Der skal med hensyn til det her forslag ikke herske tvivl om, at det på nogle punkter er et skridt fremad. Det tror jeg vel også, som det også har været sagt af tidligere ordførere, at hele Folketinget kan stå bag og kvittere for. Det, der så er det lidt ærgerlige i det, er, at man jo sådan set i stedet for at have taget et skridt fremad kunne have taget to skridt fremad, nogle ville også sige, man kunne have taget et syvmileskridt, fordi vi har den viden til rådighed, som vi egentlig på mange punkter har behov for. Det er jo også den viden, der har dannet grundlag for, at oppositionen i fællesskab har stillet de ændringsforslag, som vi har, både om flere kommuner, om varebiler og også om de tidsfrister, der er.
Jeg skal da beklage, at regeringen ikke har villet være med på de ændringsforslag. Jeg tror også, det er vigtigt at få rettet en misforståelse. Det er blevet sagt indtil flere gange, at det her reducerer partikeludslippet mellem 90 og 98 pct. Og det passer simpelt hen ikke.
Det, der kommer til at foregå ved det her, er: 1) varebiler er ikke med, 2) når man tager de tunge køretøjer - og det er jo så også det svar, der ligger på spørgsmål 70 - så kommer ministeren til at blande dadler og æbler, om man vil, sammen, for det, der jo sker, er, at når man tager udgangspunkt i de 90-98 pct., så handler det om vægten af partiklerne, men det, der så at sige er det allermest sundhedsskadelige i det her, og det, som den tilgængelige viden, vi har for nuværende, siger, er, at det er antallet af partikler, de helt ultrafine partikler, der er det mest skadelige.
Det vil sige, at jeg synes, man fra borgerlige ordføreres side stikker folk blår i øjnene, når man siger, at mellem 90 og 98 pct. af partiklerne forsvinder. Ja, mellem 90 og 98 pct. af vægten af partiklerne for biler over de 3,5 ton forsvinder efter nogle bestemte tidsfrister, men antallet af partikler bliver rent faktisk flere og flere, fordi de bliver mindre og mindre.
Jeg tror, det er meget vigtigt, at vi også har det perspektiv med i debatten. Vi har derfor fra oppositionens side så også stillet ændringsforslaget om, at vi skulle have Euro IV og Euro V med i det her, og jeg synes, det er ærgerligt, at man ikke har villet det.
Det er også det samme, som hr. Dohrmann siger: Der er ikke nok tilgængelig viden for nuværende. Hvis man sætter sig ned og kigger på den viden, der er leveret fra ministeriet, og også på den viden, der blev leveret på den høring, som Miljøudvalget har holdt, så synes jeg rent faktisk, der er rigeligt med tilgængelig viden til, at vi strammer skruen noget ekstra, for det her er jo ikke et spørgsmål om, havde jeg nær sagt, tidsfrister og alt muligt andet, jo, det er det også, men i sidste ende er det her et spørgsmål om folks sundhed i byerne.
Vi har Københavns Kommune, vi har Frederiksberg Kommune, der siden 2003 hårdt og intensivt har presset på for at få gennemført det her. De går vel ikke som kommuner ud og forsøger at presse noget igennem, som de ikke mener der er tilgængelig viden bag. Det nægter jeg at tro, for det er deres borgere, som får gavn af det her, men det er jo også deres erhvervsliv, der skal være med til at betale en del af regningen.
Så jeg vælger at tro, at når Københavns og Frederiksbergs kommuner går så hårdt ind i den her sag, gør de det også på et grundlag af tilgængelig viden og ikke på et grundlag af gætterier, som det er blevet sagt her fra talerstolen.