|
|
|
|
|
|
|
|
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 55 (L 39) stillet af Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg den 23. november.
Spørgsmål 55
â€Hvad er forklaringen pÃ¥, at regeringen ikke har overvejet NO2-problematikÂken i forbindelse med lovforslaget, nÃ¥r der er den kendte sammenhæng mellem NOX-rensning og partikelfjernelse, at det ene gÃ¥r op, nÃ¥r det andet gÃ¥r ned?â€
Formålet med de miljøzoner L 39 åbner mulighed for er at begrænse den sundhedsskadelige partikelforurening fra tunge dieselkøretøjer.
For nogle typer af filtre medfører den teknik, der anvendes til at afbrænde partikler, der opsamles på filteret, at udslippet af NO2 stiger. Disse oplysninger har været vurderet i forbindelse med det lovforberedende arbejde. Vurderingen var, at stigningen i NO2-udslippet er et mindre problem i forhold til den reduktion i partikelforureningen, der kan opnås ved monteringen af partikelfiltre.
Som nævnt i svaret på spørgsmål 31 (L 39) forventer Miljøstyrelsen, at der kan foreligge en redegørelse om effekten af at eftermontere SCR-katalysatorer på tunge køretøjer inden juli 2007 herunder en status for arbejdet med en principgodkendelse af NOX reducerende katalysatorer. Spørgsmålet om effekten af øget udslip af NO2 fra køretøjer med partikelfiltre vil også indgå i dette analysearbejde.