23. oktober 2006
Udkast til
Bekendtgørelse om tekniske krav til partikelfiltre, dispensation,
miljøzonemærker m.v.
I medfør af § 15 b, stk. 3, 5 og 6, § 15 c, stk. 2, § 15 d, stk. 1 og 2, § 80, stk. 1 og § 110, stk. 3 i lov om miljøbeskyttelse, jf. lovbekendtgørelse nr. 753 af 25. august 2001, som ændret ved lov nr. 571 af 9. juni 2006 ved lov nr. xx af xx 2006, og i medfør af § 1, stk. 2, i forvaltningsloven, jf. lov nr. 571 af 19. december 1985, som ændret ved lov nr. 552 af 24. juni 2005 samt efter forhandling med justitsministeren, fastsættes:
Definitioner
  § 1. I denne bekendtgørelse forstås ved:
1) Køretøj: Lastbil eller bus, der er drevet af en motor med kompressionstænding, og som er indregistreret med en tilladt totalvægt på mere end 3.500 kg.
2) Dansk veteranbil: Dansk indregistreret lastbil eller bus, der er drevet af en motor med kompressionstænding, og som er indregistreret med en tilladt totalvægt på mere end 3.500 kg, som er registreret til veratankørsel.
3) Udenlandsk veteranbil: Udenlandsk indregistreret lastbil eller bus, der er drevet af en motor med kompressionstænding, og som er indregistreret med en tilladt totalvægt på mere end 3.500 kg, som er indregistreret første gang for mindst 30 år siden.
Tekniske krav til partikelfilter
  § 3. Kravet om montering af et effektivt partikelfilter, jf. lovens § 15 b, stk. 1, nr. 1 eller 2, anses for køretøjer registreret her i landet for overholdt, når det monterede partikelfilter er godkendt efter Færdselsstyrelsens principgodkendelsesordning for partikelfiltre.
 Stk. 2. Kravet om montering af et effektivt partikelfilter, jf. lovens § 15 b, stk. 1, nr. 1 eller 2, anses for køretøjer registreret i udlandet for overholdt, når det monterede partikelfilter er godkendt efter Færdselsstyrelsens principgodkendelsesordning for partikelfiltre, eller når filteret opfylder følgende krav:
1) Partikelfilteret maksimalt yder et modtryk på 20 kPa ved motorens maksimale effekt.
2) Partikelfilteret skal reducere mindst 80 % af partikelemissionen målt ifølge anerkendte EU-metoder.
3) Partikelfilteret skal ved løbende drift sikre, at røggastætheden efter filteret målt ved fri acceleration ikke overstiger en K-værdi på 0,2 m-1.
  Stk. 3. Det forudsættes i stk. 2, 1) – 3), at der anvendes brændstof med et svovlindhold pÃ¥ maksimalt 50 ppm. SÃ¥fremt et filtersystem kræver tilsætning af særlige hjælpestoffer i brændstoffet, skal disse tilsættes automatisk under køretøjets normale drift. Dette gælder dog ikke for køretøjer, som er omfattet af en vognpark, hvor brændstofpÃ¥fyldning alene sker fra eget tankanlæg.Â
Krav til dokumentation for veteranbiler og udenlandske køretøjer
  § 4. Føreren af et køretøj, som ikke er indregistreret i Danmark, skal ved anvendelse af et køretøj i en miljøzone kunne fremvise:
1) en erklæring fra en sagkyndig virksomhed eller myndighed om, at der på køretøjet er monteret et effektivt partikelfilter, jf. § 3, eller køretøjet opfylder de i lovens § 15 b, stk. 1, nr. 1 eller 2, nævnte udstødningsnormer, og erklæringen er udstedt mindre end 18 måneder før køretøjets anvendelse i miljøzonen og
2) registreringsattest eller anden dokumentation for køretøjets alder.
  Stk. 2. Føreren af en dansk eller udenlandsk veteranbil skal ved anvendelse af veteranbilen i en miljøzone kunne fremvise dokumentation for, at køretøjet opfylder § 1, nr. 2 eller 3.
  Stk. 3. De i stk. 1 nævnte dokumenter skal kunne forevises på enten dansk, engelsk, tysk eller fransk.
 Â
Dispensationer
  § 5. Miljøstyrelsen kan meddele dispensation fra de i lovens § 15 b, stk. 1, nr. 1 og 2, nævnte krav i følgende situationer:
1) Såfremt montering af et partikelfilter på et køretøj vil være sikkerhedsmæssigt uforsvarligt.
2) Såfremt der foreligger anden særlig anerkendelsesværdig begrundelse, hvor meddelelse af dispensation kun har underordnet betydning i forhold til den miljø- og sundhedsmæssige nyttevirkning af miljøzonen.
