|
|
|
|
|
|
|
|
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 54 (L 39) stillet af Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg den 23. november.
Spørgsmål 54 
â€I besvarelsen af spørgsmÃ¥l 1 argumenterer ministeren med, at indførelse af miljøzoner i mange danske byer, efter regeringens opfattelse, vil kunne ses som en omgÃ¥else af EU-reguleringen af luftforureningen fra køretøjer. Er ministeren enig i, at den massive sundhedsvidenskabelige dokumentation vedrørende de negative helbredseffekter af især de smÃ¥ partikler vil styrke argumentationen for indførelse af flere zoner i forhold til en eventuel retssag ved EF-domstolen?â€
Svar
For sÃ¥ vidt angÃ¥r en EU-retlig vurdering af spørgsmÃ¥let om indførelse af miljøzoner i mindre byer henvises til besvarelsen af spørgsmÃ¥l 51.Â
I tilknytning til svaret pÃ¥ spørgsmÃ¥l 51 kan det yderligere bemærkes, at det er korrekt for sÃ¥ vidt, at tilstedeværelsen af en dokumenteret saglig begrundelse EU-retligt er en forudsætning for mulighederne for indførelsen af partikelfilterkrav og udbredelsen heraf.Â