Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 11 (L 39) stillet af Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg den 27. oktober 2006.
Spørgsmål 11
â€Er ministeren enig i, at Danmark opnÃ¥r et samfundsøkonomisk overskud pÃ¥ 222 mio. kr. pr. Ã¥r, hvis udstødningsgasserne fra de tunge køretøjer renses for NO2?â€
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Steen Gade (SF).
Svar
Ja, jeg er enig i, at Miljøstyrelsens beregninger blandt andet viser, at eftermontering i 2009 af SCR-katalysatorer til rensning for NO2 på tunge køretøjer fra årgangene 1999-2006 giver et velfærdsøkonomisk overskud på 222 mill.kr. i nutidsværdi. Det bemærkes, at i beregningerne er tallet opgjort som nutidsværdi, dvs. som den samlede tilbagediskonterede værdi i 2004 af årlige fremtidige omkostninger over den 30-årig periode 2005-2034 og ikke som årlig omkostning, som angivet i spørgsmålet.
Miljøstyrelsens beregninger, der vedrører tiltag til opfyldelse af Danmarks NOx-mÃ¥lsætning i 2010 ifølge NEC-direktivet (direktivet om nationale emissionslofter 2001/81/EF), er præsenteret i rapporten â€Analyse af Danmarks muligheder for at reducere emissionerne af NOx i 2010â€, Miljøprojekt nr. 1104 fra 2006 medtilhørende bilagsrapport Samfundsøkonomisk analyse af NOx reduktion, Arbejdsrapport fra Miljøstyrelsen nr. 21 2006.Â
Som et blandt flere tiltag er der regnet på eftermontering af SCR (selektiv katalytisk reduktion) på tunge køretøjer. Fremtidige årgange (fra 2007) berøres ikke, idet de forventes at være udstyret med SCR eller tilsvarende teknologi for at kunne opfylde de kommende EURO 4-normer.
Med hensyn til indførelse af krav på dette område kan jeg henvise til mit svar på spørgsmål 4 og 13.