Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 27 (L 39) stillet af Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg den 13. november 2006.
Spørgsmål 27      
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Steen Gade (SF).
Svar
Hvilken argumentation ligger bag ministerens betragtninger om, at indførelse af miljøzoner i mange byer vil kunne ses som en omgÃ¥else af EU-reguleÂringen af luftforureningen for køretøjer?
Det fremgÃ¥r af lovbemærkningerne til L 39, at det er denne begrundelse, der har været grundlæggende for den i lovforslaget foreslÃ¥ede â€by-afgrænsÂningâ€. Begrundelsen er nærmere uddybet i svaret pÃ¥ spørgsmÃ¥l 1 (L 39).
Som angivet i svaret på spørgsmål 1, skal man herudover være opmærksom på, at spørgsmålet om etablering af miljøzoner i mindre byer tillige skal vurderes i lyset af EU-retten.
Det EU-retlige spørgsmÃ¥l i forhold til indførelse af miljøzoner i flere byer er ikke vurderet nærmere, da den foreslÃ¥ede â€by-afgrænsning†grundlæggende er udformet ud fra en samfundsøkonomisk vurdering.
En afklaring af de EU-retlige forhold kan omfatte flere forhold, herunder en vurdering af, hvorvidt etablering af miljøzoner i mindre byer er sagligt begrundet og proportional. Spørgsmålet om omgåelse drejer sig blandt andet om lovligheden af nationale regler, der helt eller overvejende begrænser anvendelsen af et produkt som for eksempel et køretøj, der i øvrigt opfylder markedsføringsbetingelser fastsat i et EU-direktiv.