J.nr. MST 502-00002

 

 

  

Den 6. november 2006

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 19 (L 39) stillet af Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg den 27. oktober 2006.

 

 

Spørgsmål 19

”Vil ministeren oplyse, hvilken dokumentation, der ligger bag oplysningen i høringsnotatet side 4 om at: ”De tilgængelige målinger af partikeludslippet fra Euro 4 og Euro 5 viser, at disse køretøjer udsender mellem 80 og 90 pct. færre partikler end Euro 3. Dette gælder både målt efter vægt og antal af ultrafine partikler”, jf. L 39 – bilag 1?”

 

Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Steen Gade (SF).

 

Svar

Miljøstyrelsens dokumentation for forureningen stammer fra en række studier, der hovedsageligt er gennemført med støtte fra EU. De aktuelle oplysninger, der har ligget til grund for vurderinger i lovforslagets bemærkninger stammer fra en præsentation i Antwerpen d. 24. maj 2004, 'Overview of the European "Particulates" project on the Characterization of Exhaust Particulate Emissions from Road Vehicles, Results for Heavy-Duty Engines'.

 

Disse resultater er opnået i forhold til Euro 4 og 5 prototyper, da der først det seneste årstid er kommet typegodkendte Euro 4 og 5 køretøjer på markedet.