J.nr. MST 502-00002

 

 

  

Den 28. november 2006

 

 

 

 

 

 


Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 75 (L 39) stillet af Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg den 24. november 2006.

 

 

Spørgsmål 75      

”Vil ministeren – som teknisk bistand – udarbejde et ændringsforslag, der bemyndiger ministeren til også at kunne stille krav om eftermontering af filtre, der reducerer de farlige ultrafine partikler på tunge køretøjer, der opfylder Euro 4 og Euro 5-normerne?”

 

Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Steen Gade (SF).

 

Svar

Følgende udgør et lovteknisk set gennemarbejdet ændringsforslag til L 39 med det i spørgsmålet nævnte indhold:

 

Til § 1

 

Af ……….., tiltrådt af ………………:

 

  x) 01. I nr. 2 indsættes efter § 15 e som ny paragraf:

 

  ”§ 15 f. Miljøministeren kan fastsætte regler om eftermontering af filtre, der reducerer partikler fra de i § 15 b, stk. 1, 1. pkt. nævnte køretøjer, herunder om anvendelse i miljøzoner etableret i medfør af § 15 a, om miljøzonemærker, samt om at reglerne i § 15 b, stk. 2 – 6, og § 15 c og § 15 d finder tilsvarende anvendelse.”

 

[Ændringen indebærer, at miljøministeren får mulighed for at fastsætte regler om eftermontering af filtre, der reducerer blandt andet de farlige ultrafine partikler på tunge, dieseldrevne køretøjer.]

 

Bemærkninger

 

Til nr. x

Ændringsforslaget indebærer, at miljøministeren får mulighed for at fastsætte regler om eftermontering af filtre, der reducerer blandt andet de farlige ultrafine partikler på tunge, dieseldrevne køretøjer.

 

Det er hensigten, at bemyndigelsen anvendes til at fastsætte krav vedrørende tunge, dieseldrevne køretøjer, der opfylder de såkaldte Euro 4 og Euro 5-normer, jf. Færdselsstyrelsens Detailforskrifter for Køretøjer.