Tænk, hvis verden var så enkel, som man kunne få indtryk af at den er, når man har siddet og hørt på en række ordførerindlæg her. Jeg synes så alligevel også, at det er fremgået af nogle af de sidste indlæg, at når man ved noget om, hvor kompleks denne problemstilling er juridisk, så kommer der jo alligevel nogle nuancer ind. Hr. Steen Gade siger f.eks., at han har rejst ideen tilbage i 1997. Vi må jo nok konstatere, at så skyldes det jo ikke onde mennesker, at det ikke er blevet til noget.
Jeg kan såmænd også godt synes, at det er lidt besværligt, at det skal tage så lang tid. Jeg havde været miljøminister i, jeg tror 1 uge, da jeg første gang hørte om det her med miljøzoner og tænkte: Fint, lad os da endelig lave det. Så spurgte jeg: Hvor lang tid går der, inden vi har en afklaring på de juridiske ting? Ja, der ville gå 2 uger. Det var altså i august 2004.
Jeg kan sige, at det er ikke, fordi hverken jeg eller regeringen ikke har knoklet på for, at vi skal gøre det her, og at vi skal gøre det så ambitiøst som overhovedet muligt, men vi har altså nogle regler i Danmark om ekspropriation. Dem synes jeg der er rigtig mange ordførere der har glemt at forholde sig til i dag. Vi har nogle regler i vores grundlov om, at man ikke bare kan ekspropriere. Hvis mennesker har et erhverv i Danmark, og hvis de i øvrigt har nogle vilkår, som de tror de kan regne med, så plejer det nu i hvert fald at være rigtig god borgerlig politik, at man ikke er ligeglad, når Justitsministeriets statsretskontor siger: Hvis I gør det her hurtigere end det, der ligger her, så risikerer I, at det drukner i retssager om ekspropriation.
Så jeg synes, at vi skal gøre det så ambitiøst, som vi overhovedet kan, og det er også det, vi har gjort. Når hr. Torben Hansen spørger: Gad vide, hvad regeringen mener? så må jeg sige: Ja, vi mener det, der ligger her. Derfor er jeg faktisk meget glad for det forslag, der ligger her, for det betyder, at vi nu kan komme i gang med at etablere permanente miljøzoner med partikelfilterkrav.
Der er sagt mange ord i dag om, hvor alvorligt et problem partikelforurening i byerne er. Alle ved, at det haster med at få gjort noget ved det. Alle ved, at noget af det drejer sig om EU-regulering, at ikke så meget, men noget af det, drejer sig om national regulering, og at det her er en af vejene til at få gjort noget ved det i vores store byer.
Nu står vi altså så med et forslag. Og ud fra det, jeg kan høre, tænker jeg: Gad vide, om ikke det skulle lykkes på trods af de faldne bemærkninger faktisk at få et forslag igennem? For vi kan jo diskutere fra nu af og lige så længe, som vi næsten orker det, men desto flere nye ting, man kommer med, og som ville risikere at betyde, at vi igen støder på den her ekspropriationsmur, desto senere risikerer man at være skyld i, at det her overhovedet kommer til at gå i gang. Vi står faktisk med et lovforslag, der indfører nogle meget ambitiøse partikelfilterkrav, og vi indfaser kravene så hurtigt, det er juridisk tilladeligt.
Under høringen var der faktisk også mange parter, der argumenterede for, at man skulle gøre det meget langsommere. De var meget bekymrede for, at det var alt for ambitiøst. Der er andre, der har argumenteret for en hurtigere indfasning. Til sammenligning indebærer den model, der foreslås her, faktisk en større miljø- og sundhedsmæssig effekt, end den effekt, der ville blive opnået ved at følge de svenske regler. Så det er faktisk noget af det mere ambitiøse, når man kigger ud i Europa. Og jeg kan da også bare lige nævne, at det faktisk er ambitiøst. Det understreges vel også af, at man regner med, at det her vil koste vognmandserhvervet omkring 600 mio. kr., så det er altså ikke de rene småting, vi taler om.
Så er der nogle, der siger: Kunne vi ikke fremrykke filterkravet for EURO III fra 2010 til f.eks. 2008? Der skal jeg bare gøre opmærksom på, at det ville forøge den samlede miljøeffekt af lovforslaget med ca. 10 pct., men udgifterne ville tilsvarende stige med 35 pct. Og jeg må i hvert fald som minister tage ad notam, at når arbejdsgruppen under Justitsministeriets ledelse fraråder en hurtigere fremrykning til 2008, skyldes det altså, at det ville kunne udgøre et ekspropriativt indgreb over for vognmændene. Derfor har jeg valgt at følge arbejdsgruppens anbefaling, derfor indeholder det lovforslag, vi står med i dag, den hurtigst mulige indførelse af partikelfilterkravene.
Med hensyn til SCR-katalysatorer vil jeg gerne forsøge at sætte også det spørgsmål lidt i perspektiv. Fra den 1. oktober i år er der indført skærpede miljøkrav til tunge køretøjer. Det forventes i den forbindelse, at 80 pct. af alle nye lastbiler og busser fremover vil have en SCR-katalysator monteret.
