J.nr. MST 502-00002

 

 

  

Den 28. november 2006

 

 

 

 

 

 

 


Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 74 (L 39) stillet af Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg den 24. november 2006.

 

 

Spørgsmål 74      

”Vil ministeren – som teknisk bistand – udarbejde et ændringsforslag, der ændrer ministerens bemyndigelse i forhold til varebiler, så det fremgår, at der stilles krav senest fra 2010?”

 

Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Steen Gade (SF).

 

Svar

Følgende udgør et lovteknisk set gennemarbejdet ændringsforslag til L 39 med det i spørgsmålet nævnte indhold:

 

 

Til § 1

 

Af ……….., tiltrådt af ………………:

  

  x) I den under nr. 2 foreslåede § 15 e ændres ordene ”kan fastsætte” til: ”fastsætter”.

 

[Miljøministeren får pligt til at fastsætte regler om miljøzoner med krav om partikelfiltre og miljøzonemærker for varebiler.]

 

  y) I den under nr. 2 foreslåede § 15 e indsættes efter 1. pkt. som nyt punktum:

”Kravene om partikeludledning og miljøzonemærker for varebiler skal senest sættes i kraft med virkning fra 1. januar 2010.”

 

[Miljøministeren får pligt til at fastsætte, at de under ændringsforslag nr. x nævnte miljøzoner for varebiler skal finde anvendelse senest fra 1. januar 2010.]  

 

 

Bemærkninger

 

Til nr. x

Ændringsforslaget indebærer den indholdsmæssige ændring, at miljøministeren får pligt til at anvende den foreslåede bemyndigelse vedrørende fastsættelse af krav vedrørende partikeludledning og miljøzonemærker i forhold til varebiler. I L 39 havde miljøministeren mulighed for at fastsætte de i den foreslåede § 15 e nævnte krav.

 

I forhold til den med L 39 foreslåede § 15 e fremgår der følgende af afsnit 2.2.6. i lovbemærkningerne til L 39: ”Etableringen af en miljøzone for varebiler vil således forudsætte, dels en udmøntning af den foreslåede hjemmel til ministeren og dels, at kommunalbestyrelsen efterfølgende træffer en separat afgørelse herom.”

 

Ændringsforslaget indebærer, at ovennævnte sætning i lovbemærkningernes afsnit 2.2.6. ikke gælder, såfremt ændringsforslaget vedtages. Det vil sige, at når miljøministeren har fastsat krav vedrørende varebiler, så gælder disse i de miljøzoner, som kommunalbestyrelserne har etableret i forhold til lastbiler og busser. Der skal således ikke træffes en ny beslutning af kommunalbestyrelsen separat i forhold til varebiler.

 

Til nr. y

Ændringsforslaget indebærer, at de under ændringsforslag nr. x nævnte regler om miljøzoner med partikelfilter og miljøzonemærker skal være finde anvendelse senest fra 1. januar 2010.