 Stk. 2. Miljøstyrelsen skal meddele dispensation fra de i lovens § 15 b, stk. 1, nr. 1 og 2, nævnte krav, såfremt kravet om montering af partikelfilter ved kørsel i en miljøzone rammer en virksomhed på en sådan måde, at kravet får karakter af et ekspropriativt indgreb.
  Stk. 3. Dispensation efter stk. 1 og stk. 2 fra pligten til at montere partikelfilter, jf. lovens § 15 b, stk. 1, nr. 1 og 2, kan indeholde et eller flere vilkår, herunder om at dispensationen kun giver adgang til kørsel
1) i en eller flere af de etablerede miljøzoner,
2) i bestemte tidsrum,
3) i en afgrænset periode,
4) i geografisk afgrænsede områder,
5) på bestemte ruter og
6) med et eller flere af virksomhedens køretøjer.
  Stk. 3. En ansøgning om dispensation skal i det omfang, at det er relevant for den pågældende dispensationsadgang indeholde den fornødne dokumentation, herunder eksempelvis oplysninger om:
1) det eller de relevante køretøjers udstødningsnorm,
2) køretøjets alder og tekniske indretning,
3) omkostninger forbundet med partikelfiltermontering,
4) årsregnskab for de foregående fem år og
5) beskrivelse af forretningsområde, herunder om primære kørselsområde, geografisk udstrækning og art.
Udstedelse og inddragelse af miljøzonemærker
  § 6. Synsvirksomheder, som af Færdselsstyrelsen er godkendt til syn af køretøjer, jf. § 1, nr. 1, i henhold til lov om godkendelse og syn af køretøjer, udsteder og inddrager de i lovens § 15 b, stk. 1, nr. 3, nævnte miljøzonemærker, jf. dog § 7.
  Stk. 2. Synsvirksomheden skal efter anmodning kontrollere, om et køretøj opfylder de i lovens § 15 b, stk. 1, nr. 1 eller 2, nævnte krav, herunder om et monteret partikelfilter er effektivt i henhold til kravene i § 3.
  Stk. 3. Synsvirksomheden skal, såfremt køretøjet opfylder kravene i lovens § 15 b, stk. 1, nr. 1 eller 2, udstede et miljøzonemærke og sikre, at det placeres synligt i køretøjets forrude. Ejeren eller den varige bruger af et køretøj, der har fået udstedt et miljøzonemærke, har pligt til at anmode om en kontrol af, at partikelfilteret fortsat er effektivt, jf. kravene i § 3, i forbindelse med det lovpligtige årlige syn.
 Stk. 4. Synsvirksomheden skal ved syn af et køretøj, som er forsynet med et miljøzonemærke, kontrollere, at køretøjet opfylder kravene i lovens § 15 b, stk. 1, nr. 1 eller 2. Hvis køretøjet ikke opfylder kravene, skal synsvirksomheden inddrage det udstedte miljøzonemærke.
  Stk. 5. Synsvirksomheden skal, når synsvirksomheden udsteder eller inddrager et miljøzonemærke, indberette dette, køretøjets indregistreringsnummer og alder til Det Centrale Motorregister (CRM).
  Stk. 6. Synsvirksomheden skal en gang årligt fremsende oplysninger til Miljøstyrelsen om udstedte og inddrage miljøzonemærker.
 Stk. 7. Synsvirksomheden fastsætter betaling for kontrol, jf. stk. 2 - 4.
  Stk. 8. Reglerne i forvaltningsloven gælder for de sager, hvori der træffes afgørelse af de i stk. 1 nævnte synsvirksomheder i medfør af stk. 3 eller 4.
  § 7. Såfremt der meddeles dispensation efter § 5, stk. 1, udsteder Miljøstyrelsen et særligt miljøzonemærke i tilknytning hertil.
Klage
  § 8. Afgørelser efter § 6, stk. 3 og 4, kan påklages til Miljøstyrelsen.
  Stk. 2. Klagefristen er 4 uger fra den dag, afgørelsen er meddelt.
  Stk. 3. Klagen har ikke opsættende virkning, medmindre Miljøstyrelsen bestemmer andet.
 § 9. Medmindre højere straf er forskyldt efter den øvrige lovgivning, straffes med bøde den, der overtræder bestemmelserne i § 4 og § 6, stk. 3, 2. pkt.Â
 Stk. 2. Straffen kan stige til fængsel i indtil 2 år, hvis overtrædelsen er begået forsætligt eller ved grov uagtsomhed, og hvis der ved overtrædelsen er
1) voldt skade på miljøet eller fremkaldt fare herfor, eller
2) opnået eller tilsigtet en økonomisk fordel for den pågældende selv eller andre, herunder ved besparelser.
 Stk. 3. Der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel.
Ikrafttrædelse
  § 10. Bekendtgørelsen træder i kraft den ……. 2007.