|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato            1. december 2006 J. nr.          200-8  Â
|
|
Trafikudvalget har i brev af 22. november 2006 (L 36) stillet mig følgende spørgsmål 14, som jeg hermed skal besvare.
"Hvor mange og hvilke af de små lufthavne, der ikke længere med dette forslag, er omfattet af takstreguleringen, kan håndtere de samme operationer - rent størrelsesmæssigt og med det tåge- og landingsudstyr, der er nødvendig for at kunne håndtere de samme operationer - som de lufthave der er takstreguleret?"
Forslaget om den nye takstregulering går ud på, at man kun regulerer der, hvor det er nødvendigt.
En arbejdsgruppe med repræsentanter fra Transport- og Energiministeriet og
Statens Luftfartsvæsen har derfor anbefalet, at reguleringen koncentreres om de lufthavne, som har væsentlig kommerciel trafik. Det fremgÃ¥r af arbejdsgruppens rapport â€Rapport om fastsættelse af lufthavnstakster i Danmark†fra april 2006, der anbefaler en grænseværdi pÃ¥ 10.000 passagerer Ã¥rligt for, hvornÃ¥r lufthavnes takster skal reguleres. For de lufthavne, som ligger under denne grænseværdi, er der ikke væsentlige samfundsmæssige hensyn, som tilsiger særlig sektorregulering, og derfor foreslÃ¥s det, at takstreguleringen helt afskaffes for disse mindre lufthavne.
Af de såkaldt mindre lufthavne, der ikke omfattes af takstreguleringen, er det kun 1 lufthavn, der udstyrsmæssigt m.v. ville kunne håndtere et årligt passagertal på 10.000. Det er Odense Lufthavn, som har 2.846 årlige passagerer (2005-tal). Hvis trafikken vokser, og den kommer op på grænseværdien, vil lufthavnen blive omfattet af den foreslåede takstregulering.
Flemming Hansen