J.nr. MST 502-00002

 

 

  

Den 6. november 2006

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 4 (L 39) stillet af Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg den 27. oktober 2006.

 

 

Spørgsmål 4

Vil ministeren redegøre for, hvorfor miljøzonerne ikke tages i anvendelse som middel til at overholde grænseværdierne for NO2 i gadebilledet, når ministeren har tilkendegivet, at formålene med L 39 er at sikre fremtidig overholdelse af grænseværdierne for PM10 og PM2,5?

 

Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Steen Gade (SF)

 

Svar

Udslippet af kvælstofoxider (NOx) fra tunge køretøjer sker hovedsageligt i form af kvælstofoxid (NO). Mængden af kvælstofdioxid (NO2) langs trafikerede gader bestemmes hovedsageligt af mængden af ozon (O3) i luften og det direkte udslip af NO2, mens udslippet af NO er mindre væsentligt. Det er derfor ikke givet, som forudsat af spørgeren, at et krav om SCR-katalysatorer på tungekøretøjer vil være et effektivt virkemiddel i forhold til overholdelse af grænseværdien for NO2. Der er behov for en nærmere undersøgelse, og jeg har bedt Miljøstyrelsen om at igangsætte dette arbejde snarest.

 

Jeg kan endvidere henvise til min besvarelse af spørgsmål 293 (alm. del 2005/06).