbejde, og at det på baggrund heraf blev vedtaget, at
fosforoverskuddet skal halveres fra 2001/2002 til 2015. Det skal i den forbindelse
nævnes, at fosforoverskuddet i 2001/2002 kun er det halve af overskuddet i
midten af 1980erne. Der er derfor ingen tvivl om, at fosforoverskuddet i de
seneste 20 år er blevet kraftigt reduceret. Dette ændrer dog ikke ved, at
fosforophobningen fortsætter på mange ejendomme, dog med formindsket hastighed,
og at dette på langt sigt kan give risiko for et øget fosfortab til
vandmiljøet.
I forhold til husdyrloven er det hensigten med
hensyn til fosfor at videreføre amternes beskyttelsesniveau. Ser man isoleret på forslaget til beskyttelsesniveau for fosfor, som
fremgår af lovforslaget, er det dog korrekt, at denne på papiret umiddelbart
vil virke mindre restriktiv end mange amter angiver. Dette er der flere årsager
til:
- Der er ingen faglige modeller til at
beskrive sammenhængen mellem fosforophobningen i dyrkningsjorden og
fosfortabet til vandmiljøet. Noget tyder f.eks. på, at en stor del af det
samlede tab kommer fra særlige risikoarealer. Der er iværksat et
forskningsprogram til at belyse dette yderligere med henblik på, at den
fremtidige indsats kan målrettes disse risikoarealer.
- Det er korrekt, at en regulering af
fosforoverskuddet kan medvirke til at begrænse eller forhindre en fosforophobning
i jorden. Dette vil på langt sigt kunne reducere risikoen for, at
fosfortabet forøget. Der er dog tale om en meget lang tidshorisont, og da
der fortsat forventes forbedringer mht. anvendelsen af fosfor i foderet og
håndtering af husdyrgødning (bl.a. de muligheder separation giver) bør
dette også inddrages i denne risikoanalyse. Det er derfor vurderet, at
reguleringen fra 1/1 2007 til 2009/2010 kan målrettes drænede jorde med fosfortal
over 4 og lavbundsarealer.
- Beskyttelsesniveauet for fosfor påvirkes af
beskyttelsesniveauet for nitrat. Nitrat reguleres ifølge den politiske
aftale primært via skærpelser af harmonikravet (kravet til
udbringningsarealets størrelse for den anvendte mængde husdyrgødning).
Skærpelser af harmonikravet vil påvirke fosforoverskuddet væsentligt. Hvis
f.eks. det generelle harmonikrav på 1,4 DE/ha giver et fosforoverskud på 8 kg P/ha, vil der være fosforbalance ved et harmonikrav på 1,0 DE/ha. Recipienter, som er meget følsomme i forhold til nitrat vil ofte også være kritiske i forhold til fosfor f.eks. følsomme inderfjorde.
- Der er stor forskel på beskyttelsesniveauet
på papiret og i praksis. Amternes nuværende beskyttelsesniveau har i stor
udstrækning været hÃ¥ndteret via de sÃ¥kaldte â€projekttilpasningerâ€, hvor
landmandens egne beregninger af konsekvenserne af valgte driftsændringer
har ligget til grund for afgørelsen. Det har ikke været muligt at føre
tilsyn med de valgte driftsændringer. I de nye miljøgodkendelser er der
fastlagte beregningsmodeller, og driftsændringer kan kun indgå i beregningerne,
hvis de fastsættes som vilkår, der skal føres tilsyn med.
Det skal understreges, at det fastlagte
beskyttelsesniveau kun er gældende indtil vandplanerne ifølge miljømålsloven
bliver gennemført i 2009/2010. Først på dette tidspunkt har vi det faglige
grundlag for at iværksætte den rette og nødvendige indsats lokalt.