J.nr. MST 502-00002

 

 

  

Den 14. november 2006

 

 

 

 

 

 

 

 


Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 27 (L 39) stillet af Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg den 13. november 2006.

 

 

Spørgsmål 27      

”Hvilken argumentation ligger bag ministerens betragtninger om, at indførelse af miljøzoner i mange byer vil kunne ses som en omgåelse af EU-reguleringen af luftforureningen fra køretøjer?”

 

Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Steen Gade (SF).

 

Svar

Hvilken argumentation ligger bag ministerens betragtninger om, at indførelse af miljøzoner i mange byer vil kunne ses som en omgåelse af EU-regule­ringen af luftforureningen for køretøjer?

 

 

Det fremgår af lovbemærkningerne til L 39, at det er denne begrundelse, der har været grundlæggende for den i lovforslaget foreslåede ”by-afgræns­ning”. Begrundelsen er nærmere uddybet i svaret på spørgsmål 1 (L 39).

 

Som angivet i svaret på spørgsmål 1, skal man herudover være opmærksom på, at spørgsmålet om etablering af miljøzoner i mindre byer tillige skal vurderes i lyset af EU-retten.

 

Det EU-retlige spørgsmål i forhold til indførelse af miljøzoner i flere byer er ikke vurderet nærmere, da den foreslåede ”by-afgrænsning” grundlæggende er udformet ud fra en samfundsøkonomisk vurdering.

 

En afklaring af de EU-retlige forhold kan omfatte flere forhold, herunder en vurdering af, hvorvidt etablering af miljøzoner i mindre byer er sagligt begrundet og proportional. Spørgsmålet om omgåelse drejer sig blandt andet om lovligheden af nationale regler, der helt eller overvejende begrænser anvendelsen af et produkt som for eksempel et køretøj, der i øvrigt opfylder markedsføringsbetingelser fastsat i et EU-direktiv.