Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 14 (L 39) stillet af Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg den 27. oktober 2006.
Spørgsmål 14
â€Vil ministeren fastsætte en dato for, hvornÃ¥r varebilerne, der bidrager med 44 % af vejtrafikkens udstødningspartikler, skal have monteret et partikelfilter?â€
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Steen Gade (SF).
     
Svar
Jeg er meget opmærksom på, at varebiler ifølge Danmarks Miljøundersøgelsers emissionsopgørelse står for 44 % af vejtrafikkens partikeludledning.
Derfor indeholder L 39 et forslag, jf. § 15 e, der sikrer, at der kan fastsættes regler om partikeludledning fra varebiler sÃ¥ snart dette er muligt. Det er sÃ¥ledes min hensigt, at udnytte den foreslÃ¥ede bemyndigelse sÃ¥ snart det vurderes, at krav pÃ¥ dette omrÃ¥de er hensigtsmæssige og realistiske set i forhold til teknik, økonomi og andre forhold som nævnt i lovbemærkningerne til L 39.Â
På nuværende tidspunkt er det imidlertid relativt dyrt og teknisk vanskeligt at montere partikelfilter på varebiler. For eksempel fungerede kun 15 ud af 25 filtre ved afslutningen af et 2-årigt demonstrationsprojekt, som Teknologisk Institut netop har afsluttet for Færdselsstyrelsen.
Jeg har bedt Miljøstyrelsen om at følge udviklingen med hensyn til partikelfiltre pÃ¥ varebiler og i samarbejde med Danmarks Miljøundersøgelser at tilvejebringe et opdateret beslutningsgrundlag til i efterÃ¥ret 2007. NÃ¥r dette beslutningsgrundlag foreligger, sÃ¥ er det efter min opfattelse realistisk at tage stilling til, om varebiler skal have monteret partikelfilter og i givet fald en dato for, hvornÃ¥r et sÃ¥dant krav skal gælde fra.Â
Â