SCR-systemet har vist sig at være en yderst effektiv metode til at nedbringe udslippet af kvælstofoxider fra tunge køretøjer. Af den grund rejser diskussionen jo naturligvis også spørgsmålet om, hvorvidt man så ikke kan eftermontere det på de gamle biler. Det kræver en nærmere analyse af de krav, vi vil stille til et SCR-system, og det kræver selvfølgelig også en analyse af de miljømæssige og de økonomiske konsekvenser, men faktum er, at den første rapport om effekten af eftermonterede SCR-systemer først nu er på vej. Det er rigtigt, at den viser lovende resultater for nogle af de afprøvede systemers vedkommende, men der er endnu et stykke vej, før vi har et reelt beslutningsgrundlag at kunne stille krav om SCR ud fra. Men som sagt er teknologien lovende, og jeg har derfor bedt Miljøstyrelsen om at få afklaret de nævnte problemer. Når vi har den afklaring, må vi herefter tage en diskussion om, hvordan SCR-katalysatorer eventuelt kan indarbejdes i miljøzonekonceptet.
Ud over de ambitiøse partikelfilterkrav synes jeg også, vi står med et lovforslag, der indfører miljøzonerne på en enkel og en effektiv måde, f.eks. ved, at det er kommunerne selv, der afgrænser miljøzonerne uden godkendelse eller vetoret eller klageadgang. Det er en meget enkel og en meget målrettet måde, og jeg kan kun anbefale kommunerne nu hurtigst muligt at komme i gang med at lave forarbejdet, så det kan træde i kraft, når vi når frem til medio 2008.
Det lægger op til, at en årlig kontrol af partikelfiltrenes effektivitet set i forbindelse med det sædvanlige årlige bilsyn bliver grundig og samtidig enkel for vognmændene. Forslaget om et miljøzonemærke betyder, at kommunernes tilsyn og politiets kontrol og håndhævelse kan udføres konsekvent og effektivt. Altså, jeg synes, vi har prøvet at lave det så enkelt og tilgængeligt som overhovedet muligt.
Jeg tror, det var hr. Jørn Dohrmann, der nævnte problemstillingen om de udenlandske køretøjer. Også der er forslaget enkelt og afbalanceret. Udenlandske køretøjer skal opfylde nøjagtig de samme partikelfilterkrav som danske køretøjer, men det vil være for vidtgående at kræve, at udenlandske køretøjer kommer til syn eller lignende i Danmark for at få et miljøzonemærke. Til erstatning for mærket foreslås det derfor, at der fastsættes tilsvarende dokumentationskrav for de udenlandske køretøjer, så man kan altså håndhæve disse krav, hvis man støder på en udenlandsk bil og den ikke skulle have partikelfilteret.
I den forbindelse kan jeg oplyse, at Europa-Kommissionen
i september måned har meddelt, at Kommissionen ikke har nogen bemærkninger til lovforslaget, som det ligger her. Det har Kommissionen faktisk haft til andre landes måder at håndtere det samme på. Her i efteråret skal Kommissionen så vurdere den kommende bekendtgørelse vedrørende de tekniske krav til filtrene. Jeg synes, at lovforslaget er fremadrettet. Jeg synes, at det tager højde for, at der også med tiden kan blive tale om filterkrav til dieseldrevne varebiler, men det forudsætter, at montering af partikelfiltre bliver teknisk nemmere og dermed også mere økonomisk. Vi taler jo altså om den lille tømrer med den lille varebil, og vi skal stadig væk huske på, at vi taler om nogle ret store udskrivninger. Og det er lastbilerne og de tunge køretøjer, der miljømæssigt udgør det rigtig store problem. Jeg har bedt Miljøstyrelsen tilvejebringe et opdateret beslutningsgrundlag med henblik på en eventuel udmøntning af den bestemmelse i efteråret 2007. Til sidst vil jeg som sagt gerne opfordre kommunerne til at gribe muligheden, de kan sådan set sætte zoneafgrænsning i gang. Allerede i starten af 2007 kan de starte med det arbejde. Synsvirksomhederne vil kunne foretage kontrol af partikelfiltre og udlevere miljøzonemærker fra omkring maj-juni næste år. En række høringssvar har så peget på, at indfasningen er alt for hurtig. Der er bl.a. også nogle, der er bekymrede for, at der slet ikke er filtre nok, men der er jo ikke andet at sige, end at der jo altså er nogle måneder til, og jeg tror, at den kloge vognmand allerede er i gang med at begynde at sætte filtre på noget af sin vognpark. Og når han ved, at når vi taler trin 2 i 2010, vil det betyde, at biler, der er købt efter oktober 2006, skal have filter på, ja, så er det jo klart, at den fornuftige vognmand allerede tænker fremadrettet og sørger for nu at anskaffe sig nye køretøjer med filtre. Derfor synes jeg også, at vi får en lidt teoretisk diskussion om år 2008 og 2010. Jeg er helt overbevist om, at de stærke politiske signaler, der allerede er sendt, betyder, at man er i gang derude med at begynde at montere filtre. Jeg kan se, at den socialdemokratiske ordfører nikker til det, og derfor synes jeg også, at vi i dag skal lade være med at grave grøfterne dybere end nødvendigt. Jeg tror på, at vi kan lave et lovforslag. Vi skal se at komme i gang, det er det vigtigste, og så håber jeg, at kommunerne vil følge det op.