Jeg tror, at mange almindelige borgere, der følger den her debat i dag, sidder noget undrende tilbage efter det socialdemokratiske indlæg, for hvad er det egentlig, vi taler om her?
Regeringen har valgt at gøre Danmark til et foregangsland også på det her område og gennemføre en helt ny proces, hvor der bliver mulighed for, at flere borgere kan gå sammen, hvis der er en stor virksomhed, man har penge til gode i, og så køre en sag sammen, frem for hver for sig at skulle have udgifter forbundet med at føre retssager enkeltvis.
Regeringen har valgt at sige, at det som udgangspunkt må være sådan, at modellen er en tilmeldingsmodel. Det vil sige, at alle de borgere, der har et ensartet krav mod en virksomhed, kan gå sammen, og så kan de udpege Forbrugerrådet eller en hvilken som helst anden organisation, der har en interesse i sagen, til at repræsentere dem.
Det, som Socialdemokratiet og dele af oppositionen ønsker, er at fravige den model, hvor borgerne selv frivilligt tilmelder sig, og i stedet vil de presse en model ned over hovedet på folk, hvor man så i stedet for selv aktivt skal fravælge at blive rodet ind i en retssag.
Det, der har været meget afgørende for regeringen, har været, at udgangspunktet var en tilmeldingsmodel, hvor borgeren selv bestemmer, om vedkommende vil påtage sig den økonomiske risiko, det er at være en del af en retssag.
Vi har bl.a. lyttet til den kritik, der har været, hvor forbrugerorganisationer har sagt, at der kunne være tilfælde, hvor det er meget, meget små beløb, det drejer sig om, og hvor der måske er enkelte borgere i landet, der ikke er klar over, at der kører en retssag. Og der skal der være en mulighed for at bruge den såkaldte frameldingsmodel, hvor alle forbrugere sådan set bliver part i sagen, om de har lyst eller ej.
I sådanne sager - det tror jeg faktisk mange borgere godt kan forstå - hvor vi inddrager en masse forbrugere og borgere i en retssag uden deres medvirken, må der nødvendigvis stilles nogle særlige krav til, hvilken type sager det skal være. Det er baggrunden for, at regeringen har foreslået, at det alene er Forbrugerombudsmanden, hvor der er saglighedskrav, som skal opfyldes, der kan få lov til at føre disse sager. Jeg synes, at vi har fundet et meget flot kompromis, nemlig på den ene side at indføre muligheder for gruppesøgsmål, hvilket længe har været et ønske fra forbrugerorganisationer og forbrugere; det bliver imødekommet nu; og på den anden side endda en udvidet ret til i helt særlige tilfælde at kunne føre retssager for en hel masse brugere, også nogle, der måske ikke selv ved, at de lige pludselig er blevet involveret i en retssag. Derfor synes jeg også, at den kritik, som jeg i dag hører fra den socialdemokratiske ordfører, er ekstremt hul, og jeg har svært ved at se, hvilke forbrugerinteresser det egentlig er, man forsøger at markedsføre sig på grundlag af. Tilbage står - det fremgik også meget klart af fru Karen Hækkerups indlæg - at det jo ikke er forbrugerne, der har Socialdemokratiets interesse, nej, det er Forbrugerrådet. Sagt til fru Karen Hækkerup: Forbrugerrådet kan sagtens
i alle tilmeldingssagerne, og det vil være langt, langt størstedelen af alle sagerne, være repræsentant for gruppen, og derfor er det for mig fuldstændig ubegribeligt, at det ikke virker, som om oppositionen egentlig er interesseret i borgerne og deres interesser, nej, man vil tilgodese en enkelt interesseorganisations synspunkter. Jeg synes ikke, det er klædeligt, og jeg synes faktisk, det er ærgerligt, at vi skal stå med et ændringsforslag under andenbehandlingen, når der ellers generelt i Folketinget er meget stor enighed om, at gruppesøgsmål er en god ting, og at det er en god ting, at udgangspunktet er en tilmeldingsmodel, hvor borgerne selv vælger, og de vil være med i retssagen eller ej.